“Vom
plăti scump distrugerea miturilor, care are loc în această
perioadă”
(acad. Eugen Simion)
În
general, politicienii din România nu-i ascultă pe specialiștii
autentici din diverse domenii, din economie și până la serviciile
secrete. Ei știu mai bine ce e de făcut cu această țară, chiar
dacă în mintea lor e beznă. Dar mai ales atunci știu tot...
Marginalizându-i
pe profesioniști și promovând în prim plan niște iepe din
categoria Remus Cernea, să ne vorbească ei despre modernizarea
României ca despre căsătoria dintre poponari, politicienii noștri
vor duce la perfecțiune anomia instaurată de Bătrânul Edec încă
din anii 1990. Arătați-mi un singur domeniu care să mai
funcționeze normal în România – de la economie și până la
școală sau presă! Puținele oaze construite de unii oameni de
afaceri, care chiar produc, au fost luate și ele în cătare prin
legi absurde. Și dacă Legea Fundamentală va fi după chipul și
asemănarea lui Căcărău, un mare specialist în drept
constituțional, de care nu știusem până acum, atunci e vai de
România.
Îmi
spunea un numerolog, tagmă intrată în nomenclatorul de meserii
într-o țară unde „te uiți și câștigi”, că
e normal să se întâmple așa ceva fiindcă intrăm în Era
Vărsătorului, care trebuie să distrugă tot. Că am fi
postmoderniști și că e normal să distrugem tot ca să refacem din
cioburi o lume aproximativă, ca într-un joc de copii autiști. Că
e bine să se producă demitizarea istoriei, a credințelor, că
trebuie să trăim destructurarea totală...
Uite, după
ce m-a prelucrat numerologul, parcă îi văd cu alți ochi pe
politicienii noștri. Vorbea Dinu Patriciu de „statul
minimal”, gata! ideea a fost luată în brațe, deși acum
se vede că, în timp de criză, un stat slab este o țintă sigură.
„Statul este cel mai
prost administrator al avuţiei naţionale,” glăsuia
Emil Constantinescu. „Statul nu poate şi nici nu trebuie să
poarte de grijă cetăţenilor săi. Asta o făcea statul comunist.
De altfel, România nu-şi mai poate plăti medicii, profesorii,
poliţiştii. Să înţelegem, statul social a apus în Europa,”
spunea și Marinelu.
La fel
trebuie să se întâmple cu istoria, după modelul Boia-Patapievici.
La 26 noiembrie 1332, Carol Robert de Anjou scrie despre bătălia de
la Posada: „Am ajuns în nişte ţinuturi de margine ale regatului
nostru, ce erau ţinute pe nedrept în Ţara Transalpină de către
Basarab, schismaticul (ortodox), fiul lui Thocomerius, spre marea
noastră şi a sfintei coroane insultă, acest Basarab,
necredinciosul nostru român, mânat de un gând rău…” Cum este,
venerabile Neagu Djuvara?
Cu
literatura – la fel. Vine Vărsătorul!
Asemenea
aberații plătesc politicienii noștri. Ei au transformat topată
societatea într-un SRL: statul SRL, guvernul SRL, parlamentul SRL,
ICR SRL... totul. Așa au fost dați jos fraierii de la PDL prin
revolte SRL. Au existat dovezi că Varanu a plătit mercenari pentru
Piața Universității și nu a fost nimeni săltat. Oamenii lui Emil
Boc parcă erau injectați în venă. Toți!
Cristiana
Anghel era învățătoare și a zis că nu
ar fi rău să facă greva foamei cu icre de Manciuria. După ce a
lins din palma Varanului, a ajuns senatoare! Întreabă Robert
Turcescu: „Pentru ce v-a plătit Antena 3?” Și
răspunde tovarășa învățătoare: „Pentru drepturi de
autor.” Ziariștii adevărați au cerut ca
drepturile de autor să fie oferite numai celor care chiar creează
ceva în această țară, care vin cu un dram de originalitate. Nu,
se dau drepturi de autor pentru portari și șoferi!
Iată cine
a distrus până și noțiunea de presă în România. În acest
timp, Marele Tucă le cere ziariștilor de la „Jurnalul Național”
să lucreze gratis
pentru onoarea de a fi angajații Varanului!
Nu-i așa
că Emil Boc a fost o fiară?!...
Trebuia să
plece...
Timofti
a folosit psihiatria contra adversarilor antisovietici
Ziaristul
Dmitri Ciubașenko publică în „Panorama”
de la Chișinău
un comentariu cumplit despre președintele
Nicolae Timofti, care “acţionează acum ca un anti-comunist,
anti-sovietic, ca un rusofob şi ca un unionsit convins, iar pe când
era judecător sovietic, îi declara bolnavi mintal pe disidenţii
care se ridicau contra puterii sovietice. El îi judeca în
conformitate cu articolele politice din Codul Penal în dosarele
întocmite de KGB şi îi trimitea pentru tratament obligatoriu în
spitale de psihiatrie, de tip puşcărie”.
Scrie bine, chiar dacă
e rău ca un câine
turbat:
„Este un fapt
dovedit, care ar trebui să-i provoace lui Dirk Schuebel, ambasadorul
Comisiei Europene la Chişinău, doar o singură reacţie: "Das
ist fantastish!».
Nicolae Timofti s-a
născut într-o familie de oameni reprimaţi pe timpul lui Stalin,
dar acest lucru nu l-a împiedicat să facă o carieră strălucită
în cadrul aceluiaşi regim sovietic, într-un domeniu extrem de
sensibil ideologic, cum este sistemul juridic.
Autorităţile
sovietice nu numai că nu l-au persecutat pe Timofti, mai mult, l-au
promovat în domeniul profesional şi în viaţa socială. La
terminarea Facultăţii de Drept de la Universitatea de stat din
Chişinău, Timofti a slujit ca secretar în organizaţia de komsomol
a unităţii militare din Armata Sovietică din Germania. Puteai
sluji în Armata Sovietică din Germania numai nişte sovietici
destoinici şi demni de toată încrederea, care au primit rapoarte
pozitive din partea KGB, fie că erai soldat sau general.
Întorcându-se în patrie, ca membru al Partidului Comunist
Sovietic, în urma unui raport impecabil, Timofti este desemnat
consilier principal la Ministerul Justiţiei, iar peste doi ani,
judecător la Tribunalul din raionul Frunze din Chişinău. În anul
1980, lui Timofti i se încredinţează funcţia de judecător în
Colegiul pentru cercetări penale al Curţii Supreme din RSS
Moldovenească. Pe atunci avea 32 de ani. Funcţia era foarte
importantă, se afla în nomenclatura Biroului Comitetului Central al
Partidului Comunist din R. Moldova. Iar primul secretar al CC era
atunci Ivan Bodiul, care a şi aprobat decizia de numire a tânărului
jurist la Curtea Supremă. E interesant, dar prin ce anume putea
Timofti să convingă pentru a obţine o asemenea favoare din partea
lui Bodiul?
Procesul contra lui
Gheorghe David dovedeşte că judecătorului Nicolae Timofti i se
dădeau cele mai sensibile procese, inclusiv dosarele contra
disidenţilor.
Conform standardelor
timpului, David era un gânditor liber, un disident, iar după
sentinţa lui Timofti de a-l trimite la "psihuşka"
(balamuc) pentru tratament obligatoriu, era un deţinut politic.
Investigaţiile pentru asemenea dosare politice erau de competenţa
KGB. Aceste dosare erau comandate de Sistem, a cărui parte devenise
şi Timofti”.
La începutul anilor
1960, Nikita Hruşciov a declarat că numai nebunii se pot răzvrăti
contra puterii sovietice. KGB îi prindea pe "psihopaţii"
anti-sovietici, iar judecătorii îi trimiteau la "tratament".
Asemenea dosare nu se dădeau oricărui judecător, ci numai celor
verificaţi şi de mare încredere. Se pare că Partidul şi KGB
puteau să-i încredinţeze lui Timofti orice dosar, fără teama că
nu va reuşi. Chiar şi în anii 1987-1988, pe când în ţară avea
loc peste tot perestroika, Timofti îi judeca "în mod corect"
pe oameni pentru vederile lor anti-sovietice.
„Dacă în epoca
sovietică, Timofti îi judeca pe oameni după articole politice, îi
condamna pentru agitaţie anti-sovietică, în prezent el însuşi
duce o politică antisovietică pentru integrare europeană şi
pentru apropiere de România. Ce făcea el atunci face şi astăzi -
lucruri incompatibile. Se poate doar intui ce diagnostic ar pune
pentru însuşi Timofti aceiaşi experţi în psihiatrie, care l-au
declarat paranoic şi schizofrenic irecuperabil pe Gheorghe David”.
Eu nu
contest informațiile oferite de Ciubașenko.
Altceva mă
preocupă: ce face acum președintele Nicolae Timofti? El s-a dezis
de acel trecut nefericit, spre deosebire de tovarășii Vladimir
Voronin, Zinaida Grecianaia, Dumitru Diacov, Petru Lucinski și mulți
alții.
Și cred
că e suficient, chiar dacă rămânem cu un gust amar.
Analistul
merge mai departe și taie cu barda: „Timofti - preşedinte
este proiectul lui Vlad Filat. Liderul Partidului Liberal Democrat a
mizat că Timofti îl va nominaliza din nou pentru funcţia de
premier. Dar oare nu i-e ruşine lui Filat să fie promovat în
fruntea guvernului care trebuie să militeze pentru integrare
europeană, de un preşedinte cu un asemenea trecut?
În ce-l priveşte pe
Nicolae Timofti, eu cred că, dacă el se consideră un om cumsecade,
un om de onoare, dacă a mai rămas în el o picătură de cinste,
atunci are o singură ieşire din această situaţie - să-şi dea
demisia de bună voie din funcţia de preşedinte.
Dacă Timofti va
continua să rămână preşedintele Moldovei, atunci va fi de
neînţeles cum vor putea liderii şi diplomaţii europeni să dea
mâna cu el, să discute cu el despre integrarea europeană, despre
principii democratice şi despre valorile occidentale, ştiind ce
"schelete are în dulap" interlocutorul lor.
Dacă Timofti va pleca,
atunci şi Dirk Schuebel va putea să exlame uşurat: "Das ist
fantastish!»”.
Aucem
Basarabia acasă, rușii
zic “Net!”
Platforma civică
"Acţiunea-2012", care reuneşte o serie de organizaţii
unioniste româneşti din România şi din Republica Moldova,
iniţiază strângerea semnăturilor pentru unificarea celor două
state, care se va derula sub deviza "Aducem Basarabia acasă!".
Strângerea semnăturilor are loc atât în
România, cât şi în Republica Moldova. Unioniştii speră să
strângă cel puţin 200.000 de semnături pentru sprijinirea ideii
de unificare a celor două state.
"Aducem Basarabia
acasă este o iniţiativă care are loc de jos în sus, din rândurile
poporului, şi ea va fi preluată de parlamentarii întregului
spectru politic, a declarat Mihai Nicolae, unul din autorii acestei
iniţiative, în cadrul forumului de prezentare a ideii de la
Bucureşti. Noi avem obligaţia să strângem aceste semnături
pentru a le arăta fraţilor noştri basarabeni că noi niciodată nu
am uitat de ei".
După strângerea
semnăturilor, militanţii mişcării intenţionează să prezinte în
Parlamentul României un proiect de lege cu privire la acordarea unui
statut special în România pentru cetăţenii Republicii Moldova,
pentru înlesnirea procedurilor de acordare a vizelor pentru
cetăţenii moldoveni şi pentru simplificarea procedurilor de
acordare a cetăţeniei pentru locuitorii Republicii Moldova, până
la acordarea automată a cetăţeniei.
Iată însă
că IA REGNUM NOVOSTI nu e de acord și aduce „argumente
grele”. Oferim un citat mai lung pentru cei care încă nu
cred în ce văd:
“Basarabia, din care
o mare parte reprezintă teritoriul actualei Republici Moldova în
frontierele ei fireşti, adică fără Transnistria, iar partea de
sud se află în componenţa Regiunii Odessa din actuala Ucraina, în
secolele X-XI, se afla în componenţa Vechiului Stat Rus, în
secolele XII-XIII - în Cnezatul Galiţia-Volînia, a făcut parte
din Cnezatul Moldovei, care s-a format la mijlocul secolului al
XIV-lea. Aflându-se sub jugul otoman începând din a doua jumătate
a secolului al XVI-lea, Basarabia a fost eliberată în anul 1812 de
către trupele ruseşti şi, conform Tratatului de pace de la
Bucureşti, încheiat între Rusia şi Turcia în anul 1812, a intrat
în componenţa Imperiului Rus. Cnezatele Moldova şi Valahia,
vasalele Imperiului Otoman, care s-au unificat în anul 1859, au
constituit viitorul Regat al României, proclamat în anul 1881 şi
condus de dinastia germană Hohenzollern-Sigmaringen, a condus ţara
până în anul 1947.
(Prin unirea din 1859,
sudul Basarabiei, aflat astăzi în Ucraina, se afla în hotarele
Principatului Român - nota red. VP).
În decembrie 1917,
România a ocupat Basarabia, iar anexarea ei nu a fost niciodată
recunoscută de URSS. În 1924, pe teritoriul Transnistriei şi al
raioanelor învecinate din RSS Ucraineană, s-a format Republica
Moldovenească Socialistă Sovietică Autonomă, în componenţa RSS
Ucrainene. La 28 iunie 1940, URSS şi-a luat înapoi Basarabia, după
unirea căreia cu RSS Moldovenească Autonomă a fost formată
Republica Sovietică Socialistă Moldovenească. Sudul Basarabiei a
fost inclus în componenţa RSS Ucrainene. Totuşi, peste un an, în
1941, România a ocupat din nou aceste teritorii şi altele din URSS,
teritorii ce au fost eliberate definitiv de Armata Roşie în anul
1944.
Conform poziţiei
oficiale a României de azi, poziţie împărtăşită şi de
susţinătorii basarabeni ai unionismului românesc, R. Moldova este
"al doilea stat românesc", moldovenii sunt "români",
limba moldovenească este "română". Totodată, conform
datelor oficiale ale recensământului din 2004, preluat de Biroul
Naţional de Statistică, s-au declarat români 2,2% din numărul
total al locuitorilor din Republica Moldova, moldoveni s-au
considerat 75,8%. Pe de altă parte, 78,4% din numărul moldovenilor
au declarat că limba lor maternă este moldoveneasca, iar 18,8% -
româna.
De fapt, însăşi
atitudinea Bucureştiului, care pune problema "românilor"
din R. Moldova şi din Ucraina, este artificială fiindcă,
identitatea românească a apărut după identitatea moldovenească,
din punct de vedere istoric. Pe de altă parte, formarea românilor
ca naţie a avut loc pe anumite porţiuni de teritoriu din actuala
Românie - în Valahia şi în Moldova, în a doua jumătate a
secolului al XIX-lea, pe când Basarabia era deja în componenţa
Imperiului Rus, iar Bucovina făcea parte din Austro-Ungaria.
Cu toate acestea,
faptul că a ocupat aceste teritorii în perioadele 1918-1940 şi
1941-1944 îi serveşte Bucureştiului ca pretext să susţină că
populaţie acestor teritorii este formată din "români" şi
să pretindă, într-un fel sau altul, să-şi exercite influenţa şi
prezenţa în regiune”.
Tragedia necunoscută
de la postul Radio Basarabia
În 1930,
Uniunea Sovietică pune în funcțiune un post de radio în
Transnistria. Românii din toată Basarabia, chiar și cei dintre
Carpați și Prut, auzeau frecvent de peste Nistru: „Grăiești
Tirașpolia!”. Urmau emisiuni de propagandă sovietică și
anti-românească, extrem de agresive, chiar dacă azi ne par naive
și comice.
Pentru
a contracara influența acestui post, Societatea Română de
Radiodifuziune inaugurează, la 8 octombrie
1939, Postul de Emisie Radio Basarabia de la Chişinău.
Primăria Chişinău
donase Societăţii
Române de Radiodifuziune, în 1937, clădirea fostului Teatru Puşkin
(Auditoriul) din strada Carol I pentru a
deschide noul post de radio.
"...e bine de
ştiut că Radio-Chişinău a fost construit din rezervele de
material tehnic ale Societăţii Române de Radio, modificate şi
adaptate noii lor meniri. Nu s-au adus din străinătate decât
foarte puţine piese noi, strict trebuincioase. Într-o epocă în
care fiecare leu contează, economia făcută prin această bună
gospodărire este cât se poate de lăudabilă. Odată montarea
postului începută, s-au născut o serie de probleme tehnice pe care
inginerii noştri le-au soluţionat practic, la faţa locului pentru
ca emisiunile noului post să domine perfect regiunea de Nord-Est a
ţării până în cele mai ascunse unghere ale ei”, afirma Dan
Sărăţeanu, director general
între 1937-1940.
“Echiparea
postului național de 150 kw de la Bod ne-a ridicat și mai mult
situația noastră în Radiodifuziunea mondială în acest colț al
Europei, unde am fost până acum un an singurul mare post de
emisiune pe unde lungi, menit a deservi cu unda directă întreg
teritoriul țării, spunea, la 9 noiembrie 1939, profesorul Dragomir
Hurmuzescu pentru Radio Universul. Experiența însă a dovedit că
sunt încă părți din țară unde emisiunile postului național nu
sunt destul de clare. Pentru a completa aceste lipsuri, Societatea
Română de Radiodifuziune a instalat un nou emițător de 20kw la
Chișinău și va instala altul de aceeași putere la Timișoara”.
Construcția
postului Radio Basarabia era deci o lucrare de importanță
strategică pentru România. O vor dovedi și programele postului.
„Prin punerea în funcțiune a postului Radio-Chișinău, programul
românesc de radio își asigură – cu cele 3 emițătoare: Bod,
București, Chișinău – supremația asupra a 90% din teritoriul
național, iar atunci când va fi posibilă montarea unui emițător
la Timișoara, întreg pământul României Mari va fi deservit de
emisiunea românească” (Radio Universul, 30 decembrie 1939, Dan
Sărățeanu despre „Noul emițător românesc Radio-Chișinău”).
Firma Marconi a
instalat la Chişinău emiţătorul de 20 kw, care a devenit cel mai
bun din ţară datorită antenei moderne anti-fading care reducea
radiaţia şi favoriza propagarea undelor ce călătoresc aproape de
suprafaţa solului, scrie Revista Radio Universul 1939.
Lucrările de amenajare
ale fostului Auditoriu Puşkin au început în iarna anului 1937 iar
contractele pentru refacerea instalaţiilor şi dotarea tehnică au
fost atribuite unor firme din ţară, dar şi din străinătate.
Măsurătorile efectuate după montarea postului au demonstrat că
Radio-Basarabia acoperă cu rezultate foarte bune teritoriul dintre
Siret şi Nistru.
Radio Basarabia, condus
iniţial de Gheorghe Neamu, a fost inaugurat oficial pe 8 octombrie
1939 prin transmiterea liturghiei de la Catedrala Mitropoliei din
Chişinău. Postul avea un program propriu, difuzat la început între
orele 14.00-14.45 şi 21.00-22.15, iar puţin mai târziu între
orele 14.00-15.15 şi 21.00-23.00. Programul era alcătuit în
întregime din emisiuni muzicale şi din radiojurnale în limbile
română şi rusă.
Postul avea o antenă
amplasată pe 3 piloni, neancoraţi, cu înălţimea de 110 metri,
fiecare la o distanţă de 150 metri unul faţă de celălalt. Priza
în pământ a antenei era radială şi avea 120 de fire. Puterea sa
de emisie putea fi sporită de la 20 kw până la aproape 200 kw, iar
recepţia era posibilă până la Moscova sau Leningrad datorită
propagării directe a undei.
Invadarea Basarabiei de
către armatele sovietice în iunie 1940 a însemnat pierderea
postului Radio Basarabia. Cea mai mare parte a materialelor de
rezervă, personalul şi arhiva au fost retrase la Huşi, apoi la
Iași, dar nu şi emiţătorul de 20 kw.
“Batalioanele
de distrugere” intră în acțiune
După
cum arată Iurie Colesnic în cercetările lui („Chișinăul
în 1941”,
Museum,
1996)
la
25 iunie 1941, CC al PC(b)M ordonă crearea unor „batalioane de
distrugere” (истребительные батальоны), pe
lângă secţiile raionale şi orăşeneşti ale NKVD-ului, care
aveau misiunea să lupte cu trupele de paraşutişti şi cu
diversioniştii inamicului. La Chişinău, în acest detaşament au
intrat 480 de comunişti, adică cei mai loiali regimului. Dar în
iulie 1941 misiunea acestora nu s-a limitat doar la prinderea
diversioniştilor, ci batalionul a avut drept obiectiv şi
distrugerea clădirilor oraşului. Astfel, Directiva din 29 iunie
1941 către organizaţiile de partid din zona frontului prevedea în
mod tranşant ca „inamicului să nu-i fie lăsat niciun tren,
niciun vagon, niciun kilogram de pâine, niciun litru de combustibil.
Toate bunurile de preţ... care nu pot fi evacuate, trebuie,
obligatoriu distruse”. Exact în aceiaşi termeni s-a exprimat şi
Stalin, în prima sa apariţie publică de la începutul războiului,
în data de 3 iulie 1941. Acest ordin deschidea calea demolărilor. A
doua zi, autorităţile sovietice moldoveneşti adoptau decizia de
evacuare a populaţiei şi a întreprinderilor industriale.
Printre
numeroasele clădiri aruncate în aer atunci de „istrebiteli”
conduși
de comisarul I.A.
Muhin a fost și Teatrul Pușkin, care găzduia postul Radio
Basarabia. Cercetările ulterioare au arătat că oamenii găsiți
acolo au fost mitraliați și aruncați într-o fântână.
Informația este însă insuficient investigată și necesită mai
multă aprofundare. Nu
avem încă suficiente date referitoare la ceea ce s-a întâmplat
după revenirea armatei române la Chișinău, iar
Arhivele Armatei Române încă nu aduc elemente în plus.
Într-un
interviu acordat lui Octavian Silvestru
de la Arhiva de Istorie orală a S.R.R., la 18.04.1997, tehnicianul
Gheorghe Crisbășanu evocă starea în care se afla antena stației:
„După ce am terminat cu ocuparea Chișinăului, a doua zi am luat
doi soldați înarmați cu mineși ne-am dus, ne-am orientat după un
pilon, că un pilon era minat și un pilon însă era în picioare.
Și se vedea de pe dealul unde am fost noi, pilonul. Și am plecat pe
jos până acolo și am găsit stația minată, dar nu stricată
complet și casa intactă și
am anunțat printr-un motociclist care venea la București, la Statul
Major, printr-o scrisoare, pe directorul general ca să vie cu
mașinile să ridice stația și piesele care au mai rămas. La vreo
patru zile, venise directorul general Lulu Ionescu, cu patru camioane
și două turisme, cu oamenii necesari. „Demontați stația!”. Eu
m-am retras înapoi la unitate și am plecat în urmărirea rușilor
spre Odesa...”.
Această
mărturie atestă două lucruri: stația
a fost demontată de români, dar tehnicianul
Gheorghe Crisbășanu nu
s-a
dus
la sediul postului din Teatrul Pușkin, care fusese
aruncat în aer. Prin
urmare, el nu știa de tragedia celor rămași la post.
Istoricul
Dinu Poștarencu
reproduce opinia arhitectului
Valentin Mednec, care făcuse parte din
batalioanele de „istrebiteli” ai
lui I.A. Muhin: "În 1941 în
toate oraşele şi orăşelele din Moldova au fost create batalioane
de distrugere a clădirilor. Eu cu mâna mea am aruncat în aer Banca
de stat din Bender. La Chişinau a fost deteriorată strada Lenin. Pe
locul unde acum se află clădirea Comitetului Securităţii de Stat,
pe atunci se înălţa cea mai frumoasă casă din oraş - liceul doi
pentru băieţi. A fost dărâmată Casa eparhială, vestită prin
faptul că în sălile ei au concertat Enescu şi Şaleapin. Au fost
ruinate gara şi clădirea în care se află în prezent sediul
Comitetului Executiv orăşenesc de deputaţi ai poporului (e vorba
de clădirea primăriei municipale - D.P.) ş.a.m.d. Astfel se
îndeplinea ordinul lui Stalin de a distruge totul în calea
duşmanului. În timpul războiului, Chişinăul a fost puţin
bombardat, dar, în pofida acestui fapt, a apărut o versiune
oficială precum că oraşul a fost distrus de bombele inamicului."
Totul
trebuia aruncat asupra armatei române. Mărturia lui Mednec
reprezintă o dovadă indirectă și pentru distrugerea postului
Radio Basarabia.
Presa
de limbă română la Chișinău – un imperativ strategic
Au trecut
peste 70 de ani și nimic nu s-a schimbat radical pe Nistru.
Dimpotrivă, presa de limbă rusă sau ucraineană este mult mai
numeroasă și mai agresivă. Mai precis, Moscova finanțează peste
70% din media de la Chișinău. Contractele de publicitate, chiar și
pentru firmele din România, se dirijează prin Moscova pentru
apariția pe posturi de televiziune în limba rusă, iar nu în
română. Cu efecte corespunzătoare asupra vorbitorilor. Orientând
publicitatea spre anumiți clienți de presă, Moscova dorește să
inducă anumite politici anti-românești în Republica Moldova.
Atacurile
contra României au devenit zilnice nu numai la Tiraspol, dar și la
Chișinău. Fie că este vorba de opțiunile euro-atlantice ale țării
noastre, fie că se discută despre interesele noastre economice.
Clișeele staliniste au revenit în forță: limba moldovenească
diferită de limba română, popor moldovenesc, refacerea Moldovei
istorice și dezmembrarea României, pierderea Transilvaniei în
schimbul Basarabiei, apariția românilor în a doua jumătate a
secolului al XIX-lea, dar nu și în Basarabia etc.
Prin
înființarea postului Radio Chișinău, Radio România a făcut un
pas decisiv în combaterea efectelor nocive ale propagandei
neostaliniste, cultivarea limbii române literare fiind un obiectiv
prioritar. Este și o oportunitate pentru continuarea cercetării
circumstanțelor în care s-a produs tragedia din 1941.
Bulgarii îi freacă pe
fraţii ruşi pe ruta South Stream
Pe când
Radio Erevan vorbea despre iubirea frățească dintre ruși și
bulgari, dacă bureza la Moscova se deschideau umbrelele la Sofia. A
trecut vremea și ceafa groasă cu cheltuială se ține. Bulgarii îi
joacă în figuri pe ruși cu toate proiectele lor energetice pentru
Balcani. Ziarul „Kommersant” deplânge
că monopolistul Gazprom are necazuri cu gazoductul South
Stream din cauza lăcomiei frățești. Guvernul
interimar de la Sofia intenţionează să
revizuiască hotărârea privind investiţiile pentru segmentul de
conductă din Bulgaria, insistând asupra faptului că autorităţile
precedente au convenit să participe la acest proiect în condiţii
dezavantajoase. În luna mai, vor avea loc alegeri parlamentare în
Bulgaria, iar guvernul se va schimba din nou. De aceea, Gazprom
revine la negocieri cu bulgarii, consideră experţii. Însă
tergiversările ameninţă să perturbe calendarul de construire a
gazoductului.
Pe 10 aprilie,
premierul bulgar Marin Raikov a declarat că "trebuie efectuată
o analiză mai aprofundată a situaţiei create de hotărârea de
investire în proiectul gazoductului South Stream şi să se acorde
atenţie "zonelor extrem de sensibile" ale proiectului. El
a dispus organizarea unei întâlniri de lucru pe această temă.
Premierul nu a clarificat când va avea loc întâlnirea şi ce anume
din acest proiect afectează Bulgaria.
Ministerul Economiei,
Energiei şi Turismului, care supervizează proiectul South Stream, a
refuzat să comenteze situaţia. O sursă a ziarului "Kommersant",
apropiată Guvernului bulgar, spune că problemele se referă la
"economia proiectului". Segmentul bulgăresc al proiectului
este prea scump (3,3 miliarde de dolari), iar în compania South
Stream Bulgaria AD, care îl gestionează, 50% din acţiuni aparţin
societăţii de stat Bulgarian Energy Holding (BEH). Se anticipează
că proiectul va fi finanţat în totalitate de partea rusă, iar BEH
îşi va recupera banii prin deducerea taxelor de tranzit din cei 1,7
dolari pentru 1000 de metri cubi la 100km (un tranzit de două ori
mai ieftin, decât tranzitul prin Ucraina), timp de peste 25 de ani,
spune sursa "Kommersantului". Adică, în acest timp,
Bulgaria nu va primi venituri directe din acest proiect.
Gazoductul South Stream
trebuie să treacă din Rusia către Europa, pe sub Marea Neagră.
Lungimea lui totală este de peste 2400 kilometri, din care 920
kilometri reprezintă segmentul maritim, gestionat de consorţiul
South Stream Transport AG ( Gazprom - 50%, ENI - 20%, Wintershall şi
EdF - câte 15%), şi 1500 kilometri segmentul terestru, care va
trece prin Bulgaria, Serbia, Ungaria, Slovenia. Gazoductul va fi
format din 4 ţevi, cu o capacitate totală de 63 miliarde de metri
cubi. Costurile de construcţie se ridică la 16,6 miliarde de euro.
Prima ţeavă se va inaugura la sfârşitul anului 2015 şi va atinge
capacitatea maximă în anul 2018.
Segmentul terestru
bulgăresc, de unde magistrala trebuie să iasă pe uscat, este
esenţial pentru proiectul South Stream. Pe uscat, este segmentul cel
mai lung şi cel mai scump - 540 de kilometri, iar preţul plătit
pentru el reprezintă jumătate din costurile totale pentru segmentul
terestru al magistralei.
O sursă a
"Kommersantului" de pe lângă Gazprom confirmă aplicarea
principiului contabilităţii pentru investiţiile BEH, însă arată
că taxa de tranzit încă nu a fost stabilită. Un principiu similar
se va aplica şi în Serbia (segmentul sîrbesc costă 1,7 miliarde
de dolari). Pe 10 aprilie, după întâlnirea cu premierul rus Dmitri
Medvedev, a vorbit pe această temă Iviţa Dacici, şeful Guvernului
de la Belgrad, care a numit oferta "foarte corectă".
Construirea segmentului sîrbesc trebuie să înceapă în decembrie
2013, după ce se declanşează lucrările la şantierul din
Bulgaria, care este planificat pentru iunie. Acest termen poate fi
anulat şi de un alt factor: pe 10 aprilie, Ivan Ivanov,
vicepreşedintele partidului "Democraţii pentru o Bulgarie
Puternică" (el este şi vicepreşedintele Comisiei de energie
din Parlamentul de la Sofia), a spus că va scoate oamenii la
proteste dacă şantierul începe în plin sezon turistic.
Probleme cu Bulgaria au
apărut şi anterior. Această ţară a abandonat deja construirea
centralei atomice de la Belene şi a îngheţat proiectul
oleoductului Burgas-Alexandroupolis. La mijlocul anului 2012,
autorităţile bulgare au ameninţat că renunţă şi la South
Stream, cerând reduceri la preţul gazelor, solicitând un volum mai
mare de pompare şi norme de rentabilitate pentru acest proiect. Cei
de la Gazprom au început să spună că, în locul Bulgariei,
conducta ar putea să treacă prin România, deşi acest lucru ar
face proiectul mai scump. Cu toate acestea, în luna noiembrie,
"Gazprom" şi BEH au semnat un acord final pentru
investiţii pentru segmentul bulgăresc.
Cu
siguranță că România și-ar fi respectat semnătura cu Federația
Rusă. Așa că acum Gazprom va plăti dublu pentru o rută mai
scurtă decât cea prin țara noastră. Dai un ban, dar face!
Gaze
și fotbal
Bulgaria a fost ultima
ţară de tranzit, cu care Gazprom s-a înţeles să construiască
proiectul South Stream în ultimul moment pentru a respecta termenul
la care ţinea atât de mult preşedintele Vladimir Putin. În
schimb, Bulgaria a primit o reducere la preţul gazelor cu 22%,
precum şi acordul Gazpromului de a sponsoriza echipa de fotbal
Levski Sofia. Atunci, Alexei Miller a declarat că preţul gazelor
pentru Bulgaria, pe 2013, "va fi unul din cele mai scăzute
datorită parteneriautlui strategic din domeniul gazelor". Cu
toate acestea, în februarie 2013, din cauza creşterii preţurilor
la energia electrică din Bulgaria, au început proteste de masă şi
ciocniri cu poliţia. Guvernul lui Boiko Borisov şi-a dat demisia.
Preşedintele Rosen Plevneliev a numit un tehnocrat în funcţia de
premier - Marin Raikov, fost ambasador la Paris şi adjunct al
ministrului de Externe, considerat un politician pro-occidental.
Formal, el va conduce guvernul până la mijlocul lunii mai, când
vor avea loc alegeri parlamentare la termen şi va apărea un nou
executiv. Tot pe 10 aprilie, conducerea clubului de fotbal Levski a
anunţat că Gazprom a suspendat negocierile pentru sponsorizare până
la alegeri.
Bulgarii
mai mizează pe un dribling cu Moscova: Pachetul Energetic III
al Uniunii Europene, iar Marin Raikov îl
susţine cu înfocare. Noi am vrea, dar nu acceptă
UE! Vor spune bulgarii când rușii le vor cere să declare South
Stream proiect național ca să nu-l împartă cu terți, conform
legislației europene.
Gazprom speră
ca fiecare ţară de tranzit să recunoască în gazoductul South
Stream drept un proiect naţional, pentru a obţine pentru acesta un
statut de reţea transfrontalieră şi pentru a-l scoate de sub
jurisdicţia Uniunii Europene, evitând astfel situaţia în care
trebuie să ofere jumătate din capacitate unor terţi furnizori de
gaze naturale. Însă, deocamdată, numai Serbia l-a declarat proiect
naţional. Acolo, umbrela a rămas deschisă de pe
vremea lui Slobodan Miloșevici.
Dragonul
Zăpezilor taie ghețurile veșnice pentru
transporturile Chinei
Ce
vremuri! Calea Maritimă de Nord era patrimoniu rusesc
exclusiv. În prezent, străinii o folosesc intens. Şi mai ales,
chinezii. Rutele de probă cu nave de marfă se vor transforma în
această vară în curse regulate ale transportului maritim din
China. Iar peste şapte ani, China preconizează să trimită pe
Calea Maritimă de Nord fiecare a şasea tonă de mărfuri pentru
export, în condiţiile în care circulaţia va fi asigurată de
spărgătoarele de gheaţă din China, iar nu din Rusia. Astfel,
Rusia îşi pierde rapid avantajele tranzitului pentru drumul cel mai
scurt dintre Europa şi Asia.
După China, vor ocoli
Rusia cu vapoarele lor India şi Singapore. Rusia rămâne să mai
strângă nişte bani din activităţile de însoţire a navelor
străine cu spărgătoare de gheaţă şi pentru pilotajul de
sprijin. Ea nu este în stare deocamdată să ofere nici rute pe
calea ferată, nici pe autostrăzi între Europa şi Asia. A
rămas cu același terasament de cale ferată ca pe vremea lui
Stalin, de frică să nu fie invadată. Iar asta înseamnă timp
pierdut și bani aruncați pe schimbarea boghiului.
Pe 18 martie, s-a
anunţat că Guvernul Rusiei a dispus crearea Administraţiei pentru
Calea Maritimă de Nord,
care va fi sub
controlul Agenţiei federale de transport maritim şi fluvial
(Rosmorreciflot).
Principalele obiective
ale noii administraţii sunt organizarea navlosirii navelor pe
această rută, asigurarea securităţii navigaţiei şi protejarea
mediului maritim de poluarea provocată de vapoare. Alexandr
Davîdenko, directorul Rosmorreciflot, a declarat, pentru
„Nezavisimaia Gazeta”, că, în
anul 2012, pe ruta de nord, s-au transportat aproximativ 4 milioane
de tone de marfă, din care 1,2 milioane de tone au fost mărfuri de
tranzit. În anul 2013, se aşteaptă o creştere a transportului cu
5–6%.
Cu toate acestea,
principalii actori pe ruta de nord ar putea să devină chinezii care
au anunţat planuri senzaţionale de dezvoltare a aşa-ziselor
posesiuni polare ale Uniunii Sovietice. După cum arată ziarul
"Barents Observer" din Norvegia, Compania de transport
maritim din China a programat să realizeze în această vară prima
cursă comercială pe ruta de nord. "În condiţiile topirii
scutului de gheţuri arctice, în condiţiile în care se accelerează
descoperirile unor noi rute maritime şi de noi resurse minerale,
China încearcă să ocupe în regiune o poziţie puternică, notează
ziarul. Dorind să-şi extindă influenţa în regiune, China face
presiuni permanent pentru a primi statut de observator în Consiliul
Arctic, constituit de cele 8 state din Oceanul Arctic".
Reamintim că, în anul
2012, spărgătorul de gheaţă "Syuelun" (Dragonul de
Zăpadă) a fost prima navă din China, care a trecut pe Calea
Maritimă de Nord spre Marea Barents. Voiajul Dragonului Zăpezilor
"a însufleţit puternic" companiile maritime chineze, a
anunţat Hueygen Yang, directorul Institutului de cercetare
ştiinţifică polară din China, pentru "South China Morning
Post". Ruta maritimă din Oceanul Arctic înseamnă economie de
timp şi de bani pentru China, cea de-a doua putere economică a
lumii, după SUA. Comparativ cu ruta prin Canalul de Suez, Calea
Maritimă de Nord permite scurtarea distanţei dintre Schanghai şi
Hammburg cu 5200 de kilometri.
În conformitate cu
prognozele chineze pe termen lung, prin anul 2020, pe ruta de nord
vor circula 5 până la 15% din mărfurile Chinei pentru export, mai
ales cele transportate în containere. După aceleaşi previziuni,
10% din comerţul exterior al Chinei va atinge valoarea de 526
miliarde de euro în anul 2020. "Dacă ruta va fi pregătită
structural, ea va avea solicitări enorme", a menţionat Hueygen
Yang.
Reamintim că, în anul
2012, au trecut pe Calea Nordului 46 de vapoare, comparativ cu 34 în
2011 şi doar 4 în 2010. Volumul total al mărfurilor tranzitate pe
traseele arctice a fost de 1,26 milioane de tone, adică cu 53% mai
mult, decât în anul 2011, când pe această rută au trecut 820.800
de tone.
Beijingul
tace și le face
Ar fi nedrept dacă am
spune că Rusia acordă prea puţină atenţie rutelor arctice. În
septembrie 2011, la Forumul mondial al Arcticii, premierul,
pe-atunci, Vladimir Putin, a spus că, "în Rusia, se vede
viitorul Căii Maritime de Nord ca o arteră internaţională de
transport, capabilă să concureze cu liniile maritime tradiţionale".
El a menţionat că această rută trebuie să devină una din căile
vitale pentru transportul din Rusia, "de importanţă globală
şi la scară globală", pentru că, prin Arctica, este cel mai
scurt drum între pieţele Europei şi regiunea Asia-Pacific, fiind
practic cu o treime mai scurt decât ruta tradiţională din sud.
El a adăugat,
totodată, că aceasta este "o posibilitate excelentă de
optimizare a consumurilor pentru transport". "Statele,
companiile particulare, care optează pentru transportul arctic, vor
obţine avantaje economice şi dividende", a precizat Putin.
Deocamdată, rămâne
deschisă întrebarea cu ce se alege Rusia după deschiderea regiunii
arctice pentru toţi doritorii. Calea terestră - fie rutieră, fie
pe linia ferată - înseamnă acelaşi Transsiberian, cu condiţia să
se modernizeze fiindcă ar aduce profit. Însă...
După cum susţine
Kamil Bekiaşev, şeful catedrei de drept internaţional de la
Academia Juridică de Stat de la Moscova, în conformitate cu "Legea
federală referitoare la mările teritoriale şi la zonele contigue
ale Federaţiei Ruse", Calea Maritimă de Nord face parte din
tezaurul Rusiei. "Referitor la această lege şi la completările
aduse la ea, toate vapoarele trebuie să ceară permisiunea de
trecere pe ruta Nordului, reaminteşte el. Dreptul intern impune
instanţei să nu admită o posibilă poluare. În plus, vapoarele
trebuie însoţite de spărgătoare de gheaţă şi de nave de
pilotaj. Se înţelege, contra cost".
Piotr Kliuev, expert la
Departamentul de evaluare a companiei "2K Audit - consultaţii
de afaceri/Morison International", consideră că Linia Maritimă
a Nordului are perspective frumoase pentru dezvoltare. "Tot
traseul este deja acoperit de o reţea de staţii de control şi
corecţie, care permit să se urmărească ruta mărfurilor pe tot
parcursul, spune el. În prezent, se construiesc centre de reparaţii
şi de salvare, care vor asigura securitatea urmăririi vaselor de pe
Linia Maritimă a Nordului. În curând, această rută va fi dotată
cu infrastructura necesară, ceea ce va face traseul şi mai atractiv
pentru transportatori".
Însă, dacă ar fi să
comparăm Linia Maritimă a Nordului cu Transsiberianul, atunci calea
ferată de tranzit ar fi un proiect mai profitabil pentru Rusia,
crede Kliuev. "Cu toate acestea, modul în care funcţionează
Transsiberianul acum arată că această rută nu e capabilă să-i
atragă pe transportatori, regretă el. Viteza redusă de deplasare a
trenurilor, problemele periodice de alimentare şi expedierea
convoaielor, procedurile vamale complicate - toate acestea afectează
grav viteza de pe Transsiberian. Prin urmare, calea ferată nu este
pregătită
să devină o rută de tranzit între Europa şi Asia".
Viorel
Patrichi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu