Vedere
de pe centură
Varanu
veghează! Tu dormi și votează!
Avem pâine și circ!
E adevărat că pâinea nu prea
s-a făcut și chiar dacă ar fi, nimic nu-l împiedică pe
producătorul din România – venetic sau român verde – să
scoată din țară tot grâul. Să salte și TVA. Tot el! Mai
deunăzi, l-am întrebat pe un mare fermier și samsar cam cât
plătește el la stat dacă exportă 1000 de tauri. „Nimic! Ce să
plătesc? Noi dăm impozite pe terenuri...” Și primește subvenții
mult mai mari pe pământ. L-am întrebat pe Dacian Cioloș ce se va
întâmpla cu ultimii țărani când terenul lor va fi luat de
latifundiari și vor rămâne doar cu vatra satului, lucru care deja
se întâmplă în multe regiuni din țară. Nu vor întinde mâna la
stat după ajutoare? Adică la noi ceilalți? Vom putea duce în
cârcă atâția „neajutorați”? S-a uitat domnul Cioloș la mine
ca prin ceață. Și el este un om de bună calitate, care provine
dintr-o zonă afectată grav tocmai de acest fenomen...
Sigur că mulți derbedei de
serviciu vor sări ca arși: „Ce, domne, pleacă străinu cu
pământu în spinare?!” Am auzit această
replică de atâtea ori... Foarte bine, să poftească acești
indivizi să ofere o rezolvare concretă pentru o asemenea situație
gravă.
La ce ne mai trebuie dacă avem
Alzheimer?
Nu aș fi scris din nou despre
domnul Cioloș dacă nu m-ar fi determinat s-o fac escrocii care
candidează din nou pentru a intra în Parlament, deși au contribuit
la distrugerea fondului genetic al națiunii române. Nu e vorbă
mare și am argumente multe aici, dar nu e momentul. Ieșiți din
turbinca lui Ion Iliescu (Ivan este echivalentul lui Ion la ruși),
ei s-au adunat din nou în jurul lui. Și cum Tataie este politrucul
ascuns, interfața lui cea mai hidoasă este Dan Voiculescu. Cine
votează cu USL merge cu Dan Voiculescu, adică s-a întors la
Tataie, nimbul bolșevismului absolut din România. Fiindcă Tataie
este mai internaționalist decât Gheorghiu-Dej sau Nicolae
Ceaușescu. Ăștia doi măcar au simulat internaționalismul și au
devenit naționaliști, sigur, tarați de ideologia comunistă, dar
totuși naționaliști. Tataie este altceva. El a subminat cu
adevărat economia României. După el și ai lui – Potopul!
Nu mă miră că a venit Radu
Câmpeanu alături de Tataie. El o făcuse deja din 1990. Nu mă mai
surprinde nici Mircea Ionescu Quintus, care îl lăuda recent pe
Nepotu Mătușii Tamara:
“Sunt
foarte apropiat prieten cu domnul Adrian Năstase şi sunt sigur că,
mai curând decât şi-ar închipui unii, i se va face dreptate şi
va reveni în rândurile oamenilor politici , ştergându-se această
nedreaptă umbră care s-a aşezat peste cariera sa. Să mă ierte
ceilalţi fruntaşi ai USL, nu mă refer la ei, că nu sunt încă în
închisoare”,
a spus Quintus care
își turna prietenii în epigrame la Bătrâna și Perversa
Securitate.
Să
înțelegem că venerabilul președinte de onoare al liberalilor are
oarece umbre de îndoială față de fruntașii din Partidu lu
Mukles, care „nu
sunt
încă la închisoare”? Oare
cum o fi să pretinzi că ești din osul spiritual al Brătienilor și
să-l lauzi pe Nepotu Mătușii Tamara? Fac
efortul să-l pricep pe Bogdan Kireeeeak, dar tu, care ai făcut ani
grei de pușcărie pe timpul comuniștilor, să fii la fel de milog
în fața urmașilor lor?
Dar să te fi alergat minerii cu trei stele prin Piața Universității
și tu să-l urmezi acum ca mielul
pe
Tataie, pe
Miki Șpagă și pe Viorel Hrebenciuc?
După care, epigramistul liberal ni-l prezintă și pe Gigi Becali ca
pe o chintesență a politicii contemporane:
“Este
datoria poporului român să trimită în Parlament pe cei mai
ispravnici concetăţeni ai noştri (…) Aşa cum Dumnezeu m-a
ajutat să trec prin foarte multe evenimente dramatice ale poporului
român, sunt sigur că de data asta Dumnezeu îmi va mai îngădui să
trăiesc măcar victoria aceasta din 9 decembie”,
a adăugat Quintus.
Este
ca în povestea laureatului Premiului Nobel pentru Medicină, care a
reproșat omenirii că a investit mai mult în silicoane și în
operații pentru creșterea penisului, decât
în
tratarea maladiei Alzheimer. Într-o bună zi, oamenii vor uita la ce
folosesc țâțele prea mari și mândria lor de armăsari...
A
uitat și venerabilul Quintus că „ispravnic” era Bîrzoi ot
Bîrzoieni al lui Alecsandri, iar nu Becali.
Sare
și Neagu Djuvara din baie și spune că Gigi Becali „este
un primitiv, un cretin profund”. Cât de „profund”
era “istoricul” când scria că Basarabii și Mușatinii
erau cumani? Și atâtea alte nerozii...
Aici
aș insista puțin și aș întreba cum ești
atunci când amușini din urma lui Dan Voiculescu, numai să-i lingi
din palmă? Oare cum o fi? Crin Antonescu știe această bucurie
spirituală, Victor Ponta – la fel. Dar „țărănistul” Victor
Ciorbea?
Războinicu Luminii are măcar
farmecul lui natural atunci când spune deschis câte milioane i-a
dat lui Crin al lui Căcărău ca să intre în Parlament pe cotiga
liberalilor. Ceilalți tac, deși toți și-au plătit locul eligibil
pe listă. Iată de ce îl prefer pe Oieru
din Pipera tuturor acestor învârtiți și fripturiști. El le-a
lipit banii pe frunte, va intra în Parlament și le-a dat cu tifla.
Banii mei, muhaielelor!
Elegie de la Jilava
Nepotu Mătușii Tamara a
descoperit în haznaua legislativă a Parlamentului European că el
este „un deținut politic”. Cred
că are dreptate. După cât a
furat, el este bun de ținut cât mai mult. Vreo 475 de ani, dacă
era cetățean american...
Aflăm cu adâncă înțelegere
că America, enervant de departe, Uniunea Europeană ar fi „noua
Poartă”, la care se închină
boierii noștri și însuși Marinelu se
duce acolo pentru caftan. Păi bine, Ilustrissime, dar cine a
negociat din fuga calului aderarea noastră la UE înaintea
alegerilor prezidențiale în condiții umilitoare pentru România?
Atunci Europa nu era Noua Poartă”? Și
cine intra pe scările din dos la Casa Albă, numai să/l vadă
George W. Bush? Nu eram eu acela...
Acum am priceput de ce dottore
Ponta a susurat: „Dacă știam că ni se oferă DNA și ANI, ne
gândeam de mai multe ori când am aderat la UE”. El
este șeful Guvernului și cei care
dau chiorîș la țoșcă îl vor vota, chiar dacă l-ar vedea pe
Cîrlanu stând capră înaintea lui Bombonel. Până acolo a ajuns
cultura politică a acestei populații îndobitocite.
Ultimul
cartuș
Se zice că Marinelu nu l-a
lăsat pe Pontănacu să facă bugetul ca să nu-l tragă la xerox și
pe ăsta.
Gurile rele spun că, după
alegeri, Marinelu a plecat cu barca pe Atlantic la licuriciul cel
mare. I-a luat cu el și pe cei doi. Furtună mare, barca se sparge,
valuri, potop, rechini, pustiu... Prins de o scândură, Crin vâslea
cu bicepșii spre o insulă care se vedea în zare... Sub un palmier,
vede o umbră chircită lângă un foc, care frigea hartane de carne.
Se târăște Crin, se târăște,, sete, foame, nisip în dinți,
în ochi, întinde mâna și rămâne cu ea amorțită în aer:
Băsescu! „Bă Crine, bă, ce faci, bă? Ai scăpat, bă... hă
hă hă hă!” „Traiane, te rog să mă
ierți, știi, acolo, pe uscat ai tot felul de idei... de
percepții...” „Bă Crine, bă, să mă suspenzi tu pă mine,
bă?!...” „Traiane, pe cuvânt, știi,
nici eu nu-l suport pe Ponta...” „Bă,
dacă nu-ți place, nu mânca...”
Și apare
Marinelu pentru prima dată după referendum cu un cartuș pe
biroul de la Cotroceni. Teroristul! La ce face aluzie? Vrea să ne
împuște!
Era ultimul cartuș pe care mai
conta președintele în lupta lui inegală cu mafia. Știu, imediat
vor sări și vor spune „da, dar Elena Udrea?”.
O, ce ar mai lega-o Ponta dacă ar avea dovezi că a furat! Ar
pune-o în lanțuri, în cătușe. Iar el cu biciul... nu, pentru că
el a scăpat demult biciul și hățurile între cai. Și efectele
se văd în România. „Până
nu punem mâna pe
Justiție, nu vom avea toată
Puterea”, spunea Varanu-cu-Platoșă.
Ce avem noi cu „politrucii”
de la Bruxelles? Păi cum ce? Să ne dea mai mulți bani! Dacă
Marinelu nu folosește dreptul de veto al milogului, îl suspendăm!
De asta l-am și lăsat să plece în locul meu, ca să am ce-i
reproșa în cammpania electorală! Eu, dacă eram acolo, ceream mai
multă pomană!...
Așa că Marinelu nu are altă
șansă. Trebuie să iasă la copcă. Sigur, Partidu Bocilor este
populat de fete mari. Buldogul Blaga are dinți de lapte. Știe el de
ce... Președintele este singur și trebuie să se apere cum poate.
Altfel, tot îl suspendă.
Și tăcerea este
neconstituțională.
Turbinca lui Ivan și
criza identitară a românilor
“Doamne,
rogu-te, blagoslovește-mi turbinca asta, ca, ori pe cine-oi vrea eu,
să-l vâr întrînsa; și apoi, să nu poată ieși de aici fără
învoiorea mea. (...)
Șopîrcai
cu cine șopîrcai, dar cu Ivan nu șopîrcai!...”
(Ion
Creangă, „Povestea lui Ivan Turbincă”)
Pe 4 octombrie 2012,
Academia Română a găzduit conferința
internațională „Rusia și România după 20 de ani”. Era
o tentativă de împăcare academică între cele două popoare
învrăjbite de istorie.
Dan Berindei,
vicepreședintele Academiei Române, a vorbit
despre puntea pe care înaltul for ar construi-o între cele două
state. „Între România și Rusia relațiile sunt foarte
vechi. Au fost și relații bune și relații rele, cum e ca între
vecini. Oricum, legăturile au fost dintotdeauna apropiate. Despre
aceasta vorbește nu numai faptul că Ștefan cel Mare a fost
încuscrit cu marele Cneaz al Moscovei, nu numai legătura între
biserici, dar și fluxul de schimburi comerciale. Rusia a avut un rol
important în modernizarea statului românesc. În secolul
al XVIII-lea, au venit aici ofițerii
Ecaterinei a II-a, care erau oameni ai Secolului Luminilor și au
adus idei franceze. În secolul al XIX-lea,
am avut un alt dar din partea poporului rus – pe generalul Pavel
Kiseleff. A venit timpul să avem discuții deschise și să lăsăm
la o parte prejudecățile,” ne-a recomandat
venerabilul profesor. Domnia sa știe bine ce destin nefericit a avut
fiica lui Ștefan cel Mare și cum uitau rușii să mai plece din
țara noastră de câte ori plecau cu turbinca spre rai.
“Sunt de accord că
trebuie să discutăm mai mult depsre relațiile noastre bilaterale,
despre istoria noastră și să nu ne lăsăm influențați de
prejudecăți,” a recunoscut Evghenii
Egorov, ministru-consilier al Ambasadei Federaţiei Ruse la
Bucureşti. Nu punem mâna în foc, dar cu
siguranță s-a referit numai la prejudecățile românilor.
Ceva mai realistă
ni s-a părut Oana Simion de
la Institutul de Științe Politice și Relații
Internaționale al Academiei Române: “Odată cu venirea la putere
a lui Vladimri Putin în anul 2000, interesul Rusiei pentru
vecinătatea apropiată s-a intensificat. S-a pus accentual și pe
unificarea bisericii ruse. Rusia le-a oferit vecinilor gaze ieftine
în schimbul controlului infrastructurii. Campaniile Rusiei împotriva
Georgiei au demonstrat
indiferența față de interesele naționale ale vecinilor, iar
războiul ruso-georgian a demonstrat că Rusia vrea să devină
hegemon în regiune. Cu Ucraina a procedat la fel. De aceea, atunci
când, în aceste două țări, au avut loc revoluții democratice,
Rusia a declarat că acele evenimente au avut loc cu ajutorul
Occidentului, care a fost acuzat de ingerință în afacerile interne
ale Ucrainei și Georgiei”.
Larisa Harea de la
SNSPA a pus accentul pe falia geopolitică,
apărută după prăbușirea Uniunii Sovietice: “Începând
cu anul 2007, după aderarea României și Bulgariei la Uniunea
Europeană, între Rusia și UE a apărut o rivalitate pentru țările
din vecinătatea comună (exemplu Moldova, Ucraina, Belarus). Acest
termen nu este însă acceptat de Rusia, care insistă că aceste
țări fac parte din “vecinătatea apropiată” sau”de interes
sporit pentru Moscova”. Lupta pentru putere dintre UE și NATO
cu Rusia va conduce la reorientarea politicii externe a statelor din
vecinătatea comună. Această vecinătate rămâne captivă dintre
UE și Rusia din cauza neînțelegerilor geopolitice. Doar
respectarea dreptului internațional va contribui la construirea unei
Europe noi”.
Ludmila Coadă,
conferențiar
universitar
doctor la Facultatea de
Istorie și Relații Internaționale de la
Universitatea Liberă Internațională din R.
Moldova, Chișinău, pune degetul pe rană:
“Republica Moldova și
Georgia sunt state mici și slabe, pentru că nu-și
controlează întreg teritoriul. În ambele țări sunt regiuni
separatiste, susținute de Rusia, care nu acceptă să piardă
controlul asupra Chișinăului
și Tbilisi. Desprinderea acestora de Rusia și aderarea lor la UE și
la NATO ar fi un șoc pentru Rusia, prin care a mai trecut atunci
când Țările Baltice au scăpat de sub controlul său. Rusia
deschide piața sa pentru țările loiale, cum sunt cele din Asia, și
o închide pentru cele care vor să fugă de ea. Deși are o
atitudine diferită față de cele trei regiuni separatiste –
Osetia de Sud, Abhazia (pe care le-a recunoscut ca state
independente) și Transnistria (pe care o vede ca pe un subiect de
negociere), aceasta nu înseamnă că nu va fi aceeași finalitate,
adică recunoașterea oficială a independenței Transnistriei”.
Bogdan Jora de
la ISPRI pledează pentru refacerea
relațiilor cu Rusia, chiar necondiționat: “Relațiile
dintre Rusia și România sunt reci. Chiar dacă România plătește
cel mai scump pentru gazul rusesc, comparând situațai altor țări
din UE, Bucureștiul își permite o politică detașată față de
Rusia pentru că nu depinde ditect de gazele ei, ci de aproximativ
40%, spre deosebire de alte state din Europa Centrală și de Est. Se
presupune că avem un deficit de
aproximativ trei miliarde de dolari din cauza lipsei relațiilor
comerciale. Se pare că politicienii români nu vor să audă de
Rusia. Un exemplu bun a fost atunci când fostul ministru de Externe,
Andrei Marga, a îndrăznit să ridice problema relațiilor cu Rusia
și imediat a fost numit criptocomunist”.
Mircea Popa,
coordonatorul Fundației
România-Rusia, este mai îngăduitor ca un boier
moldovean din alt veac, care nu credea în magia lui Ivan Turbincă
nici în fața evidențelor: „A existat un atac pozitiv al
Rusiei asupra României. În anul 2001, consilierul PSD Cozmin Gușă
a fost invitat la Moscova pentru discuții cu reprezentanții
partidului „Edinstvo” Au rmat vizitele reciproce ale premierilor
Rusiei și României, iar în anul 2003 a mers la Moscova
președintele
român Ion Iliescu. Problema este că
România nu a putut gestiona acest atac pozitiv. Abordarea
politicienilor români de a obține voturi având o politică ostilă
față de Rusia este primitivă”.
Ne-am tot
frăsuit noi să vedem care a fost „atacul
pozitiv” al Rusiei asupra României și nu l-am aflat. Să
fi fost atunci când Ion Iliescu a semnat tratatul cu Uniunea
Sovietică (ultimul din istorie!) sau atunci când a semnat tratatul
cu Federația Rusă, aruncând problema tezaurului României de la
Moscova și anularea consecințelor pactului Molotov-Ribbentrop
într-o anexă lipsită de relevanță juridică?
O analiză
pertinentă pro-domo a făcut Tatiana Bitkova, cercetătoare la INION
din cadrul Academiei Ruse de Științe:
„Politica externă
oficială a României, indiferent de cine a fost președinte, a avut
o orientare pro occidentală clară. Cu toata acestea, calea României
spre Vest nu a fost ușoară. Înainte de recunoașterea
independenței Kosovo, România a avut o poziție absolut loială
Occidentului, indiferent de preocupările ei economice. Problema a
apărut când evenimentele din Kosovo au fost comparate cu
manifestările etnicilor maghiari din România. Atunci România a
votat împotriva recunoașterii Kosovo, în ciuda calității sale de
stat membru UE și NATO.
Astăzi România le
oferă partenerilor săi occidentali posibilitatea să profite de
poziția sa geografică, pentru a folosi propria nișă în dialogul
est-vest. Rusia, ca și România a cunoscut o perioadă
de fascinație romantică la începutul anilor 90. Forțele
democratice din Rusia au crezut că Occidentul este principalul lor
aliat politic. Prima generație de politicieni noi ruși s-a
concentrat pe direcția transatlantică. Un lider al acestui curent a
fost fostul ministru de externe Andrei Kozârev. Occidentul a rămas
dezamăgit din cauza prelungirii crizei interne din Rusia, dar,
profitând de slabiciunea Rusiei, nu a luat în calcul poziția sa în
cele mai importante aspete ce țin de politica regională de
securitate. Balanța puterii în lume s-a schimbat complet și nu în
favoare Moscovei. În aceste condiții, Guvernul rus a elaborat
propria sa linie în afacerile internaționale, bazată pe evaluarea
locului său în lume.
Un rol important în
relațiile ruso-române l-a avut Basarabia. Statul nostru a
considerat Basarabia ca pe un teritoriu de interes geopolitic, iar
România consideră ca această politică rusă a împiedicat unirea
românilor într-un singur stat. Contactele politice ale României cu
Rusia după anii 90 au fost slabe, nu doar din cauza că Rusia a
suferit de „atlantism”, pierzând și interesul pentru Europa de
Est. România și-a consolidat toate instrumentele spre Vest.
Relațiile au fost împovărate și de pregătirile pentru semnarea
Tratatului politic de bază din 2003. Presa română a numit acel
proces de negocieri ca pe o lungă serie de concesii din partea
Guvernului român, pentru că nu a inclus evaluarea pactului
Ribbentrop-Molotov și Tezaurul român.
Astăzi, Moscova este
îngrijorată de influența tot mai mare a României în Republica
Moldova. Moscova nu este mulțumită de acordul privind implementarea
sistemului de apărare antirachetă american în România. Experții
ruși au subliniat de multe ori că acest sistem în esență, este
orientat împotriva Rusiei.
Indiferent de ce este
acuzată, Rusia este un partener promițător pentru România. La
sfârșitul anului 2011, volumul schimburilor comerciale româno-ruse
au crescut cu 14% față de anul precedent.
Confruntarea occidentalilor și traditionaliștilor este actuală
atât în România, cât si în Rusia. Ea durează
de aproape un secol si jumătate, datorită aspectelor culturale și
politice. Suntem sub influența valorilor occidentale, dar ne facem
griji pentru identitatea noastră culturală”.
Am
lăsat deliberat acest citat mai lung fiindcă el este specific
pentru un anume mod de a gândi al multor intelectuali ruși: Rusia
nu are nicio vină față de România, Rusia are doar drepturi în
relațiile cu țara noastră. Ivan Turbincă pune la încercare până
și răbdarea lui Dumnezeu atunci când pretinde să fie unic
împărțitor de dreptate și destine. Este surprinzător, dar am
văzut frecvent la unele emisiuni TV cum unii agenți de influență
din România, adică intelectuali români de vază, își critică
propria națiune fiindcă armata noastră „a atacat Uniunea
Sovietică” în al Doilea Război Mondial! Ei nici acum nu admit că
România a fost cea atacată prin pactul secret Molotov-Ribbentrop
din 23 august 1939. România nu a făcut decât să participe la un
război just de reîntregire națională – spre Est și spre Vest.
Punct! Acesta este adevărul istoric și de aici trebuie să pornim.
Rusia trebuie să admită că a provocat națiunii române cel puțin
trei traume grave: și-a însușit tezaurul trimis de la București
la Moscova spre păstrare cu acte în regulă, contrasemnate de
puterile Antantei; a abandonat frontul la
mijlocul Primului Război Mondial, lăsând România aliată pradă
sigură în fața trupelor austro-ungare și germane; și-a însușit
teritorii care nu-i aparțineau prin amintitul pact
Molotov-Ribbentrop, depășind până și prevederile acestui
document prin anexarea altor teritorii: Herța, nordul Bucovinei,
Insula Șerpilor. Articolul III din anexa secretă a Pactului
prevedea: „Privitor la sud-estul Europei, atenția este atrasă de
către partea Sovietică privitor la interesul acesteia în
Basarabia. Partea Germană declară dezinteresul politic total în
această regiune”.
De
la analiza rece a acestor evenimente trebuie să pornească toate.
Iată deci secretul lui Polichinelle pentru
relațiile ruso-române. Elitele Rusiei au rămas captive însă
propensiunilor imperiale. Nu pot concepe dezvoltarea normală a
relațiilor economice în afara raporturilor politice de subordonare
din partea statelor mai mici. De aceea, probabil că va fi imposibil
să normalizăm curând cooperarea economică bilaterală. Ion
Iliescu a făcut toate concesiile posibile. A primit gaze mai
ieftine?
Stat
suveran și neutru, cu trupe rusești de ocupație!
Uneori, ne
place să spunem că, din cauza acestor vecini, tot mai îndepărtați
de noi, românii din jurul României ar trece încă printr-o gravă
criză identitară. În realitate, ca s-o spunem direct, este rostul
prostiei noastre. Cine îi mai poate împiedica pe românii din
Basarabia, din Herța, din nordul Bucovinei să spună răspicat că
sunt români.
Putin
îl trimite pe vicepremierul Dmitri Rogozin la Chișinău să impună
două consulate pentru Rusia: unul la Tiraspol, altul la Bălți. Nu
mai contează voința Republicii Moldova, “stat
suveran și neutru”, dar cu trupe rusești
de ocupație pe Nistru. Dacă autoritățile de la Chișinău nu vor,
urmașul lui Ivan Turbincă le reamintește că trebuie să plătească
Rusiei peste 3 miliardee de dolari, datoriile Transnistriei pentru
gazele rusești, arse două peste două decenii de mafia
Smirnov-Șevciuk. Cum se numește acest
lucru în practica internațională? Șantaj!
Să vedem
cât de tari vor fi nervii celor care conduc la Chișinău, încât
să nu mai spună mereu că rușii ar fi de vină că Ivan Turbincă
și-a atârnat izmenele în cuiul lui Pepelea de pe Nistru.
Ca
denumire locală, poți să te consideri și extraterestru. Sunt
moldovean – deci sunt român! Sunt oltean – deci sunt român!
Sunt transilvănean – deci sunt român! Sunt vlah din Timoc –
deci sunt român! Să
spună rușii, ucrainenii, ungurii, sîrbii sau bulgarii ce vor.
Realitatea rămâne. Trebuie doar să ne informăm și să rămânem
în picioare.
Gazoductele disperării
În
lumea de azi, se
face multă geopolitică
pe țeavă până când se construiește o magistrală nouă pentru
transportul gazelor
naturale. Ce se concepe în trei ani se poate
desface
într-o singură zi. Proiectul
Nabucco trebuia să devină salvarea Europei, a venit criza și
finanțarea i s-a tăiat. A rămas un fel de Nabucco-smart, de care
se vorbește tot mai puțin. Era un proiect la care România ținea
foarte mult. Nu
doar America, așa cum pretind rușii.
Încă din luna martie, Vladimir Putin a dat dispoziție ca lucrările
la șantierul South
Stream să înceapă în decembrie 2012. Și vor începe, chiar dacă
nu toate negocierile s-au finalizat.
România,
mai precis președintele Traian Băsescu, mai avea un proiect de
suflet: AGRI – gazoductul Azerbaijan–Georgia–România
Interconnector. Devenise
un concurent pentru proiectele Nabucco (!), South Stream, White
Stream,
Trans Adriatic Pipeline și
Interconnector Turcia-Grecia-Italia.
Pe
13 aprilie 2010, miniștrii Natig Aliev (Azerbaidjan), Adriean
Videanu (România), Alexander Khetaguri (Georgia) au semnat la
București un „memorandum”
(de
fapt, un fel de convenție) pentru proiectul AGRI. Conducta ar trebui
să transporte spre România și, mai departe, spre centrul Europei,
7 miliarde de metri cubi de gaz de la terminalul Sangachal
din
Azerbaidjan spre terminalul Kulevi de pe malul Mării Negre din
Georgia. Va trebui construit un terminal de lichefiere a gazului la
Kulevi. De aici, gazul lichefiat ar trebui transportat cu tancurile
la Constanța. Aici va trebui construit un terminal de regazeificare
a gazului care va fi pompat în sistemul de transport al României.
Două milioane de metri cubi ar fi trebuit să rămână pentru
necesarul intern al țării noastre, iar 5 milioane ar urma să fie
pompați spre Ungaria și mai departe. Pentru construcția AGRI ar
trebui 4-6 miliarde de euro. Banii încă nu s-au găsit.
Aflând
de proiectul României, Vladimir Putin a anunțat imediat că Rusia
va construi un terminal de lichefiere a gazului la Novorossiisk,
făcând superfluă realizarea AGRI. Nici Rusia nu a mai făcut nimic
acolo.
Proiectul
AGRI (Azerbaidjan-Georgia-România Interconnector) presupune livrarea
gazului natural prin conducte din Azerbaidjan în Georgia şi
lichefierea într-un terminal care urmează să fie construit pe
ţărmul georgian al Mării Negre, de unde va fi transportat pe mare
în România. În terminalul din România, care va fi construit pe
ţărmul Mării Negre, va avea loc regazeificarea şi transferul în
sistemul naţional de transport prin conducte fie pentru tranzit, fie
pentru consumul intern. Livrarea gazelor către Ungaria se va face
prin intermediul conductei Arad-Szeged.
Ucraina
joacă în lesă
Uneori,
Rusia pare dispusă să facă gesturi bizare, numai să-și știe
adversarul aproape. Prins la mijloc, Kievul dă din colț în colț
ca să-și rezovle problemele energetice, fără să revină în
sfera de influență a Rusiei. În
noiembrie, Ucraina a început
construirea unui terminal de preluare a gazului lichefiat în
regiunea Odesa, a anunţat Vladislav Kasikiv, şeful Agenţiei de
stat pentru investiţii şi pentru supervizarea proiectelor
naţionale. Iniţial, Guvernul Ucrainei îşi fixase ca obiectiv
diversificarea livrărilor de gaze şi reducerea dependenţei
energetice faţă de Rusia. Cu toate acestea, deocamdată, nu există
nimic clar cu privire la sursele alternative de livrare. O adevărată
senzaţie a fost în ultima vreme anunţul Gazprombank care ar putea
deveni unul din investitorii proiectului ucrainean.
Când a fost la Odesa, pe data de 9 octombrie, premierul ucrainean Nikolai Azarov a declarat că Rusia este gata să reducă preţul gazelor pentru Ucraina de 2,5 ori - adică până la 160 de dolari pentru 1000 de metri cubi de gaz. Însă numai dacă Ucraina aderă la Uniunea Vamală. Cei de la Kiev consideră inacceptabilă această abordare. Ucraina nu vrea pur şi simplu să opteze între Uniunea Vamală şi zona de liber schimb cu Uniunea Europeană, ea vrea să coopereze cu toată lumea, a menţionat Azarov.
Când a fost la Odesa, pe data de 9 octombrie, premierul ucrainean Nikolai Azarov a declarat că Rusia este gata să reducă preţul gazelor pentru Ucraina de 2,5 ori - adică până la 160 de dolari pentru 1000 de metri cubi de gaz. Însă numai dacă Ucraina aderă la Uniunea Vamală. Cei de la Kiev consideră inacceptabilă această abordare. Ucraina nu vrea pur şi simplu să opteze între Uniunea Vamală şi zona de liber schimb cu Uniunea Europeană, ea vrea să coopereze cu toată lumea, a menţionat Azarov.
Iuri
Boiko, ministrul Energiei din Ucraina, a anunţat că, la negocierile
de la Baku, azerii l-au asigurat că există resurse libere, care, în
perspectivă, pot fi obţinute de la zăcământul Şah-Deniz-2.
În aprilie 2012, premierul Nikolai Azarov le spunea jurnaliştilor că, până la sfârşitul anului 2014, se vor livra din Azerbaidjan spre Ucraina 2 miliarde de metri cubi de gaz, în 2015 - 5 miliarde de metri cubi, iar după 2018 - până la 10 miliarde de metri cubi anual. Acest volum este egal cu un sfert din volumul de gaz importat acum de Ucraina şi corespunde capacităţii terminalului de gaz lichefiat de la Odesa.
Era minunat pe hârtie, dar, în realitate, au apărut nişte probleme, apreciază experţii. Primul semnal de alarmă pentru Ucraina a fost refuzul Azerbaidjanului de a semna, în ianuarie 2012, la Davos, un acord pentru constituirea unei societăţi mixte, care să livreze gaze lichefiate. Mai târziu, documentul a fost semnat, însă, până în acel moment, trustul rusesc Gazprom şi compania azeră SOCAR semnaseră şi ele deja o convenţie suplimentară la contractul aflat în vigoare pentru creşterea livrărilor de gaz azer de două ori în 2012, adică până la 3 miliarde de metri cubi, iar pe viitor, până la 7-15 miliarde de metri cubi pe an. Experţii ucraineni şi-au exprimat îndoiala că Baku are suficiente resurse pentru creşterea programată a livrărilor spre Ucraina. Mai ales că au apărut dificultăţi în construirea terminalului de lichefiere a gazelor în portul Kulevi din Georgia, de unde se poate livra gazul lichefiat pe Marea Neagră spre Odesa. În acelaşi timp, Turcia a luat o atitudine intransigentă faţă de eventuala trecere a vapoarelor speciale cu gaze lichefiate pentru Ucraina prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele, şi aşa suprasolicitate.
Până în prezent, unele din aceste probleme au fost rezolvate. În septembrie, autorităţile ucrainene au găsit totuşi un limbaj comun cu Executivul Turciei. O sursă de la Kiev a explicat pentru "Nezavisimaia Gazeta": "Turcia a blocat planurile noastre din două motive. Primul - în semn de solidaritate cu Azerbaidjanul, care şi-a exprimat astfel indignarea că Ucraina livrează arme Armeniei. Nu e nimic ilegal, dar dacă Kievul nu vine cu o ofertă de parteneriat, importantă pentru Baku, atunci poate să primească în replică o asemenea atitudine în alt domeniu. În al doilea rând, Ankara s-a simţit jignită că Ucraina a ales o companie spaniolă să elaboreze un studiu de fezabilitate pentru proiectul terminalului de gaz lichefiat: Turcia avea propriile propuneri şi propriile planuri în acest sens".
În aprilie 2012, premierul Nikolai Azarov le spunea jurnaliştilor că, până la sfârşitul anului 2014, se vor livra din Azerbaidjan spre Ucraina 2 miliarde de metri cubi de gaz, în 2015 - 5 miliarde de metri cubi, iar după 2018 - până la 10 miliarde de metri cubi anual. Acest volum este egal cu un sfert din volumul de gaz importat acum de Ucraina şi corespunde capacităţii terminalului de gaz lichefiat de la Odesa.
Era minunat pe hârtie, dar, în realitate, au apărut nişte probleme, apreciază experţii. Primul semnal de alarmă pentru Ucraina a fost refuzul Azerbaidjanului de a semna, în ianuarie 2012, la Davos, un acord pentru constituirea unei societăţi mixte, care să livreze gaze lichefiate. Mai târziu, documentul a fost semnat, însă, până în acel moment, trustul rusesc Gazprom şi compania azeră SOCAR semnaseră şi ele deja o convenţie suplimentară la contractul aflat în vigoare pentru creşterea livrărilor de gaz azer de două ori în 2012, adică până la 3 miliarde de metri cubi, iar pe viitor, până la 7-15 miliarde de metri cubi pe an. Experţii ucraineni şi-au exprimat îndoiala că Baku are suficiente resurse pentru creşterea programată a livrărilor spre Ucraina. Mai ales că au apărut dificultăţi în construirea terminalului de lichefiere a gazelor în portul Kulevi din Georgia, de unde se poate livra gazul lichefiat pe Marea Neagră spre Odesa. În acelaşi timp, Turcia a luat o atitudine intransigentă faţă de eventuala trecere a vapoarelor speciale cu gaze lichefiate pentru Ucraina prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele, şi aşa suprasolicitate.
Până în prezent, unele din aceste probleme au fost rezolvate. În septembrie, autorităţile ucrainene au găsit totuşi un limbaj comun cu Executivul Turciei. O sursă de la Kiev a explicat pentru "Nezavisimaia Gazeta": "Turcia a blocat planurile noastre din două motive. Primul - în semn de solidaritate cu Azerbaidjanul, care şi-a exprimat astfel indignarea că Ucraina livrează arme Armeniei. Nu e nimic ilegal, dar dacă Kievul nu vine cu o ofertă de parteneriat, importantă pentru Baku, atunci poate să primească în replică o asemenea atitudine în alt domeniu. În al doilea rând, Ankara s-a simţit jignită că Ucraina a ales o companie spaniolă să elaboreze un studiu de fezabilitate pentru proiectul terminalului de gaz lichefiat: Turcia avea propriile propuneri şi propriile planuri în acest sens".
Se
trezește Aliotmanul
La mijlocul lunii septembrie, prim-ministrul turc Recep Tayyip Erdogan a declarat, în timpul vizitei sale la Kiev, că ţara lui este dispusă să lase să treacă prin strâmtori 8 tancuri pe lună (câte 150.000 de tone de gaz lichefiat) pentru Ucraina. Kievul făcuse un gest: acceptase ca unele companii ucrainene să construiască depozite subterane pentru gaze în Turcia.
Până când se va construi terminalul ucrainean, se preconizează organizarea unor livrări de gaze pe platforme plutitoare, pe care Ucraina le va închiria. În ceea ce priveşte furnizorii, premierul Azarov declara în luna iunie 2012: "Sursa prioritară va fi Qatar. El a explicat că Polonia a ajuns deja la un acord cu autorităţile din Qatar să crediteze construirea unui terminal polonez pentru gaz lichefiat. "Polonia va putea obţine de la 5 la 10 miliarde de metri cubi de gaze lichefiate. În principiu, polonezii nu au nevoie de aşa mult gaz şi noi am putea lua această parte de gaz pentru nevoile noastre. Am discutat în acest sens şi cu polonezii, şi cu autorităţile din Qatar", a povestit Azarov. Pentru livrarea de gaze naturale lichefiate din Polonia, guvernul ucrainean, împreună cu băncile europene, a început finanţarea lucrărilor de modernizare a gazoductului Urengoi-Pomarî-Ujgorod.
Nu se cunoaşte ce structuri vor finanţa construirea terminalului de gaz lichefiat din portul Odesa. Experţii ucraineni precizează că băncile occidentale, care au analizat acest proiect, încă nu s-au decis să ofere împrumuturi, chiar dacă primesc garanţii din partea statului ucrainean.
Construirea unui terminal de gaz lichefiat în Ucraina a fost gândită să se deruleze în două etape. Pentru a inaugura prima etapă în 2016, este necesară terminarea infrastructurii care să permită livrarea de pe vaporul-terminal spre sistemul de transport al gazelor din Ucraina o cantitate de până la 5 miliarde de metri cubi pe an. A doua etapă a obiectivului se va încheia în 2018 şi presupune finalizarea construirii terminalului terestru, cu o capacitate de 10 miliarde de metri cubi de gaze pe an.
Pentru
Rusia, Ucraina este o captivă disperată. Marele partener al Rusiei
rămâne încă Turcia. Gazele
rusești
vin în Turcia din două direcţii: prin conducta transbalcanică
(aşa-numitul coridor de vest) şi prin gazoductul Blue Stream.
Turcia este al doilea beneficiar al gazelor ruseşti ca pondere, după
Germania.
Conducta "Blue Stream" completează coridorul pentru transportul gazelor din Rusia spre Turcia, trecând pe teritoriile Ucrainei, Republicii Moldova, României şi Bulgariei.
În 2012, Gazprom ar putea livra spre Turcia 27,5 miliarde de metri cubi de gaz.
Conducta "Blue Stream" completează coridorul pentru transportul gazelor din Rusia spre Turcia, trecând pe teritoriile Ucrainei, Republicii Moldova, României şi Bulgariei.
În 2012, Gazprom ar putea livra spre Turcia 27,5 miliarde de metri cubi de gaz.
Lucrurile
nu vor rămâne la fel de roz în 2013. Ziarul american „The
Washington Post” prezice dezastre: „Gazprom
este în
drum spre faliment”. Pare
exagerat, dar semne rele se arată.
Morbul disperării se maneifestă chiar în acest colos unic în
lume, care este incapabil de modernizare și acceptă practicarea
șantajului politic asupra partenerilor din estul și din centrul
Europei. Mai întâi, colosul va cunoaște implozia din interior.
Ulterior, lovitura de grație va veni chiar din partea celui mai bun
prieten – aparent – al Rusiei – Turcia.
Nici
Kremlinul nu mai are tovarăși de nădejde
Și iată
cum.
Trusturile BP, Statoil
şi Total, partenerii companiei de stat SOCAR din Azerbaidjan în
cadrul proiectului Şah-Deniz, au confirmat oficial că vor să
participe la proiectul de construire şi de exploatare a Gazoductului
Trans-anatolian (TANAP). Aşa a declarat pentru ziarişti Rovnag
Abdullaev, preşedintele companiei SOCAR. Pe această magistrală, se
va pompa gazul spre Turcia, iar de aici spre Uniunea Europeană.
"În vara trecută,
noi am anunţat că vrem să oferim o parte din acţiunile noastre
pentru alte companii, păstrând pentru noi 51%. BP, Statoil şi
Total ne-au trimis acordul lor scris că vor participa la acest
proiect", a anunţat Abdullaev. El a subliniat că, deşi este
un plan preliminar şi că documentele nu s-au semnat deocamdată,
compania de stat intenţionează să distribuie acţiunile în felul
următor: BP şi Statoil - câte 12%, iar Total - 5%.
O
convenţie interguvernamentală între Azerbaidjan şi Turcia, pentru
construirea gazoductului TANAP, s-a semnat în iunie 2012, la
Istanbul. TANAP va avea o lungime de 1790 de kilometri, cu o
capacitate iniţială de transport de 16 miliarde de metri cubi. El
va transporta o mare cantitate de gaz azer spre piaţa Turciei şi,
mai departe, spre Europa.
Milli Majlis
(Parlamentul) din Azerbaidjan a aprobat pe 6 noiembrie această
convenţie. Consorţiul nou format sunt compania petrolieră de stat
SOCAR din Azerbaidjan (80%), operatorul de stat pentru conducte Botas
din Turcia şi compania petrolieră turcă Turkiye Petrolleri (20%).
Ideea construirii unui
nou gazoduct a apărut acum câţiva ani şi s-a actualizat la
sfârşitul lui octombrie 2011, în timp ce Ankara şi Baku au
perfectat şi au semnat la Izmir un set de documente pentru
cumpărare-vânzare şi export de gaz azer. Viitorul gazoduct, care a
primit denumirea Trans Anadolu (TANAP), se va întinde de la
frontiera de est a Turciei până la cea de vest.
Taner Iîldîz,
ministrul Energiei din Turcia, a spus că realizarea noului gazoduct
va permite reducerea considerabilă a cheltuielilor pentru
transportul gazului şi, ceea ce este esenţial, după inaugurare,
problema livrărilor de gaze spre Europa va fi mult mai simplă.
Experţii azeri consideră că dorinţa Azerbaidjanului de a construi
gazoducte de mare capacitate şi de a spori volumul de gaz tranzitat
de magistralele deja existente este absolut explicabilă. În
prezent, Baku pune practic bazele pentru transportul "marelui
flux" de la zăcămintele deja deschise Şah-Deniz, Abşeron,
Umid şi alte resurse de viitor în regiunea în care compania SOCAR
întreprinde explorări extinse.
Gazoductul
TANAP va porni din estul Turciei şi va merge până la frontiera
acestei ţări cu Bulgaria sau cu Grecia. Construcţia acestei
conducte este programată să înceapă în trimestrul al IV-lea al
anului 2014.
Într-o primă etapă,
capacitatea de transport a gazoductului TANAP va fi de 16 miliarde de
metri cubi, în a doua etapă, va urca la 20 de miliarde de metri
cubi, iar în a treia etapă, este posibil să urce
până la 24 de miliarde de metri cubi pe an. Costurile primei etape
de construcţie a gazoductului se evaluează la 7-8 miliarde de
dolari.
Numeroşi experţi
consideră că decizia autorităţilor de la Baku de a prelungi
propriul gazoduct pe teritoriul Turciei va înlesni considerabil
sarcina participanţilor la proiectul Nabucco West.
Esenţialul este că
realizarea Gazoductului Transanatolian reprezintă, de fapt,
construcţia unei mari părţi a gazoductului Nabucco West. Tocmai
din acest motiv, Uniunea Europeană a sprijinit decizia Turciei şi a
Azerbaidjanului.
Și mortul
Uniunii
Reamintim că proiectul
Nabucco West este o variantă trunchiată a proiectului iniţial
Nabucco. El prevede construirea unui gazoduct de 1300 de kilometri
(Bulgaria - 412 km, România - 469 km, Ungaria - 284 km, Austria - 47
km) pentru transportarea gazului din Azerbaidjan, gaz ce va fi pompat
în a doua etapă a exploatării zăcământului Şah-Deniz.
În prezent, acţionarii
proiectului Nabucco sunt companiile OMV din Austria, FGSZ din
Ungaria, Bulgargaz din Bulgaria, Transgaz din România, Botas din
Turcia şi RWE din Germania.
Sectorul bulgar de 422
kilometri al conductei Nabucco a intrat oficial în
faza de aprobare a Evaluării
Impactului asupra Mediului (Environmental Impact Assessment – EIA).
Anterior, Nabucco a
anunțat
finalizarea procesului de obținere
a autorizațiilor
EIA pentru sectorul ungar, ultimele patru autorizații
fiind obținute
în luna iunie. Nabucco va crea sute de
locuri de muncă în
Bulgaria, va aduce investiții
de un miliard de euro, venituri din taxe și
va crea noi oportunități
de afaceri.
Consorțiul
Nabucco are bune relații de cooperare cu
consorțiul
Shah Deniz II și Conducta de Gaze
Trans-Anatoliană (Trans-Anatolian Gas
Pipeline – TANAP).
Prin
urmare, Nabucco nu mai este unicul concurent pentru proiectul rusesc
South Stream. Rusia însă a semnat la mijlocul lui noiembrie un
ultim acord cu Bulgaria: începe să sape în decembrie 2012 și
speră să ardă etapele înaintea adversarilor.
Dar despre
această nouă aventură vom scrie cu alt prilej.
Viorel
Patrichi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu