L-am
cunoscut prin 1998. Coordona tehnoredactarea la ziarul „Curentul”.
La fel ca toţi gazetarii, pe-atunci, eu credeam că știu „să pun
în pagină”. Lucrasem și pe plumb la „Tineretul liber”. De
fapt, toți șefii de prin presa noastră, care nu lucraseră nici
cât mine pe plumb, aveau convingerea că știu „să pună în
pagină”. În momentul în care am văzut ce face profesorul Victor
Ciobanu cu imaginea și cu textele noastre, am acceptat că nu știu
nimic. Dar nu și directorii noștri. Ei știau tot! Tocmai pentru
că știau tot, au reușit să îngroape toată presa mare din
România. Mai întâi, maestrul „graficii de ziar” parcurgea
reportajele noastre, apoi „se juca”, jongla cu imaginile în
pagină. Fotografia si textul intrau în armonie, „se vorbeau”.
De fapt, pe-atunci, „Curentul” era deja cel mai frumos ziar din
istoria presei românești. Așa a făcut și la „Cultura
Națională”. Timp de zece ani, Victor Ciobanu „a dat față”
la aproape treizeci de publicaţii din România. Din banii dobândiţi
din presă susţinea activitatea artistică de atelier.
Primul
tablou pe care l-am văzut mă privea cu obstinație. O sumedenie de
“ochi” se uitau la mine, din toate unghiurile. M-a șocat. Mi-a
arătat altele, tot mai sofisticate. Nonfigurative. Ca niște
mitocondrii primare de pe-atunci când Nefârtatu mergea cu Dumnezeu
adormit în brațe ca să-l arunce în marea începutului. Cu fiecare
pas făcut de Cel-de-pe-Comoară, pământul se lățea peste ape. Și
Fârtatu dormea, și Nefârtatu mergea cu el în brațe și cu
pământul după el...N-ai cum să vezi chipurile celor doi în
întunericul primordial, nu deslușești nici marea întunecată,
vezi doar aerul croind vârtejuri în jurul piciorului-copită, care
se întinde în pas și trage pământul după el. Facerea ca vis.
N-ai cum să explici imaginea mentalului colectiv din filmul
„Solaris” de Tarkovski – un creier universal, din care derivăm
și spre care tindem toți, nostalgic, dar solitar. Tot așa cum ne
naștem, singuri...
Tablourile
lui Victor Ciobanu nu-mi plac, dar mă tulbură inexplicabil. Ca
filmul lui Tarkovski. De unde vine starea? Cum funcţionează
masinăria formelor neidentificabile in realitate?
Părinţii,
bunicii, trei băieţi minori şi icoana...
Victor
Ciobanu s-a născut la Hotin, la 11 mai 1940. Actele s-au distrus in
timpul refugiului. „Tata a făcut niște calcule legate de timp şi
loc, aşa că a apărut altă dată. Nu pot preciza cu exactitate
teritoriul. Pe actele de identitate apăreau când România, când
Republica Moldovenească, sau Uniunea Sovietică. In final, Ucraina,
care nu exista pe-atunci. Localitatea însă
a rămas aceeaşi. „Ai mei au fugit disperaţi din faţa trupelor
sovietice, într-o
căruţă. Intreaga familie. Părinţii, bunicii, trei băieţi
minori şi icoana. Convoaie bombardate, lipsa apei, a hraneii,
bolile. Cu mari riscuri şi mult noroc au ajuns in România neocupată
incă”.
- Din cauza terorii, ați renunțat toți la identitate?
- Tot ce s-a adunat de generaţii, s-a pierdut. Eu aveam şase săptămâni.Tata nu ne-a vorbit niciodată despre originea familiei până în anii 1970, când a murit. Nu era oportun să vorbească. Mult mai târziu, la mătușa mea din. București, am găsit un act, păstrat in siguranţă, în care scria că Zinovia, sora tatălui meu, era fiica nobilului Jubrijiţchi. O familie de vechi nobili polonezi. Cu toate actele distruse, nimeni nu a mai făcut demersuri, bunicii murind săraci şi singuri, la nu mult timp după ocupaţie.
Alexandru
Florovici, bunicul meu dinspre mamă, era preot ortodox. Ținea
slujbe în limba română și în cea ucraineană. Administraţia
zonei în
acea perioadă aparţinea de Regatul României. Oamenii aveau
documente care certificau originea română
şi credinţa ortodoxă.
Imediat
după război convulsiile sociale au izbucnit cu virulenţă, iar
sărăcia era lucie. Când
au năvălit ruşii, ne aflam într-un sat de lângă Sighișoara. Un
rus cu un bandaj alb pe cap înainta
călare agitând
pistoale în
larma generală.
Bunicul
Alexandru Florovici, care era preot, a trecut Târnava, s-a dus la
Seleuș, un sat cu minoritate românească,
de unde preotul fugise. A ţinut neapărat ca, de Sfânta Marie Mică,
să le facă slujbă românilor din sat. Eugen, fratele mamei de la
Sighișoara era sublocotenent în
Armata română
care tocmai întorsese
armele.
Si-a
întâlnit
tatăl la biserică. Un comando german a năvălit pe neaşteptate
peste localnici. Sperând
să-şi scape fiul, bunicul i-a cedat hainele sale. Au fost ridicaţi
impreună cu alţii şi dusi în
prizonierat. Nu s-a mai ştiut nimic. Eugen, evadând,
s-a întors
pe jos din Germania, după un an, ascuzându-se
mereu.
Bunicul,
un om încă
viguros, a fost abandonat la puţin timp după răpire. S-a aflat,
într-un
târziu,
că a fost găsit un preot ortodox împuşcat
la margine de drum.
Bunica,
preoteasa Liuba, a căzut în depresie. A rămas un model de tărie
sufletească pentru familia noastră. Din cei 11 copii pe care îi
adusese la viaţă, îngropase
5.
Sărăcia,
nesiguranţa şi teama au luat locul ordinii şi bunăstării
dobândite
în
generaţii. Istoria are prea des convulsii aberante când
viaţa oamenilor nu mai are nicio valoare.
In
adolescenţă am debutat cu o stare de rebeliune, aşa că am repetat
clasa a noua, odată şi încă
odată.
Am
fost trimis la Sighişoara ca să scap de “anturaj”, unde unchiul
Eugen m-a reintors la învăţătură
prin mijloace extrem de paşnice.
Adolescenţa
a însemnat
pentru mine şi ani de lectură susţinută simţind că reţii mai
mult din imaginea din oglindă, decât
de cea din realitate.
A
sosit vremea armatei. Era obligatorie. Tata aranjase o amânare
pe care am respins-o în
ultima clipă în
faţa comisiei medicale. Decizia mea neaşteptată l-a pus în
dificultate pe doctor.
Am
fost repartizat la o armă unde se făceau trei ani ca să mă satur
de instrucţie, ordine şi comenzi.
La
22 de ani, terminasem stagiul militar şi am dat examen de admitere
la Cluj, la Arte Plastice. După o pregătire sumară, şi, spre
surprinderea mea, am reuşit al doilea la secţia de grafică.
Trăiam,
ciudat, cu sentimentul că “aşa merg lucrurile”, dar nu pierdeam
niciodată starea de seninătate şi de siguranţă.
Ultimii
trei ani, in facultate, am avut bursa de merit “Ion Andreescu”
acordată celor ce dovedeau interes pentru studiu pe distanţa celor
6 ani de şcoală.
Repartiţiile
s-au făcut după datele din buletin, refuzându-se
dreptul de a-ţi alege postul conform mediilor.
După
jumătate de an am găsit de lucru în
Bucureşti, locuind câţiva
ani în
mansarde sau locuinţe de cartiere periferice. Am obţinut cu greu
buletinul de Bucuresti şi intram în
statutul de “cetăţean responsabil”.
După
un deceniu de fabrică, am intrat în
presă urmărind avantajul de a avea dimineţile libere. Sunt un
artist diurn, în
exclusivitate fără nopţi pierdute, nu am fost atras de excese.
Am
făcut alergare, aproape fără întrerupere
de la 30 la 70 de ani. O experienţă singulară cu profit, cred
pentru sănătate si
nu numai. Când termini cursa trebuie să ai aceeaşi respiraţie ca
la început.
Orice
gest de creaţie implică o formă de abstractizare
-
Cum a fost începutul
în
artă?
-
Sase ani am desenat zilnic după
model.
Normal într-o
şcoală academică. Dar şi un mare avantaj oferit de cunoaşterea
interpretării
figurii umane în
timpul istoric. Lucrând
nu reuseşti să progresezi pe măsura efortului. Trebuie să te
împaci
cu această stare de criză care declansează o reală inhibiţie.
Poţi
fi urmărit toată viata de acest virus a cărui singur remediu este
munca bazată pe continua lărgire a orizontului.
-
Oare omul a abstractizat dintotdeauna?
-
Orice gest de creaţie implică o formă de abstractizare. Altfel ar
fi o simplă repetiţie. Un nonsens. Nevoia de a face semne, de a
transmite simboluri se află in gena umană. Obligat să comunice,
omul sacrifică detaliile păstrând
şi prelucrând
esenţa. Mare parte din reprezentările apărute in civilizaţie sunt
abstractizări, chiar şi cele spontane din epoca primitivă.
-
Vechii locuitori ai meleagurilor noastre au preferat geometria pură
pe ii, porţi, vase, pe porți etc, în
timp ce
popoarele slave vecine
au preferat reprezentări naturale, flori, animale, frunze. Cum
explicați această apetență spre abstract a românilor?
-
Poate au avut un alt timp de decantare. Altă măsură, o altă
predispoziţie sufletească, poate un alt tip de plămădire a
liniştii pe care o presupune creaţia.
-
Majoritatea privitorilor se opresc la impresionism. Mai departe nu se
asimilează pictura. De ce?
-
Apariţia impresionismului coincide cu perioada de afirmare a
burgheziei. A urmat o reprezentare spirituală firească, inexistentă
în
vechea artă, fenomen specific Europei, mereu răscolită de reforme.
Cealaltă parte a Terrei nu a avut nici o tresărire.
S-au
făcut pasiuni mari pentru această perioadă care a funcţionat cu
intensitate, ca o lumină mai apropiată de noi şi ca o modă.
Despre Renaştere, unde umanitatea se recunoaşte cu trăiri mai
adânci,
partitura are măreţie simfonică. Nu este atât
de mult „pe cont propriu”.
Nu
am simţit nevoia să fac idolatrie
-Cum
aţi evitat cultul personalitaţii?
Sunt
un sceptic. Dacă după ce mă concepea, Dumnezeu mă întreba,
arătându-mi
calea, ce doresc, i-aş fi cerut să mă lase „ţărână”.
Politica
este aceeaşi din totdeauna. O bună parte din viaţă am auzit
despre „odiosul regim burghezo-moşieresc”. În partea a doua,
urmărim zilnic despre „crimele comunismului”. Câţiva
„destepţi” profită de toate astea.
Mediocritatea
demersului politic creează confuzie şi lehamite. Omenirea
moşteneste un tezaur cultural inestimabil. Când
naţiunile nu se infruntă cu săbiile pe câmpurile
de luptă, se întâlnesc
la sărbătoarea spiritului şi a artei. Trebuie să ne dorim ca
aportul nostru să fie cât
mai mare.
Nu
am simţit nevoia să fac idolatrie. Am constatat că sunt atras de
reprezentarea atemporală şi am încercat
să înţeleg
transferul realului. În abstract, în
cazul meu, asta s-a produs pe traseul expresionismului, fixându-se
într-o
soluţie recognoscibilă. Apropo de idolatrie. În dimineaţa lui 22
decembrie 1989, când străzile erau pline de oameni, hulindu-l pe
Ceauşescu, un coleg artist, un tip concesiv, descindea dintr-o
furgonetă cu un uriaş portret al Tovarăşului. O comandă dusă la
evaluare. Nu ascultase ştirile, nu ştia nimic. Lumea privea uimită,
el - la fel. A dispărut pe o stradă lăturalnică în
timp ce oamenii erau atraşi de acţiune. Scenă de film...
-
Artistul trebuie să aibă o funcţie sau măcar o sinecură?
-
Viaţa artiştilor depinde foarte mult de epocă. Sistemele
social-economice sunt determinante pentru lumea artei în
toată diversitatea. Arta susţinută de stat şi arta în
condiţiile economiei de piaţă. Sunt cele două situaţii cunoscute
de generaţia mea. Arta făcută din vocaţie sau comandă socială,
dilemă ce duce la o filozofie de viaţă extrem de instabilă.
Pentru
că nu-ţi poţi susţine cheltuielile casă-atelier, recurgi la o
sinecură.
Am
vândut mai mult decât colegul meu Van Gogh
-
Este importantă metoda in artă?
Cred
că metoda, inteligenţa artistică este mai importantă decât
talentul, deși se vorbește mult mai mult despre talent. „Harul”
poate exprima mai exact asocierea între metodă și talent. Cu multă
disciplină, pasiune şi multă muncă, se poate ajunge ca dorinţa
de a crea să nu se stingă. Fără susţinere, talentul moare.
Puţini absolvenţi ai academiilor de profil perseverează. Rezultate
convingatoare, originale se obțin dacă poţi evita numeroasele
tentaţii şi oferte profesionale facile.
Starea
de intensitate, frumuseţe şi puritate spirituală pe care o degajă
adolescenţii la începerea
studiilor se destramă sub privirea indiferentă a administraţiilor,
oricare au fost ele.
-
Pictorii vechi... Cum poţi fi mai aproape de onestitatea artistică?
-
Încerci să ai măsura, te străduieşti să menţii echilibrul
între dorinţă şi realitate, subiectivism şi obiectivitate,
încercând
să te descoperi. Termenii dramei nu trebuie să te împiedice
să-ţi păstrezi umorul.
În
ce mă priveste, realizez că am trăit mai mult decât Bruegel cel
Bătrân, am vândut mai mult decât colegul meu Van Gogh şi am fost
mai mediatizat decât , de pildă, Jeronimus Bosh. Călătorind fără
exces, i-am depăşit, cu siguranţă pe toţi artiştii
renascentişti - în
mile. Orgoliul meu, aş putea considera că este pe deplin
satisfăcut.
Muritorul
trebuie să înţeleagă
creaţia ca pe un fenomen universal. Este cert însă
că drumul mai scurt spre glorie se află în
conjunctural. Poţi încerca.
Fii fericit că ai reuşit să nimereşti în cea mai lungă pace din
istoria Europei şi să te menţii in limitele onestităţii.
„The
Best of the Best”
-
Si cu America?
-
Prima întâlnire
cu arta americană am avut-o prin anii '70. O mare expoziţie s-a
făcut la Bucureşti într-un
moment de destindere politică şi cu ocazia vizitei unui preşedinte
american. La experienţa artei moderne europene, artiştii americani
au adăugat mai multă lumină, spontaneitate şi au subliniat
necesitatea artei publicitare. Cu nici un efect pe piaţa paralizată
pentru multă vreme de norme potrivnice economiei capitaliste.
Beneficiind
de o execuţie tehnică extrem de bună, arta care incită gustul
mediu al populaţiei a invadat întreg
mapamondul. Nu există însă
riscul ca arta autentică să fie ameninţată. atâta vreme cât
oamenii sunt încă
preocupaţi de conservarea, cercetarea şi popularizarea artei cu
mesaj filozofic.
Specializarea
galeriilor de artă elimină confuzia şi nu se mai ajunge la
atitudini spontane de respingere. Producţia este mult mai mare decât
oferta pieţei. Indiferent de asta, spiritul nobil al creatorilor
rămâne extrem de activ şi, în
societate, oamenii continuă să converseze pe teme de cultură.
Experienţa
mea americană a debutat cu participarea la expoziţii municipale în
San Diego. Sala societăţii este așezată în
Parcul Balboa, o zonă foarte populată pentru frumuseţea ei. Am
devenit membru al Societăţii La Corona, oraş satelit al Los
Angeles-ului, cam de mărimea Sibiului. Am avut, de asemenea,
expuneri lunare. Am luat mai multe premii, ultimul fiind „Best of
the Best”, obţinut la o expoziţie făcută exact în
scopul decernării anuale a acestei distincţii din 2013. Am
participat şi la expoziţii mai ample şi apreciez atitudinea extrem
de cordială şi lipsită de prejudecăţi a comisiilor şi
expozanţilor.
-
Puteţi formula o viziune despre artă, ceva ca un crez? O meditaţie?
-
Mi-am făcut cu grijă cultura imaginii care se revendică de la arta
primitivă la originalele curente ale timpurilor moderne. Am încercat
să exprim lumea cu subiectivism, aşa cum am perceput-o eu,
dobândindu-mi libertatea prin cunoaştere, dar şi prin uitare.
Poate
că, în
zilele noastre, fiecare artist doreşte să fie unic. Originalitatea
nu este un păcat, dacă ne gândim că este firesc să contribui cu
ceva nou.
Ineditul
presupune o cercetare şi, în
acelaşi timp, poate fi rodul unei trăiri existenţiale spontane. O
reacţie la tensiuni fundamentale pentru ceea ce intuim, înţelegem
sau refuzăm din propria noastră viaţă.
De
fapt, plastic vorbind, arta este un exerciţiu de formă şi culoare,
reprezentat, în
cazul meu, de mecanisme biologice încărcate
cu dinamism şi memoria mişcării. Ceva ce se cere privit fără
prejudecăţi, fără complexe, ca tot ce se petrece in artele
vizuale şi nu numai.
Viorel Patrichi
Dacă doriți să vă salvați căsnicia, trebuie să fiți bine conștienți că veți avea nevoie de ajutor urgent de la un expert. Genul de ajutor care vă va permite să vă schimbați intențiile partenerului de a vă divorța. Prin urmare, dr. Obodo este aici pentru a vă ajuta și a opri divorțul să se întâmple.
RăspundețiȘtergereCONTACT DR OBODO Astazi:
EMAIL: TEMPLEOFANSWER@HOTMAIL.CO.UK
SAU APEL / WHATSAPP: +234 815 542548-1