”Suntem
singuri împotriva lui Băsescu, a PSD și a unor instituții
internaționale. Cred că toate aceste povești cu tergiversările și
ce fac cei din PSD, eu cred că trebuie să le rezolvăm până la
vacanța parlamentară. Nu zic să discutăm neapărat în termeni de
adversari, dar am aruncat ochii peste umăr și nu le spun adversar.
Dar noi vorbim de un partid care are 40% la o strigare, cu PPDD și
cu doamna Udrea că doar sunt colegi întru coabitare. Vorbim de un
partid care are mai mult de jumătate din CJ-urile țării, peste
2.200 de primări și este privit cu indulgență de anumite
instituții. Și tot acest mastodont este corent si unitar”
(Crin
Antonescu, la ceas de taină știută cu liberali în zgardă roșie)
Spuneam,
cu ani în umă, că Crin (sic!) Antonescu a bătut primul cui
în
capacul coșciugului
pentru urmașii lui Brătianu atunci
când s-a dus cu Prostănacu în Piața Revoluției de la Timișoara,
le-a atârnat confraților liberali la gâturi cravata roșie,
primită de la Tataie, și a declanșat gherila prostului contra
Marinelului. Din acel moment, am zis că și Căcărău și-a
îngropat propriile șanse. „Ați
fost parteneri politici, el v-a ajutat să ajungeți la putere și
l-ați trădat. Încap asemenea reacții între bărbați
adevărați?”, l-am întrebat în cadrul unei emisiuni. „Și ce,
trebuia să fim recunoscători pe vecie? Noi nu am muncit pentru
el?”, mi-a replicat el.
Apoi,
după ce a făcut coajă și după ce Pontănacu i-a promis că îl
va lăsa să se plimbe cu
cercul în jurul Palatului Cotroceni, a dat afară din partid mai
mulți oameni incomozi. Eu cred că o pierdere
gravă pentru PNL este excluderea din partid a primarului Andrei
Chiliman,
care
a spus că Crin „duce
partidul la ruși”.
Adică
a citit, ceea
ce l-a revoltat pe acest Demostene al liberalilor, care l-ar fi
exclus pe primar pentru a doua oară, ceea ce nici Ana Pauker nu
făcea. Și avea motive întemeiate:
"Faptul
că
citea. Deci, eu dacă
aveam articol în
Statut, îl
dădeam
afară,
în
cazul domnului Chiliman, dom'le, pentru penibil. Și
ar trebui poate, la următorul
Congres, să
introducem asta: dacă
ești
penibil, trebuie să
fii exclus, că
faci de râs
un partid... nu se poate!"
Și
noi am suferit la fel. Adică nu putea rosti deschis „ Crin
Antonescu duce
partidul la ruși!”?
Președintele
baobab
Când
a văzut el că nu se mai aude nici țipenie prin PNL, că nici
Tăricelu nu mai chițăie, a acceptat să conducă o comisie pentru
modificarea Constituției. Și aici, Căcărău a dat cu mămăliga-n
geam în fiecare zi, că am ajuns să-l regretăm pe „Părintele”
Iorgovan! E adevărat că el este secondat strâns de un alt
specialist în drept constituțional: Tudor Chiuariu, absolventul
unei facultăți de gașcă din Iași, echivalentul fabricii de
diplome a toașului Bondrea din București.
Și
uite-așa, aflăm că procurorii, dacă vor să asculte telefoanele
aleșilor, să facă bine și să-i informeze în prealabil: avem de
gând să-ți punem pâlnie! Dar ascultarea să nu dureze mai mult de
24 de ore. Nu, nu, să fie 48 de ore, a spus Toni
Greblă, expertul Pontănacului într-ale constituționalului.
Președintele
și-așa nu mai are avion. De ce ar trebui să mai zboare? Merge
premierul peste tot. Vrea președintele să ceară schimbarea unui
ministru corupt? Mai bine să-și înghită limba! Știe premierul
controlat de Tataie ce trebuie să facă. Și tot așa, președintele
ales prin vot universal, rămâne fără prerogative. Pontănacu a
văzut că partenerul Căcărău are același fix programatic: Jos
Băsescu! Nu mai contează că Marinelu nu mai are dreptul să mai
candideze. Dacă-l trezești brusc în timp ce doarme pe streașina
politicii, Căcărău urlă ca apucatul: Jos Băsescu!
Și
uite-așa, ei fac un fel de respublică parlamentară, fără
să ne întrebe și pe noi,
ca la Chișinău, unde președintele nu mai contează. Care popor?
Liberalii
susțin de multă vreme această aberație.
Nici nu era greu ca Marinelu să priceapă că ei vor un președinte
baobab, o glugă de coceni, care să nu mai miște în front: „Se
defrişează atât de tare atribuţiunile preşedintelui încât cred
că undeva, pe dedesubt, este o înţelegere din asta murdară, care
se reflectă în Constituţie. «Omule, rămâi candidatul nostru şi
te facem preşedinte, dar chiar te alegem degeaba. Dacă toată
puterea este la primul-ministru şi la majoritatea parlamentară, te
facem preşedinte, domnule Crin Antonescu. Nu poţi să faci un
preşedinte ales, să-l
pui pe post de paiaţă la Cotroceni, să nu mai aibă niciun fel de
atribuţiuni, decât să propună Parlamentului şefii serviciilor
secrete şi ceva să mai propună. Dar Parlamentul i le poate da
înapoi, când unui preşedinte slab îi spune «Dacă vrei să-ţi
treacă, domnul preşedinte, mi-l trimiţi pe X» ", a
reacționat
Traian
Băsescu.
Căcărău
acceptă orice, și regiuni peste județe, cu alte haite de
consilieri și de adjuncți plătiți din bugetul național, numai să
ajungă el la Cotroceni. Și ca să fie sigur, l-a luat ca strateg pe
românul Niels Schnecker din ograda Varanului.
Prin
tot ce fac, cei doi revin tot la ce știu ei mai bine: Jos Băsescu!
Nici nu pot concepe un program politic mai vast. Surse de la Berlin
ne-au confirmat că, în vremea acelui „damăn valz” de patru
minute cu Angela Merkel, doamna cancelar se gândea la un singur
lucru și nu auzea ce-i spunea Cârlanu: „Main
Got”, cum dracu rezistă ăsta acolo,
când până și eu am fost nevoită să dau afară atâția din
cauza plagiatului?” Și nu-i mai ieșea chestia asta din minte.
După care, i-a tras o smetie pe care au văzut-o toți cei care
pricep câte ceva: "Pentru economia
germană, este foarte important să
fie respectate standardele statului de drept, să
existe siguranță juridică,
să fie combătută
corupția
și să existe
transparență".
Pontănacu
a promis că respectă statul de drept. Buuun! Dar cu referendumul
din 2009 rămâne ca în tren. Așa că Marinelu vrea alt referendum
cu un prag de 30%, așa cum poftește USL.
Baronii
vor o respublică tot mai eficientă prin modificarea Constituției.
Iată dovada: "Preşedintele regiunii
nu va fi şeful preşedinţilor de Consilii Judeţene, nu vor fi
raporturi de subordonare, pentru că regiunea are nişte atribuţii,
iar judeţele alte atribuţii", a precizat Marian Oprişan. Iar
noi, fraierii cei mulți, care nu facem parte dintre Greble, credeam
că noua împărțire administrativ-teritorială urmărește
reducerea cheltuielilor bugetare. Ei însă vor să satisfacă foamea
de bani și de putere a lipitorilor de afișe din partidele lor. Și
de ce să ne întrebe și pe noi dacă am fi de acord cu o asemenea
aberație?
Comisia
de la Veneția ne permite să purtăm zvastica!
Marii
experți din Comisia de la Veneția i-au dat câștig de cauză lui
Vladimir Voronin: simbolul politic comunist „secerea și ciocanul”
nu trebuie interzise fiindcă se încalcă drepturile omului! Ce mai
contează că propunerea lui Mihai Ghimpu fusese votată de
majoritatea Parlamentului de la Chișinău? De fapt, acești experți
merg pe aceeași linie din Consiliul Europei, unde s-a încercat
inutil condamnarea comunismului ca regim criminal, alături de
nazism. Prin urmare, dacă ni se permite să purtăm tinichelele lui
Stalin pe piept, vom putea să folosim în același scop zvastica, un
simbol cu mult mai vechi și mai nevinovat, care nu a fost inventat
de Hitler și de smintiții lui.
Nu
este o glumă, dar deștepții de la Veneția sau de la Bruxelles
atât pricep. Nu mai contează că au fost uciși zeci de milioane de
oameni în numele secerii și ciocanului, ca simbol comunist, iar nu
ca unelte sfinte ale muncii din neolitic. Pe ei îi preocupă doar
aspectele superficiale din imagologia politicului mondial.
Iată
alte exemple. Noua Constituție a Ungariei îi supără pe gânditorii
de la Bruxelles doar pentru că nu se prevede acolo că pederaștii
au voie să se căsătorească și, implicit, să înfieze copii.
Asta îi mănâncă pe ei. Nu suflă un cuvânt că Viktor Orban a
introdus în legea fundamentală prevederi anti-europene, care
vizează dezemmbrarea României, Slovaciei și Croației. Aceleași
prevederi i-au fript și în textul gâdilat de Căcărău pentru
noua noastră Constituție. Ce putem să mai credem despre asemenea
indivizi și despre interesele pe care le vizează ei?
La
Chișinău a învins mafia lui Plahotniuk
Sau,
mai elegant spus, Chişinăul a confirmat orientarea spre
Uniunea Europeană. Iurie Leancă şi-a asumat nu numai răspunederea
pentru guvern. Este un nou Muravski. Pe 30
mai, în R. Moldova s-a creat o nouă coaliţie de guvernare
pro-europeană. Acordul a fost semnat de deputaţii din partea
Partidului Democrat, ai Partidului Liberal-Democrat şi din partea
Partidului Liberal. Iurie Leancă a fost candidatul la funcţia de
prim-ministru. El a prezentat lista cu miniştrii cabinetului său şi
programul de guvernare.
Comuniştii,
care sperau să formeze o alianţă cu liberal-democraţii, au
părăsit sala de şedinţă a Parlamentului şi Guvernul s-a format
fără ei. Uniunea Europeană, ai cărei reprezentanţi au venit la
Chişinău aproape în fiecare săptămână, a convins până la
urmă partidele din recenta Alianţă pentru Integrare Europeană să
se aşeze la masa tratativelor şi să realizeze o nouă alianţă.
În caz contrar, pentru Partidul Comuniştilor aveau să apară şanse
reale pentru revenirea la putere, a explicat Arcadie Barbăroşie,
directorul Institutului pentru Politici Publice. Iar acest lucru
însemna "orientarea strategică pro-asiatică, dezastruoasă
pentru Republica Moldova, din cele mai diverse puncte de vedere".
Dacă un asemenea scenariu ar avea loc, R. Moldova ar pierde
definitiv şansa integrării europene - iată opiniile împărtăşite
de analiştii politici din R. Moldova, care au venit pe 30 mai la o
conferinţă de presă. În consecinţă, Alianţa a fost reanimată.
Pe
30 mai, Iurie Leancă a prezentat lista cu miniştrii Cabinetului. Pe
acea listă, se regăseau numai patru nume noi, ceilalţi candidaţi
la funcţiile de miniştri făcuseră parte din vechea formulă de
guvernare. La funcţia de ministru de Externe, a fost propusă
Natalia Gherman, fiica lui Mircea Snegur, primul preşedinte al
Republicii Moldova. Anterior, ea a lucrat ca adjunct al ministrului
de Externe. S-a adoptat programul Guvernului, în care primul şi
principalul punct este integrarea europeană.
Guvernul
intenţionează să ne asigure că "procesul de integrare a
Republicii Moldova în Uniunea Europeană este ireversibil", a
menţionat Iurie Leancă.
Este
demn de remarcat faptul că termenii derivaţi de la cuvântul
"Europa" ("european", "integrare europeană")
se repetă în programul de guvernare de peste 80 de ori, notează
Pan.md. În politica externă, are prioritate Uniunea Europeană,
apoi se preconizează dezvoltarea relaţiilor cu România, Ucraina,
cu Federaţia Rusă şi cu Statele Unite ale Americii. Pe 30 mai, în
momentul semnării acordului de guvernare, nu se ştia dacă
Parlamentul va sprijini noua componenţă a Executivului.
Viorel
Ciubotaru, director al Institutului European de Studii Politice,
notează că "noul guvern trebuie să finalizeze acordul şi să
meargă la Vilnius (unde, în noiembrie 2013, va avea loc summit-ul
"Parteneriatului Estic"), pentru a convinge că noi am
parcurs acest proces. Dacă nu vom face acest lucru acum, nu există
predicţii credibile că va mai exista data următoare. Dacă un
student nu primeşte diploma de absolvire în acest an, el mai are
şansa s-o obţină anul viitor. Republica Moldova nu va mai avea o
asemenea şansă", a constatat Ciubotaru.
Igor
Boţan, directorul executiv al Asociaţiei pentru democraţie
participativă "Adept", a afirmat că R. Moldova nu-şi
poate permite oscilaţii în politica externă. "Dacă în acest
moment Republica Moldova pierde încrederea partenerilor europeni,
atunci va fi foarte greu şi un alt partener de nădejde nu va mai
găsi. Nu se vor mai sinchisi de acest stat nici partenerii din est,
care vor şti că Republica Moldova a pierdut orice alternativă",
a subliniat politologul.
Cu
toate acestea, unii observatori au remarcat fragilitatea noului
guvern (dacă va fi votat), făcând referire la rivalitatea dintre
Partidul Democrat şi Partidul Liberal-Democrat, ai căror lideri au
şi adus statul în situaţia actuală. Analistul Alexandru Kauia
constata că "şi Vlad Filat (liderul liberal-democraţilor), şi
Vlad Plahotniuk (Partidul Democrat) vor să conducă de unii singuri,
fără control din partea nimănui".
Pe
30 mai, a expirat termenul limită, până la care premierul desemnat
Iurie Leancă trebuia să prezinte Parlamentului noul program şi
echipa de guvernare. Pentru confirmarea Cabinetului de miniştri,
este nevoie de minim 51 din 101 de voturi din partea deputaţilor.
Dacă Executivul lui Leancă nu va obţine votul de încredere,
preşedintele Nicolae Timofti trebuie să desemneze un nou candidat
pentru funcţia de prim-ministru.
(Coaliţia
pentru Guvernare Pro-Europeană a luat fiinţă pe 30 mai. Cu o oră
înainte să expire termenul legal pentru confirmarea noului
executiv, Parlamentul de la Chişinău a votat cu 58 de voturi pentru
învestirea Guvernului condus de Iurie Leancă. Au acordat vot de
înceredere pentru noul cabinet de la Chişinău 31 de deputaţi din
Partidul Liberal Democrat, 15 deputaţi din Partidul Democrat, 7
deputaţi din Partidul Liberal (grupul reformator al lui Nicolae
Hadîrcă), 3 deputaţi din grupul Renaşterea-Vozrojdenie al lui
Vadim Mişin (!), deputaţii independenţi Veronica Abramciuk şi
Sergiu Sîrbu. Mihai Ghimpu şi liberalii fundamentalişti, care i-au
rămas fideli, s-au abţinut. Votarea noului guvern de la Chişinău
reprezintă ultima înfrângere pentru comuniştii lui Vladimir
Voronin şi o şansă timidă, dar reală, pentru apropierea de
Uniunea Europeană a celui de-al doilea stat românesc. Chiar dacă -
aparent - poziţia oamenilor mafiotului Vladimir Plahotniuk s-a
consolidat - nota Viorel Patrichi.)
De
unde vin banii pentru drumurile viitoare
ale Rusiei ?
În
2018, Japonia va avea „un tren plutitor”, care va „zbura”
cu 500-580 de kilometri pe oră. Are tehnologia, are și
banii. Deci va face, dar pe distanțe relativ scurte.
Ei
bine, Rusia vrea și ea să trăiască faraonic „levitația
magnetică” pe șină și intenționează
să investească 157 miliarde de dolari în domeniu. Publicația
Bloomberg citează opinia unui specialist care susține că suma este
uriașă, mai ales că nu-i trebuie chelului tichie de mărgăritar.
Andrei Rojkov crede că suma e astronomică și nici Căile Ferate,
nici Guvernul de la Moscova nu au atâția bani, că ar putea fi
atrași investitori străini...
Vladimir
Putin vrea totuși ca prima linie de mare viteză să fie gata în
2018, pentru Cupa Mondială de Fotbal. Numai asta ar costa 30 de
miliarde de dolari. Această primă linie de 800 de kilometri va face
legătura între Moscova și Kazan. Construcția ar trebui să
înceapă în ianuarie 2015. Distanța se parcurge acum în 11 ore,
dar e posibil să se reducă la 3 ore. Trenurile vor merge între
Moscova, Sankt-Petersburg și Ekaterinburg.
Vladimir
Iakunin, directorul general al companiei ruse de căi ferate, este de
părere că proiectul ar trebui finanțat 70% din bugetul de stat și
30% din bugetul companiei de stat RJD, de la diverși investitori. Un
asemenea proiect unic în istorie ar aduce profituri uriașe pentru
trustul siderurgic Mecel, care tocmai a vândut cele patru combinate
din România cu fabuloasa sumă de 52 de euro! Se oferă să vină la
același tort și coloșii Siemens și Alstom.
Gherman
Gref, președintele băncii Sberbank din Rusia, avertizează că
Rusia nu trebuie să se grăbească în abordarea unor asemenea
proiecte pentru trenuri de mare viteză. ”Dacă un proiect costă
30 miliarde de dolari, trebuie să avem în vedere o eroare de 20%
din preț, adică să mai adăugăm 6 miliarde de dolari”,
a spus Gref citat de ITAR-TASS, după
convorbirile pe această temă cu președintele Putin și cu Iakunin.
Deocamdată, se
discută despre trei linii importante: BSJM-1Moscova –
Sankt-Petersburg, BCM-2 Moscova – Sankt-Petersburg – Kazan –
Ekaterinburg și BCM Centru Sud Moscova – Rostov-pe-Don – Adler.
Rusia
a inaugurat pe 17 decembrie 2012 primele segmente de linii pentru
trenurile de mare viteză „Sapsan”, între
Moscova și Sankt-Peteresburg, iar în decembrie 2010, au încercut
să circule trenurile „Allegro” între
Moscova și Helsinki, Finlanda.
De
unde finanțarea?
Chiar
dacă nu au experiența japonezilor, a germanilor sau a chinezilor,
Căile Ferate Ruse participă la construirea liniilor din Emiratele
Arabe Unite. Magistrala Abu-Dhabi – Dubai va fi gata în 2016. În
2018, vor fi legate orașele Mussafah, Halifa, Djebel-Ali și
Fudjeirî. În schimb, Emiratele vor finanța proiecte de
infrastructură din Rusia. Nu cred însă că emirii vor da
suficienți bani pentru trenurile performante din Rusia.
Căile
Ferate Ruse se vor implica și în construirea liniilor din Brazilia.
S-au elaborat deja proiectele. Nici de aici nu vor ieși suficienți
bani.
Președinții
Rusiei, Kazahstanului, Kîrgîzstanului și Tadjikistanului și-au
propus să-și lege țările printr-o imensă cale ferată. Evident
că Rusia va fi principalul investitor. Va fi o construcție
strategică pentru Rusia, care va înghiți vagoane de bani.
Proiectul a fost discutat în luna mai la reuniunea Organizației
Tratatului pentru Securitate Colectivă, pe care Putin a conceput-o
ca pe o copie în oglindă a Alianței Nord-Atlantice pentru Asia.
Kremlinul visează să prelungească această linie spre Afganistan,
Iran și Turcmenistan.
Vine
din balanțele strâmbe cu europenii!
Arătam
altădată cum a ajuns cărăușul Gazprom să ducă gaze – rusești
sau nu – până în Portugalia și chiar în Anglia. A cumpărat
gazoductele europene, iar acolo unde nu a reușit, a realizat
societăți mixte cu fiecare țară de tranzit. Bulversată de criza
economică, Uniunea Europeană se protejează încă timid: pe de o
parte, încearcă să construiască gazoducte care să ocolească
Rusia, pe de altă parte, a adoptat Pachetul Energetic III, care să
atenueze consecințele acțiunilor monopolistului rus. Nu poți să
ai și conductă, să transporți tot tu sau numai tu gazele. Moscova
le cere țărilor partenere să declare societățile mixte
respective de importanță națională, deci să nu se supună
controlului Comisiei Europene. Și, în parte, a reușit. De aceea,
ambele direcții mi se par dacă nu ineficiente, cel puțin –
insuficiente. Situația în care a ajuns Kievul poate să pară
comică, dacă nu ar fi dramatică. Faptul că Ucraina a ajuns să
bată la porțile europenilor ca să cumpere gaze... rusești (!),
mai ieftine, din Germania, din Slovenia, din Ungaria sau din România,
este cea mai bună dovadă a șantajului politic, practicat de
Kremlin pe țeava Gazpromului, dar și spolierea la care își supune
beneficiarii de pe continent.
Recenta
reuniune Rusia-Uniunea Europeană a prilejuit agenției de statistică
Eurostat elaborarea unui buletin statistic relevant.
În
majoritatea cazurilor, informaţiile iau ca reper indicatorii
similari pe anul 2011. În plus, pe un tabel separat pe anii
2000-2012, se pot vedea datele exportului din UE spre Rusia şi ale
importului în UE din Rusia. Alte tabele conţin informaţii pe grupe
de mărfuri şi categorii de servicii, care au făcut obiectul
schimburilor dintre UE şi Rusia în anii 2011 - 2012. Se oferă date
şi despre schimburile de investiţii directe dintre Rusia şi UE în
ultimii patru ani: 2008-2012.
După
o prăbuşire dramatică din cauza crizei în anul 2009, comerţul
internaţional cu mărfuri şi servicii dintre UE şi Rusia a crescut
şi în 2012 a atins un nivel record. Exportul din ţările UE în
Rusia erau în 2008 de 105 miliarde de euro, s-au redus în 2009 la
66 miliarde de euro. În 2012, exportul spre Rusia a ajuns la 123
miliarde de euro.
În
consecinţă, şi importurile din Rusia spre UE s-a redus de la 178
miliarde de euro în 2008 la 118 miliarde în 2009. După o creştere
continuă, în 2012, a atins nivelul record de 213 miliarde de euro.
În consecinţă, deficitul balanţei comerciale a UE cu Rusia a
crescut de la 52 miliarde de euro în 2009 până la 90 miliarde în
2012. Deficitul din 2012 în comerţul ţărilor UE cu Rusia se
referă la importul de combustibili în sumă totală de 163 miliarde
de euro. Iată de unde pot veni banii pentru
proiectele faraonice ale Rusiei.
Sigur,
Rusia a importat din UE produse industriale, în valoare de
108 miliarde de euro. În anul 2012, Rusia a devenit al treilea
partener comercial ca importanţă pentru UE, după SUA şi China, cu
indicatorii 7% export UE şi 12% import UE.
În
2012, din cele 27 de state membre ale UE, Germania este pe primul loc
în exporturile către Rusia, cu cele 37.9 miliarde de euro sau 31%
din totalul exporturilor UE către Rusia.
După Germania, urmează Italia - 10 miliarde euro sau 8% din
exporturile UE către Rusia şi Franţa - 9,1 miliarde euro sau 7%.
Germania
a fost cel mai mare importator din Rusia cu 39,8 miliarde euro sau
19% din totalul importurilor UE din Rusia. În urma Germaniei vin
Oland - 29,4 miliarde euro sau 14%, Polonia - 21,6 miliarde euro sau
10% şi Italia - 18,3 miliarde euro sau 9%. Aici însă, atunci când
analizăm indicatorul importului olandez din Rusia şi deficitul
comercial al Olandei, trebuie să luăm în considerare aşa-numitul
"efect Rotterdam", când mărfurile ruseşti, în tranzit
prin acest port, se iau în considerare în statistica pentru Olanda,
deşi, în realitate, ele se află în tranzit şi sunt destinate
unor importatori din alte ţări ale UE. Parţial, situaţia este
aceeaşi atunci când analizăm statistica pentru Belgia, unde un rol
similar joacă portul Antwerp.
În
2012, majoritatea statelor membre ale UE, care fac comerţ cu Rusia,
au un deficit comercial cu ea. Cel mai mare deficit, din motivul
indicat mai sus, îl are Olanda - 21,1 miliarde de euro. După
Olanda, urmează Polonia - 13,8 miliarde euro, Italia - 8,3 miliarde
euro, Marea Britanie - 5,9 miliarde euro, Grecia - 5,5 miliarde şi
Spania - 5 miliarde.
Nu
este greu să vedem că, din cauza nivelului ridicat al industriei
orientate spre export, au un deficit mic la un import mare din Rusia,
conform statisticii, Germania, Franţa şi
Cehia. Cel mai mare excedent comercial cu Rusia îl au Danemarca -
0,9 miliarde euro şi Slovacia - 0,8 miliarde. România
a exportat în 2012 în Rusia mărfuri în valoare de 1,049 miliarde
de dolari, a importat în valoare de 2,38 miliarde și are un deficit
de balanță comercială de -1,33 miliarde de dolari. Nu stă bine,
dar mai dezastruoasă este situația Bulgariei, Ungariei și a
Poloniei din această perspectivă.
În
concluzie, Rusia are surse de finanțare pentru proiectele ei. E
suficient să cercetăm balanțele comerciale cu statele Uniunii
Europene. Așa vom înțelege mai bine și atitudinea concesivă a
Berlinului față de Moscova. O concluzie
utilă, mai ales pentru România și Polonia...
Dezintegrarea
Rusiei a început deja
La
o emisiune transmisă de postul de radio "Eho Moskvî"
("Ecoul Moscovei"), concomitent cu televiziunea
internaţională RTVi, care se poate urmări
simultan la radio şi la televizor, Konstantin Remciukov, redactor
şef la ziarul "Nezavisimaia Gazeta", a
făcut niște afirmații grave.
În
Rusia, Islamul este o problemă fundamentală, de supravieţuire a
Federaţiei Ruse. Şi e destul de ciudat că politica pe această
direcţie este slabă şi inconsecventă. Una din ameninţările
pentru prăbuşirea ţării provine tocmai pe această linie de
radicalizare a Islamului în relaţiile lui cu restul societăţii.
Se poate spune că ne confruntăm cu separatismul, că ţara noastră
se dezmembrează printr-un program politic, că de fapt se formează
teritorii unde nu mai funcţionează justiţia rusă peste tot, unde
acţioneaă legile Sharia, unde tranzacţiile de vânzare a
proprietăţilor au loc în biserică, acolo unde au loc atacurile
radicalilor islamişti...
În
moschee. Acolo unde islamul radical forţează islamul tradiţional
să se radicalizeze şi începe spirala tensiunilor, cine e mai rău
decât cine, locul din care statul este practic eliminat din
eforturile de reglementare a raporturilor, fiindcă ne gândim că
islamul tradiţional va restabili echilibrul.
Într-un
articol publicat în ziarul nostru, Vladimir Putin a scris ceva, iar
apoi, mi-amintesc că a trecut o lună şi apare la nişte dezbateri
la televizor un deputat (Viatkin mi se pare că îl chema) şi a spus
direct pe ecran "Nu există niciun fel de criminalitate etnică".
Cum nu există? "Nu există. Este eronat să vorbim aşa.
Criminalul nu are naţionalitate", spune el. Atunci pur şi
simplu mi-a venit să iau articolul şi să spun: "Uite, Putin,
liderul, liderul vostru spiritual, conducătorul partidului vostru a
scris că există aşa ceva, dar realitatea este mult mai subtilă."
Şi atunci el... el nu a mai avut ce să răspundă.
Însă
în doctrina reglementării naţionale, care a fost adoptată (nu-mi
mai amintesc cum se mai numeşte exact), ni s-a recomandat să nu
pomenim naţionalitatea criminalului. Adică este aşa de simplu şi
nu te costă nimic să spui că de fapt nu există. Este esenţial
faptul că mobilul apariţiei grupărilor etnice criminale îl
reprezintă mecanismul de pompare a banilor... Mai precis, centrul
mituieşte regiunile separatiste sau potenţial rebele, în care
există conduceri pasionale, cu bani. În mare parte, aceşti bani se
fură şi se transferă în regiunile Rusiei, unde se cumpără
activele cu ei. Şi iată că aici vin oamenii... Pe măsură ce
banii se fură... Dacă banii se fură, atunci este ilegal, adică
avem deja semnele unei comunităţi criminale, organizate etnic, care
se opune cetăţenilor. Iar cetăţeanul când merge la miliţie,
miliţia nu consemnează apariţia unei grupări criminale
organizate. Iar ei vor răspunde: "Care bani? Uite banii şi aşa
mai departe". Prin urmare, nu oamenii cu panglici albe (cei care
participă la acţiuni publice în Rusia poartă panglici albe - nota
red.VP), nu homosexualii, nimeni nu distruge Rusia. Rusia este
distrusă de această politică statală confuză a unui stat slab,
incapabil să rezolve o asemenea problemă.
Cetăţeanul
rus se află în faţa corporaţiilor etnice criminale unul la unu,
fără protecţia statului, acest lucru duce la discreditarea totală
a statului şi la lipsa de încredere, oamenii se vor organiza
singuri pe principii naţionaliste mai degrabă. Aşa apare
indignarea, ruşii nu sunt apăraţi de nimeni, omul rus nu este
protejat (chiar aşa trebuie spus), se dă astfel verde unei uriaşe
mişcări naţionaliste, care va duce inevitabil la conflict cu
aceste centre. Deci pentru Putin, marea ameninţare nu va veni de la
această opoziţie liberal-democartică, ci din partea unui asemenea
nucleu naţionalist, care, cu lozinca "Ajunge, nu mai dăm de
mâncare Caucazului, ajunge să-i mai hrănim pe toţi", se va
maturiza. Ceea ce, inevitabil, va duce ţara spre o formă sau alta
de război civil.
Şi
Putin va sta la conducere 18 ani, ca Brejnev. Poporul iubeşte
asemenea oameni. Asta e. În timpul lui Putin e linişte. Şi puţină
stagnare, ca pe vremea lui Brejnev. Nu ştiu ce crede el despre
asta, dacă vrea să semene cu Brejnev sau cu altcineva... Nici nu
cred că-i trec prin cap asemenea comparaţii. Eu cred că are
convingerea fermă că şi-a asigurat un loc în istorie, fără să
semene cu nimeni. Aşa cum Brejnev nu credea că seamănă cu
Hruşciov, cu Stalin sau cu Lenin. Eu cred că la vârful puterii
fiecare crede că este o excepţie”.
Am
dat acest citat foarte lung pentru a înțelege mai bine ce tensiuni
grave se acumulează în Rusia. Dar cum să-l ataci pe Putin? El,
care a zburat cu cocorii, a luptat cu tigrul siberian, a fost învins
până la urmă de o fiară: gimnasta Kabaeva. Așa că doamna Putina
a divorțat. Nici Barack Obama, liderul planetar, care luptă cu
mujahedinii și cu talibanii, nu o duce mai bine. După lupte grele,
și el a fost învins de o fiară fără egal: o fostă colegă de
liceu, care s-a perfecționat între timp și a ajuns meseriașă.
Iar doamna Michelle, în loc să înțeleagă această luptă,
divorțează. Chiar și Savonarola este convins că Obama s-a
sacrificat pentru Terra.
Nu
ca Traian Băsescu, care ne tot amețește cu fetele lui. Mai ales că
Elena Udrea a rămas estimp fără... Cocoș.
Rușii
ne insultă
și la Sibiu
Persoane
oficiale şi experţi din Republica Moldovenească Transnistreană au
participat la Sibiu, în România, în perioada 24-26 mai, la
conferinţa internaţioanlă cu tema "Ştiinţele politice,
relaţiile internaţionale şi cercetarea problemelor de securitate".
Transnistria a fost reprezentată de Igor Şornikov, adjunctul
ministrului de Externe al Transnistriei, Alexsandr Steţiuk, şeful
Departamentului pentru ţările CSI din MAE, Viaceslav Sodoli,
profesor la Universitatea de stat "T.G. Şevcenko" de la
Tiraspol. Au mai participat experţi din Rusia, Ucraina, R. Moldova,
Serbia, Franţa şi România.
În
cadrul seminarului "Transnistria: esenţa problemei şi posibile
soluţii", s-a analizat un complex de probleme referitoare la
politica României în regiunea de est. În discursul lui, Viaceslav
Sodoli a abordat chestiunea politicii religioase a României în
regiunea Prut-Nistru. El a vorbit despre expansiunea agresivă a
Patriarhiei din România în teritoriul canonic al Bisericii
Pravoslavnice Ruse (este vorba de "Mitropolia Basarabiei",
care provoacă dezbinare şi care a fost înfiinţată de Patriarhia
Română pe teritoriul canonic al Bisericii Pravoslavnice Ruse. Fiind
înregistrată în anul 2002, în conformitate cu decizia CEDO, de
către guvernul comunist al Republicii Moldova, "Mitropolia
Basarabiei" îşi continuă şi în prezent activitatea pe
teritoriul Basarabiei, încercând totodată să-şi răspândească
influenţa pe teritoriul canonic al Bisericii Pravoslavnice Ruse din
Transnistria şi din Ucraina - notează IA
REGNUM) şi despre consecinţele distructive ale acestui proces
pentru coeziunea socială. El a menţionat că tentative de a acapara
parohiile au avut loc şi în Transnistria, cu toate că aici au
întâmpinat rezistenţă nu numai din partea credincioşilor
obişnuiţi, dar şi din partea instituţiei bisericeşti. În ciuda
acestui fapt, istoricul susţine că se menţine pericolul reluării
acţiunilor de propagandă activă în această direcţie pentru a
semăna astfel discordie în societatea transnistreană.
În
prezentarea lui, Igor Şornikov a analizat modul în care s-a format
ideologia românismului şi influenţa lui asupra politicii actuale a
României în spaţiul estic. Clasa politică din România, spune el,
folosindu-se de românism ca mijloc de realizare a planurilor
expansioniste faţă de Republica Moldova, a eşuat în Transnistria
în anul 1992. După care, de la tactica românizării şi integrării
forţate a Republicii Moldova, Bucureştiul a trecut la tactica "soft
power" (a forţei subtile), aplicându-şi eficient politica în
domeniul educaţiei, presei şi dezvoltării societăţii civile. Pe
de altă parte, diplomaţia română şi-a orientat principalele
eforturi în politica externă spre integrarea în structurile
euro-atlantice.
Şornikov
a menţionat că, în 2007, după succesele obţinute în direcţia
occidentală, România a redevenit un jucător activ în Republica
Moldova. Acest lucru s-a reflectat în schimbarea regimului din acest
stat după evenimentele din aprilie 2009, precum şi în cooperarea
deosebită a organelor puterii din R. Moldova şi România, inclusiv
în domeniul securităţii. Multe elemente ale acestei interacţiuni,
mai ales în condiţiile crizei politice interne din R. Moldova,
consideră el, se pot califica drept un regim de comandă manuală
din afară. Cu toate acestea, ţinând seama de popularitatea
crescândă a ideii integrării eurasiatice în R. Moldova şi de
opţiunea categorică a Transnistriei de integrare în structurile
eurasiatice, posibilitatea concretizării ideii "României Mari"
se află în primejdie. Şornikov şi-a exprimat îngrijorarea că
Bucureştiul încearcă să-şi folosească atuurile pentru a suprima
perspectivele integrării eurasiatice.
În
timpul dezbaterilor, experţii români şi-au exprimat dezacordul cu
opinia lui Igor Şornikov precum că politica Bucureştiului spre est
ar fi expansionistă, iar politica Rusiei spre Balcani ar fi avut
totdeauna un caracter eliberator. Experţii nu au negat posibilitatea
unei viitoate integrări eurasiatice a Transnistriei şi Republicii
Moldova.
La
rândul său, Alexandr Steţiuk a vorbit despre modalităţile prin
care România îşi exercită influenţa asupra opiniei publice din
Republica Moldova prin intermediul presei, precum şi asupra
procesului de negocieri pentru reglementarea conflictului din
Transnistria. Această politică informativă, care este saturată de
clişeele anilor 1990, crede el, complică dialogul dintre Tiraspol
şi Chişinău, reduce şansele rezolvării problemelor sociale,
economice şi umanitare complexe în procesul de reglementare a
relaţiilor moldo-transnistrene.
În
timpul discuţiilor, experţii transnistreni au atras atenţia că în
Republica Moldova funcţionează o întregaă presă care practic
este sponsorizată de la bugetul României. Finanţarea presei locale
de către alte state este interzisă de legile Republicii Moldova,
însă aceste prevederi nu se respectă, regretă
rușii care au o presă de șapte ori mai puternică în Basarabia.
Ucraina
în două luntri
Ianukovici
şi Putin s-au întâlnit înainte de şedinţa Consiliului European
şi a Consiliului Economic Suprem al Uniunii Eurasiatice. Judecând
după situaţia creată, discuţia dintre Viktor Ianukovici şi
Vladimir Putin nu a fost deloc simplă. Pe data de 30 mai, la şedinţa
Consiliului Suprem al Uniunii Eurasiatice de la Astana, Ucraina a
avut şansa să obţină statut de
observator. Însă nu la Uniunea Vamală, aşa cum s-a discutat
anterior, ci în cadrul Comisiei economice eurasiatice. Şi, evident,
nu acum, ci abia din anul 2015.
Nevoia
de netezire a tuturor asperităţilor din procesul de apropiere a
provocat vizita din 26 mai a lui Viktor Ianukovici la Soci pentru o
întâlnire de lucru cu Vladimir Putin. Mihail Zurabov, ambasadorul
Rusiei la Kiev, anunţase încă de la sfârşitul săptămânii
trecute că se pregăteşte această întâlnire a preşedinţilor.
El nu a precizat data. Pe site-ul Preşedinţiei ucrainene, ştirea
despre această vizită de lucru a apărut pe 26 mai, pe un singur
rând, la ora 8 dimineaţă. Apoi s-a aflat că întâlnirea va avea
loc la Soci.
Mihail
Pogrebinski, directorul centrului de cercetări politice şi de
conflictologie de la Kiev, a spus pentru "Nezavisimaia Gazeta"
că nu s-a întâmplat nimic neaşteptat: negocierile dintre
Ianukovici şi Putin au fost programate să aibă loc nu după, ci
înainte de întâlnirea de la Astana. "Situaţia este realmente
dură. Partea ucraineană, declarând că optează pentru integrarea
europeană, părea că se detaşează clar de Rusia. O detaşare
definitivă. Iar acum trebuie atenuată tendinţa antirusească. Să
ne explicăm: nu ţineţi seama de declaraţii, noi ne vom înţelege
până la urmă", a subliniat expertul.
După
cum ne amintim, tensiunea din relaţiile dintre Ucraina şi Uniunea
Vamală din acest an s-a putut atenua atunci când părţile au găsit
varianta de compromis - acordarea unui statut de observator pentru
Ucraina. "Este de fapt un eufemism, o formulă inspirată, care
permite să demonstreze interesul Ucrainei pentru Uniunea Vamală",
consideră Pogrebinski. El crede că statutul de observator înseamnă
evitarea unei poziţii concrete şi salvarea aparenţelor. "Doar
s-a înţeles că, dacă în toamnă, Ucraina şi Uniunea Europeană
vor semna acordul de asociere, atunci acest lucru va fi interpretat
ca o înfrângere geopolitică a Moscovei. Pentru a evita acest
lucru, trebuie semnat un document temeinic cu Uniunea Vamală, care
să demonstreze că noi suntem deschişi la colaborare cu ambii
parteneri. În această situaţie, Ucraina nu poate să spună
nimănui "NET". Şi cea mai bună ieşire din această
situaţie, ar fi ca Ucraina să devină o verigă de legătură între
Uniunea Europeană şi Uniunea Vamală", a spus expertul.
Valeriu
Muntean, împuternicitul Guvernului Ucrainei pentru cooperarea cu
Federaţia Rusă, cu ţările CSI şi cu cele din Uniunea Economică
Eurasiatică, a explicat că statutul de observator va permite
conducerii ucrainene să ia parte la toate şedinţele organismelor
de conducere ale uniunii. "Ucraina vrea să-şi prezinte
propunerile pentru ca acestea să nu fie luate în considerare atunci
când se adoptă o decizie, ci până la adoptarea deciziei, pentru
a-şi prezenta argumentele. Partea ucraineană înţelege că nu va
avea drept de vot fiindcă noi nu facem parte din Uniunea Vamală,
însă ne putem exprima poziţia, putem propune un punct de vedere şi
putem propune viziunea noastră, ceea ce este important pentru noi.
Eu cred că şi Uniunea Vamală este interesată în acest sens. Noi
avem interese reciproce în acest sens deoarece calculele arată că
de această integrare vor profita ambele părţi", a spus el.
Pe
de altă parte, Muntean a menţionat că baza juridică a Uniunii
Vamale nu prevede statutul de observator, pe care îl solicită
Ucraina: "De aceea, ţările din Uniunea Vamală elaborează în
prezent diverse scenarii prin care să vină în întâmpinarea
Ucrainei". Viktor Hristenko, preşedintele colegiului Comisiei
economice eurasiatice, remarca anterior că Ucraina poate conta pe
statutul de observatror numai în cadrul Uniunii Economice
Eurasiatice, adică începând din anul 2015. În acelaşi timp, s-a
sugerat că Uniunea Vanmală ar putea să acorde Ucrainei un statut
special.
Însă,
în prezent, experţii susţin că se va face o excepţie pentru Kiev
pentru ca Ucraina să poată obţine fie şi un statut formal înainte
să semneze cu Uniunea Europeană acordul de asociere, care presupune
inclusiv crearea unei zone de comerţ liber. De fapt, chiar astăzi,
Consiliul European, la nivelul miniştrilor de Externe din UE,
trebuie să adopte o decizie extrem de importantă, prin care, la
reuniunea din noiembrie de la Vilnius, să se semneze acordul de
asociere cu Ucraina.
Întâlnirea
dintre Ianukovici şi Putin în preajma şedinţei de la Bruxelles a
avut o importanţă deosebită, susţin cei de la Kiev. Partea
ucraineană, care proclamă opţiunea pentru integrarea europeană,
nu a renunţat la apropierea de partenerii ei din CSI. Cu o săptămână
în urmă, la mitingul de la Kiev, Serghei Tighipko, vicepreşedintele
Partidului Regiunilor, aflat la guvernare, a făcut o declaraţie
specială în acest sens:
"Semnarea
acordului de asociere nu înseamnă aderarea la Uniunea Europeană şi
îndepărtarea de Uniunea Vamală, de Rusia. În nicun caz. Va veni
vremea şi vom vorbi despre acest lucru, vom face un referendum şi
vom opta. Fără preiuni politice, fără presiuni economice, ţinând
seama exclusiv de un singur lucru - interesele Ucrainei".
Că
ucrainenii ar fi pregătiți să adere la spiritul european se poate
deduce din întâmplarea nefericită de pe 14 iunie: ei au decapitat
statuia lui Mihai Eminescu, care trebuia inaugurată a doua zi.
Haholilor, am procedat noi așa cu statuile lui Taras Șevcenko din
România?
Proiecte
faraonice. China unește Pacificul cu Atlanticul
După
ce a penetrat Calea Maritimă de Nord prin Oceanul Arctic, China face
un pas similar în cu totul altă regiune. Parlamentul din Nicaragua
a aprobat construirea pe teritoriul ţării a unui canal pentru
vapoare, care să unească Pacificul cu Atlanticul. Contractul pentru
executarea lucrărilor la cel mai mare proiect de infrastructură din
istoria Americii Latine i s-a atribuit Chinei. De fapt, Republica
Populară Chineză va avea o nouă cale maritimă, pe care o va
folosi 100 de ani şi, după expirarea unui secol de prezenţă în
regiune, va putea să stăpânească o zonă de influenţă
tradiţională a Statelor Unite.
Licitaţia
pentru construirea acestui canal a fost câştigată de compania
Nicaragua Canal Development Investment Co. din Hong Kong. Acest lucru
nu a fost împiedicat nici de faptul că Managua şi Beijingul nu au
relaţii diplomatice fiindcă Nicaragua recunoaşte independenţa
Taiwanului.
Nu
au fost stabilite detaliile exacte ale proiectului. Se ştie doar că
toată investiţia se va ridica la 40 miliarde de dolari. Se
preconizează ca Beijingul să sape un canal cu o lungime totală de
peste 200 de kilometri în 11 ani. Va construi apoi, de-a lungul
canalului, un aeroport internaţional, o cale ferată, porturi, o
conductă de petrol.
În
primii 10 ani, chinezii s-au obligat să plătească pentru Nicaragua
câte 10 milioane de dolari pe an, apoi va ceda anumite procente din
profit. Iar peste 100 de ani, după expirarea concesiunii, China va
preda către Managua canalul cu toată infrastructura. Autorităţile
din Nicaragua speră să crească astfel veniturile statului cu 10%.
Această ţară, unde peste 42% din numărul locuitorilor trăiesc
sub pragul sărăciei, nu putea să refuze banii chinezilor.
"Problemele
principale pentru Nicaragua capotează în tensiunile sociale şi în
infrastructură, toate absolut irezolvabile, crede Alexei Maslov,
şeful Departamentului de Studii Orientale de la Şcoala Superioară
de Economie, citat de ziarul “Izvestia” de la Moscova. China nu
s-a oferit doar să construiască pur şi simplu un canal, ci
întregul pachet de servicii".
Iniţial,
autorităţile din Nicaragua au purtat negocieri pentru o posibilă
participare la acest proiect cu Brazilia, Venezuela, Rusia, Coreea de
Sud, Japonia. Experţii susţin că numai China a ştiut să ofere
cele mai bune condiţii. Pe lângă lucrările de investiţii şi de
construcţii, Beijingul se va ocupa şi de pregătirea inginerilor şi
tehnicienilor din partea locului, care se vor ocupa de întreţinere,
va transfera producţia multor subansamble pe teritoriul Republicii
Nicaragua, ceea ce va determina dezvoltarea industriei locale.
Se
înţelege că Beijingul nu se ghidează aici după considerente
caritabile, ci după criterii geopolitice.
"Adjudecându-şi
100 de ani de prezenţă în Nicaragua şi intensificându-şi
politica în America Latină, după venirea la putere a lui Xi
Jinping - America Latină este o zonă de interese importantă pentru
SUA - China ocupă o poziţie strategică importantă, în opoziţie
cu americanii", consideră Maslov. El crede că Washingtonul s-a
obişnuit să acţioneze în această regiune prin exercitarea unei
anumite influenţe asupra elitelor politice, prin schimbarea
regimurilor, ceea ce nu poate să nu provoace iritare. Beijingul însă
a preferat să cucerească America Latină cu investiţii.
În
plus, proiectul se poate reflecta generos chiar şi asupra situaţiei
din China. Maslov menţionează că Beijingul beneficiază de sume
enorme de bani lichizi şi, dacă aceştia rămân în China, ar
putea să producă inflaţie. Transferând bani în afara ţării,
Beijingul omoară doi iepuri dintr-un foc: îşi stabilizează
propria economie şi câştigă imaginea unei puteri foarte
dezvoltate.
Se
taie apa Canalului Panama?
Pe
termen mediu și lung, obiectivele Beijingului pot fi pur politice. E
greu de crtezut că un asemenea proiect se poate amortiza, fiind
aflat la 600 de kilometri de Canalul Panama, care încă funcţionează
de o sută de ani. Mulţi renunţă deja astăzi chiar şi la Canalul
Panama. Beijingul vrea pur şi simplu să aibă o cale navigabilă
proprie, pe care o va controla în totalitate peste un deceniu.
Prin
Canalul Panama, trec anual aproximativ 4% din cantitatea de mărfuri
pentru comerţul mondial. Cu toate acestea, în ultima vreme, din
cauza taxei mari de trecere (de la 1300 de dolari la 2500 de dolari,
în funcţie de lungimea vaporului), mulţi preferă alte căi
maritime. Pentru a remedia situaţia, canalul se lărgeşte. Se
presupune că, după 2015, capacitatea lui de tranzit va creşte până
la 18.800 vapoare pe an. La o asemenea concurenţă, speranţele că
această cale maritimă va atrage volume de marfă, măcar similare,
sunt nefondate.
Merită
remarcat că, la timpul ei - adică la sfârşitul secolului al
XIX-lea - construcţia Canalului Panama s-a transformat într-un
uriaş scandal. Compania franceză, care se ocupa de proiect, a emis
acţiuni de sute de milioane de franci, a luat credite, iar apoi a
dat faliment rapid. Conform unor estimări prudente, au avut de
suferit vreo 700.000 de oameni. Foarte mulţi au investit în
hârtiile de valoare atât în Franţa, cât şi în străinătate.
Timp de mulţi ani, cuvântul "Panama" a fost vorbă de
ocară. Însuşi canalul a fost construit abia peste 30 de ani, când
concesiuna a fost transferată la Statele Unite ale Americii.
Nu
cred însă că Beijingul va face posibil un scandal similar în
jurul canalului din Nicaragua. Totul va fi sub control. Chiar dacă
pare deplasată această investiție, China este obligată să
construiască pentru a-și hrăni decent miliardele de oameni. Țările
care vor înțelege această nevoie a Chinei își vor putea rezolva
propriile probleme de infrastructură. Cel mai prețios beneficiar
pentru acest constructor faraonic al veacului nostru ar fi Rusia,
numai dacă Moscova se vindecă de spaime în fața ofensivei
vecinilor din Extremul Orient.
Sau
poate că e mai bine așa...
Încăierarea
dintre Berlin şi Budapesta
Cu
gluma ei, cancelarul Angela Merkel a atins o temă dureroasă pentru
Europa. Cu o mare doză de probabilitate, se poate presupune că,
fiind pe 22 mai la Bruxelles, cancelarul federal Angela Merkel şi
premierul ungar Viktor Orban s-au străduit să evite o întâlnire
faţă în faţă. Pe 21 mai, presa de la Berlin a ilustrat relaţiile
celor doi cu fotografii de arhivă, în care ei stau cât mai departe
unul de altul. Problema este că, recent, între cei doi aliaţi din
NATO şi parteneri în Uniunea Europeană a izbucnit un imens scandal
politic. Un scandal detonat de declaraţiile polemice ale ambilor
lideri.
Primul
punct pe "i" a fost pus de Angela Merkel. Luând
cuvântul la forumul Televiziunii WDR, cancelarul a declarat în
legătură cu politica guvernului ungar: "Noi vom face tot
posibilul pentru a readuce Ungaria pe drumul cel drept şi nu avem de
gând să trimitem cavaleria din prima". Premierul Viktor Orban
a reacţionat imediat a doua zi la postul de radio Kossuth: "Nemţii
au mai trimis o dată cavaleria în Ungaria, dar sub formă de
tancuri". Şi a adăugat: "Noi i-am ruga să nu le trimită
din nou. Nici atunci nu a fost o idee bună şi nu le-a mers".
Situaţia
este, în acelaşi timp, şi serioasă, şi comică. Se simte aici şi
umbra "celui de-al treilea ciudat". Sau, mai precis, umbra
lui Peer Steinbrück, actualul candidat social-democrat la funcţia
de cancelar. La forumul WDR, Peer Steinbrück a vorbit despre o
posibilă excludere a Ungariei din Uniunea Europeană. Iar altădată,
în 2009, pe când ocupa funcţia de ministru al Finanţelor în
Cabinetul Merkel, el a ameninţat că "trimite cavaleria".
E adevărat, atunci contra Elveţiei, dacă băncile din această
ţară nu vor divulga numele evazioniştilor germani. Evident că la
acest lucru s-a referit şi doamna cancelar, care a folosit cuvântul
"cavalerie" ca o săgeată ironică la adresa adversarului
politic. Acelaşi nor întunecat s-a îndreptat spre relaţiile cu
Ungaria. Aluzia grobiană a lui Viktor Orban la planul nazist
"Margarita", prin care Hitler a ocupat Ungaria în 1944,
pentru ca ea să nu trădeze în faţa invaziei Armatei Roşii din
Uniunea Sovietică, a fost receptată la Berlin cu multă
nervozitate. "Premierul ungar provoacă deschis, dar de data
aceasta, Viktor Orban a mers prea departe. Acest conservator a făcut
comparaţia între Angela Merkel şi Hitler", se indignează
revista "Der Spiegel".
Guido
Westerwelle, ministrul de Externe al Germaniei, a calificat
afirmaţiile lui Orban drept "lipsă de tact, pe care noi o
respingem". Ruprecht Polenz (CDU), preşedintele Comisiei de
politică externă din Bundestag, consideră că, "folosind
comparaţia deplasată cu nazismul, făcută până acum de către
demonstranţii din Grecia", premierul Orban "împovărează
tot mai mult" bunele relaţii tradiţionale dintre Germania şi
Ungaria.
Reprezentanţii
social-democraţilor din opoziţie şi ai "verzilor" nu
rămân nici ei în urmă. Ei cer Guvernului Germaniei să nu se
încurce în politeţuri cu Ungaria şi cu premierul ei. Un rol
important au aici şi percepţiile electorale.
Cu
toate acestea, pentru cabinetul Merkel este un moment riscant.
Uniunea Creştin-Democrată/Uniunea Creştin Socială (UCD/UCS) şi
Fidesz, partid aflat la guvernare în Ungaria, sunt formaţiuni
apropiate din punct de vedere ideologic şi politic. În Parlamentul
European, ele fac parte din Partidul Popular European. Recenta
întâlnire cu Orban de la Strasbourg a arătat că deputaţii
UCD/UCS sunt mai degrabă dispuşi să accepte, decât să critice
orientarea politică a premierului ungar.
Evident
că situaţia din Ungaria ridică semne de întrebare. În
Parlamentul de la Budapesta, există un partid de extremă dreapta.
Există antisemitism, ţiganii sunt persecutaţi etc. Însă
principalele solicitări din partea UE se referă la modificările
aduse Constituţiei şi la schimbarea unor legi de către Guvernul
Orban. Pentru Bruxelles, aceste modificări contravin normelor
democratice ale comunităţii europene. Criticile la adresa Ungariei
se referă şi la caracterul unor măsuri luate contra crizei de
către Guvernul Orban, măsuri care nu au copiat perfect orientarea
dată de UE.
Din
aceste motive, se pregătesc sancţiuni pentru Budapesta, care este
ameninţată şi cu privarea de dreptul la vot în Parlamentul
European. În această situaţie, ca şi în problemele crizei ce a
cuprins moneda euro, fac presiuni deosebite politicienii şi presa
din Germania, fără să ţină seama de faptul că, pentru Ungaria,
acest lucru înseamnă amestec în terburile interne ale ţării.
Evident că aici se regăseşte principalul motiv al tensiunii
permanente din relaţiile germano-maghiare din ultimii ani în
Europa.
Să
sperăm că Berlinul înțelege la timp caracterul revanșard al
politicii ungare din toate timpurile. Politicienii din România
oricum nu pricep nimic. Se poate deduce acest lucru din saltul lor
târâș la Congresul UDMR, doar-doar vor obține o privire
binevoitoare din partea lui Kelemen Hunor.
Viorel
Patrichi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu