„DNA m-a
anchetat patru ani pentru Caietele Eminescu”
M-am
dus la academicianul Eugen Simion, ca
la un reper fundamental al spiritualității naționale contemporane,
într-o perioadă în care cultura are evident de suferit. Acest
urmaș de moșneni din Chiojdeanca Prahovei nu e „spiritus rector”,
ca Titu Maiorescu. Este un paznic de far pentru cultura noastră,
care trece printr-o perioadă extrem de grea, sigur, nu comparabilă
cu cea din anii 1950 sau 1980. O perioadă foarte dificilă, la care
nu am fi crezut că vom ajunge atunci, imediat după 1990, fiindcă
speram într-o dezvoltare liberă, naturală, organică. Așa cum
țăranul Marin Preda a bătut țărușul artei autentice în platoșa
„realismului socialist”, Eugen Simion a ținut în echilibru
balanța valorilor naționale, dincolo de mode și mofturi străine.
Am vrut să aflu de la domnia sa ce rămâne în urma eroziunii
provocate de timp din valorile românești, în această perioadă
atât de difuză și de confuză, care atacă practic tot, de la
Eminescu la Sadoveanu, de la Grigorescu la Constantin Brâncuș. Este
o perioadă ce ar putea să mai dureze 25, 50 de ani, nu știm. Ne
confruntăm peste tot cu acel fenomen al destructurării, nu numai în
studiul istoriei, filozofiei, dar și în artă și literatură. Am
vrut să aflu când ne vom regăsi totuși.
Și am
regăsit un om îngrijorat de regresul nostru spiritual, dar optimist
că vom trece întăriți peste perioadă. Știa că nicio faptă
bună nu rămâne nepedepsită în lumea primatelor atunci când a
scos Caietele Eminescu, dar nu credea că va ajunge la procurorii
DNA. Trebuie să pârjolim totul în jurul nostru pentru ca dușmanul
din noi să nu mai găsească hrană! Dialogul cu Profesorul de la
Fundația Națională pentru Știință și Artă ar merita să fie
cunoscut, tocmai pentru că avem atâtea nasuri subțiri:
„Timp
de doisprezece ani, am fost în conducerea Academiei Române și
aceste chestiuni s-au pus cu mare acuitate. Am încercat să
găsesc o metodă, să nu depind de starea asta generală a
societății. Și am ajuns la concluzia că tot ce pot face
individual este aproape sigur; ca instituție, trebuie să alegem
niște proiecte și să încercăm să le ducem la capăt, pe cât
este posibil, și în tăcere.
-
Dar de ce în tăcere?
În epoca interbelică, existau confruntări politice, chiar mai dure
decât în această perioadă, sărea pistolul din teacă, uneori cu
consecințe tragice, și totuși cultura nu era atât de afectată,
ca astăzi. De ce în tăcere? Mie îmi place să aud că Eugen
Simion a realizat un monument al culturii române prin Caietele
Eminescu.
- Să
fie în tăcere fiindcă numai eu știu cât de greu le-am făcut și
cu câte opoziții, venite, în chip curios, din partea societății
intelectuale.
-
Invidia?...
- Nu
știu cum să-i
spun. Adică să fii invidios că vrea cineva să ducă la capăt
proiectul Noica? Și-a pierdut aproape zece ani, încercând să-i
convingă pe cei care dețineau atunci puterea, că e foarte
important să publicăm aceste manuscrise. Noica nu a reușit, am
încercat noi și am izbutit. Și în ziua în care am anunțat în
Academia Română: „Domnilor, există toate cele 14.000 de pagini
publicate în faximil, în 38 de volume, am fost reclamat la DNA. Și
după patru ani, de curând, am primit de la procuratură o hârtie
spunând că nu sunt urmărit penal. După patru ani! Mă rog, eu
sunt bucuros că n-am fost chemat, că nu m-ați văzut la televizor.
Acest lucru mi-a
dat curaj fiindcă
au fost oameni la DNA, care au înțeles că nu s-a întâmplat
nimic. Contabilitatea s-a ocupat de bani. Acest lucru trebuia făcut,”
spune Profesorul.
Adică
așa, cum ar fi zis străbunicul moșnean: „Această casă trebuia
ridicată, această biserică trebuia făcută...” De-acolo vine...
„Editura
Humanitas m-a dat în judecată pentru publicarea lui Cioran”
Și
Anghel Saligny, și Coandă,
și Brâncuș au avut necazuri cu monumentele lor. Profesorul are
proiecte multe, unele au fost finalizate strălucit, altele s-au
poticnit. Unii sar imediat ca arși: piața decide!
-
De ce trebuie să
lăsăm totul la dispoziția pieței care poate să se înșele?
Rigorile pieței nu totdeauna sunt și corecte, și benefice pentru
devenirea unei națiuni...
-
Sunt de acord cu dumneavoastră.
Și eu mă gândesc că, dacă vreau să public integral opera unui
autor român, nu ar trebui să existe blocaje. Până acum, noi nu am
avut publicată integral opera lui Mihai Eminescu. Articolele lui
politice le-am publicat abia după 1990. Am încercat la Academie și
la Fundația Națională pentru Știință și Artă, care
funcționează sub egida Academiei, să pornesc o asemenea colecție,
de tip Pleiade. Am publicat în colecție 150 de volume. Fără
ajutorul statului! M-a ajutat, pe când era ministru, Ion Caramitru,
să public primele volume din Eminescu, m-a mai ajutat Răzvan
Theodorescu, cât a fost un an – doi, ministru, după care a venit
o ministreasă și a zis că noi risipim banii! Risipim banii dacă
îi publicăm pe clasicii literaturii române? Pe Arghezi, cu 11
volume, în care se regăsește toată opera lui? Pe Caragiale, cu
cinci volume, pe care le-am publicat într-un tiraj de 300 de
exemplare fiindcă nu am găsit un primar care să finanțeze? Și
aici, l-aș certa pe domnul Sorin Oprescu, care mi-a promis că
publică pentru marile biblioteci bucureștene 1000 de exemplare din
Caragiale și nu s-a ținut de cuvânt. Este cea mai bună ediție
care există, făcută de un grup de cercetători de la Institutul
George Călinescu. Am recuperat ultimul rând din Caragiale.
Științific, ca lumea. N-ar fi fost bine ca această carte să se
găsească pe piață? Am
reușit, după
70 de ani, să publicăm în România, într-o ediție integrală,
toate scrierile lui Emil Cioran, care a fost interzis atâția ani.
Toată opera lui românească în două volume. Nu a ajuns pe piață
pentru că Editura Humanitas m-a dat în judecată. Ne judecăm. Ne
interzice publicarea. Într-o primă instanță la Tribunalul
București, li s-a respins plângerea. Vor face recurs și au stopat
această ediție”.
Iată dialogul integral cu Profesorul. Spiritul lui discerne cu aceeași acuitate între bine și rău, între urât și frumos, după cum îl știam din tinerețe.
Argintul cel bun își păstrează patina dincolo de mode...
Argintul cel bun își păstrează patina dincolo de mode...
-
Domnule academician Eugen Simion, noi am venit la dumneavoastră
ca la un reper fundamental al culturii naționale contemporane,
într-o perioadă în care cultura română are evident de suferit.
Trece printr-o perioadă extrem de grea, sigur, nu comparabilă cu
cea din anii 1950 sau din anii 1980. O perioadă extrem de dificilă,
la care nu am fi crezut că vom ajunge atunci, imediat după 1990,
fiindcă speram într-o dezvoltare liberă, naturală, organică. Ce
rămâne în urma eroziunii provocate de timp din valorile românești,
în această perioadă atât de difuză și de confuză, care atacă
practic tot, de la Eminescu la Sadoveanu, de la Grigorescu la
Corneliu Baba? Este o perioadă ce ar putea să mai dureze 25, 50 de
ani, nu știm. Ne confruntăm peste tot cu acel fenomen al
destructurării, nu numai în studiul istoriei, filozofiei, dar și
în artă și literatură. Ce se mai poate salva în această
perioadă din valorile românești? Când ne vom regăsi?
-
Rămâne ceea ce
știe și ceea ce poate fiecare să ia și să salveze. Fiindcă, la
nivelul suprafeței lumii românești, este o ceață imensă. În
primul rând, este o imensă hărmălaie în viața socială, iar în
viața politică, pare un nesfârșit război civil. Ce se întâmplă
nu-i bine. Pe de altă parte, eu nu sunt atât de disperat ca unii
contermporani de-ai noștri. Nu-mi place nici injuria din limbajul
politic, nici discursul jălalnic, mioritic, care anunță
apocalipse. Pe amândouă le întâlnim în viața publică. Cred că
trecem printr-un moment de rătăcire.
-
Seamănă
cu alte epoci din existența noastră modernă?
-
Nu, nu seamănă
deloc pentru că momentul proletcultului de după 1948, când România
a intrat într-un regimn totalitar, lucrurile erau poate mai grave,
dar mai clare în același timp. Știam de unde vine răul, cine e
dușmanul, știam dacă putem să ne apărăm. Acum, ceea ce se
întâmplă este oarecum curios fiindcă toți am dorit acest regim
al libertății și am văzut că libertatea formală a venit, putem
vorbi ce vrem, putem contesta ce se întâmplă și pe toți actorii
vieții sociale, dar, în același timp, avem sentimentul neputinței
că nu putem schimba nimic. Și ne întrebăm cum e posibil ca,
într-un regim al libertății, să nu vedem că apare o capodoperă,
că anumite lucruri pe care le câștigasem nu mai sunt, că se
citește tot mai puțin, că o carte costă mai scump și nu se mai
poate cumpăra.
Timp
de doisprezece ani, am fost în codnucerea Academiei Române și
aceste chestiuni s-au pus cu mare acuitate. Am încercat să
găsesc o metodă, să nu depind de starea asta generală a
societății. Și am ajuns la concluzia că eu, ce pot face
individual este aproape sigur; ca instituție, trebuie să alegem
niște proiecte și să încercăm să le ducem la capăt, pe cât
este posibil și în tăcere.
-
Dar de ce în tăcere?
În perioada interbelică, existau confruntări politice, chiar mai
dure decât în această perioadă, sărea pistolul din teacă,
uneori cu consecințe tragice, și totuși cultura nu era atât de
afectată, ca astăzi. De ce în tăcere? Mie îmi place să aud că
Eugen Simion a realizat un monument al culturii române prin Caietele
Eminescu.
- Să
fie în tăcere fiindcă numai eu știu cât de greu le-am făcut și
cu câte opoziții, venite, în chip curios, din partea societății
intelectuale.
-
Invidia?
- Nu
știu cum să-i
spun. Adică să fii invidios că vrea cineva să ducă la capăt
proiectul Noica, pentru că el s-a gândit. Și-a pierdut aproape
zece ani, încercând să-i convingă pe cei care dețineau atunci
puterea, că este foarte important să publicăm aceste manuscrise.
El avea o idee măreață: dacă vom publica aceste manuscrise, se va
schimba ceva în lumea românească, se va produce o revoluție,
tinerii vor vedea ce înseamnă acest laborator de creație, ce
importanță are. Noica nu a reușit, am încercat noi și am
izbutit. Și în ziua în care am anunțat în Academia Română:
„Domnilor, există toate cele 14.000 de pagini publicate în
faximil, în 38 de volume, am fost reclamat la DNA. Și după patru
ani, de curând, am primit de la procuratură o hârtie spunând că
nu sunt urmărit penal. După patru ani! Deci cineva s-a ocupat de
această chestiune. Mă rog, eu sunt bucuros că n-am fost chemat, că
nu m-ați văzut la televizor.
- Au
fost patru ani de tracasare.
-
Acest lucru mi-a dat curaj fiindcă
au fost oameni la DNA care au înțeles că nu s-a întâmplat nimic.
Contabilitatea s-a ocupat de bani. Acest lucru trebuia făcut.
-
Și Anghel Saligny,
și Coandă au avut necazuri cu monumentele lor...
-
Dar nu era DNA pe-atunci, o instituție care,
probabil, are rosturile ei. Iar în spatele unei asemenea instituții,
nu exista un conflict politic major și fără
sfârșit. Apoi, trăim într-o societate în care piața decide
totul, inclusiv soarta unei cărți, a unei opere.
- Și a
unor valori pe care noi le consideram eterne...
- Sigur.
-
De ce
trebuie să
lăsăm totul la dispoziția pieței care poate să se înșele, așa
cum se întâmplă deseori în istorie? Rigorile pieței nu totdeauna
sunt și corecte, și benefice pentru devenirea unei națiuni...
-
Sunt de acord cu dumneavoastră,
dar, cum nu mă pricep la economie, atunci am criteriile mele. Și eu
mă gândesc că, dacă vreau să public integral opera unui autor
român, ceea ce noi nu am avut până acum, nu ar trebui să existe
blocaje. Până acum, noi nu am avut publicată integral opera
integrală a lui Mihai Eminescu. Articolele lui politice le-am
publicat abia după 1990. Am încercat la Academie și la Fundația
Națională pentru Știință și Artă, unde vă găsiți, care
funcționează sub egida Academiei, să pornesc o asemenea colecție,
de tip Pleiade. Am publicat în colecție 150 de volume. Fără
ajutorul statului! M-a ajutat, pe când era ministru, Ion Caramitru,
să public primele volume din Eminescu, m-a mai ajutat Răzvan
Theodorescu, cât a fost un an – doi, ministru, după care a venit
o ministreasă și a zis că noi risipim banii! Risipim banii dacă
îi publicăm pe clasicii literaturii române? Pe Arghezi, cu 11
volume, în care se regăsește toată opera lui? Pe Caragiale, cu
cinci volume, pe care le-am publicat într-un tiraj de 300 de
exemplare fiindcă nu am găsit un primar care să finanțeze? Și
aici, l-aș certa pe domnul Sorin Oprescu, care mi-a promis că
publiucă pentru marile biblioteci bucureștene 1000 de exemplare din
Caragiale și nu s-a ținut de cuvânt. Este cea mai bună ediție
care există, făcută de un grup de cercetători de la Institutul
George Călinescu. Am recuperat ultimul rând din Caragiale.
Științific, ca lumea. N-ar fi fost bine ca această carte să se
găsească pe piață? Am
reușit, după
70 de ani, să publicăm în România, într-o ediție integrală,
toate scrierile lui Emil Cioran, care a fost interzis atâția ani.
Toată opera lui românească în două volume. Nu a ajuns pe piață
pentru că Editura Humanitas m-a dat în judecată. Ne judecăm. Ne
interzice publicarea. Într-o primă instanță la Tribunalul
București, li s-a respins plângerea. Vor face recurs și au stopat
această ediție.
-
Eu nu neg importanța moștenirii de către
familie a drepturilor de autor. E normal să fie așa. Nu neg nici
dreptul celor care cumpără drepturile de autor de la urmași. Dar,
pentru Dumnezeu, când e vorba de valori esențiale pentru cultura
națională, nu ar trebui totuși făcut ceva pentru că acele valori
nu aparțin unor urmași, nu aparțin doar celor care au cumpărat
dreptul de a le publica? Nu trebuie eludat nici dreptul la informare
al marelui public. De ce oamenii de cultură, care au fost și în
Parlamentul României, nu au promovat o asemenea lege timp de 25 de
ani?
-
Și aici veniți în întâmpinarea mea pentru că,
de multe ori, m-am gândit de ce clasicii și clasicii modernității
nu sunt protejați. În cazul lui Cioran, noi am încheiat un
contract cu ultimul moștenitor în viață, și anume, cumnata,
soția fratelui, care a fost foarte înțelegătoare și am publicat.
Aici, a intervenit însă un editor care zice că a cumpărat el nu
știu ce de la cine. Dar există cazuri și mai grele, când unii –
fii, nepoți, cumnați, nepoți de verișoare – vor să se
îmbogățească pe urma unui autor și atunci cer drepturi care nu
pot fi onorate. Sau pur și simplu nu vor. Și eu mă gândesc la o
lege scoasă de Parlamentul României, în care clasicii literaturii
să iasă din această categorie. Eu conduc Institutul George
Călinescu și acolo sunt niște oameni care se pricep și noi
scoatem asemenea ediții. Să faci o ediție din Caragiale sau din
Hortensia Papadat-Bengescu, ceea ce am reușit, este un lucru greu.
An publicat toate romanele ei și am reconstituit un roman care se
credea pierdut. Specialiștii de-acolo lucrează ani întregi,
copiază fiecare pagină. Niciun editor nu vrea să-și asume o
asemenea muncă fiindcă nu câștigă. Facem noi, un institut de
cercetare sau fundația aceasta, care este legată de Academie și
și-a propus acest lucru. Iar ca să putem plăti tipografia, să-i
dăm ceva și celui care a făcut ediția, trebuie să stau cu mâna
întinsă, să găsesc un om de afaceri, care înțelege. Și, din
fericire, mai există și asemenea oameni care se gândesc că e bine
să fii bogat, dar nu înseamnă nimic să fii bogat într-o țară
fără cultură. Trăiești într-un trib de oameni săraci.
Marile
culturi din Occident n-au renunțat să
sprijine cultura. Pentru asemenea opere, există structuri naționale,
care primesc dosarele și stabilesc publicarea unei cărți
nerentabile, îl ajută pe editor. Editorul este obligat, dacă
scoate o ediție științifică, să pună un preț mai mic, sub
jumătatea prețului real chiar, mai accesibil profesorului de
literatură franceză, studentului sau elevului. Așa ar trebui să
facem și noi.
-
Există
asemenea blocaje în Franța, în Anglia, pentru marile valori?
-
Nici pomeneală!
Ei își apără valorile. Pentru ei, procesul globalizării, pe care
îl numesc „procesul universalizării”, este important să nu
devină un proces al uniformizării. Este o realitate și vor să
gestioneze bine valorile și identitatea lor națională. Și atunci,
sprijină publicarea clasicilor. Publică o ediție din Racine sau
din Corneille, din Montaigne sau din Proust în toate formele. Noi o
facem într-un mod cu totul ineficace. Avem tot felul de comisii pe
lângă Ministerul Culturii, care mai dau niște fonduri.
Mi
s-a întâmplat un lucru foarte curios. Există
o comisie pe lângă Ministerul Culturii, care achiziționează cărți
valoroase pentru biblioteci. Cu doi ani în urmă, fundația noastră
a făcut o propunere în acest sens. Am propus o ediție inegrală,
poetică și dramaturgică a lui Lucian Blaga. Trei volume maxive. Am
mai propus Coșbuc etc. Ceva ne-a aprobat. După doi ani de la
deschiderea concursului, cele 200 de volume, propuse de noi atunci,
s-au împuținat. Le-am dat la toate institutele Academiei. După
aprobare, când a trebuit să dăm acele cărți și ei să ne
plătească, ni s-a spus că nu mai avem 223 de seturi, „aveți
numai 83”. Bun, am acceptat 83, dar să ne permită câte două
exemplare pentru bibliotecile județene. Nu se poate că îi
împiedică legea! I-am trimis o scrisoare domnului Hunor, nu mi-a
răspuns încă. Și am rămas așa. Acesta a fost ajutorul statului
român.
M-ați
băgat într-o
chestiune delicată...
La
copacul cel mare bat multe securi și topoare...
-
V-am văzut
vorbind la o emisiune televizată despre imposibila reeditare a
operei lui Mihail Sadoveanu. Apoi, eu l-am căutat pe Jordan Herford,
fiul vitreg al Smarandei Caterina Herfurt, nepoata scriitorului.
Herford a făcut o editură și a început să reediteze unele cărți
de Sadoveanu. Nu au rigoarea unui editor autentic. Cum putem să ne
protejăm valorile clasice, fără să eludăm drepturile
moștenitorilor?
- Și
mie mi se pare un lucru
scandalos că
Mihail Sadoveanu, Vasile Voiculescu nu mai există pe piață. Am
stat de vorbă cu domnul Herford, care stă în Elveția. Era un om
civilizat, cultivat. El mi-a spus că a făcut o editură și că o
să publice câte o cărțulie. Eu i-am explicat că, mă rog, ceea
ce face poate să fie interesant, dar ce facem noi nu poate să facă
dânsul. Noi am vrea să-l publicăm pe Sadoveanu în Colecția
Pleiade între aceste 150 de volume.
- Acolo
este locul.
-
Este într-adevăr,
vexant să nu existe Sadoveanu. Asta înseamnă că cineva trebuie
să pregătească o ediție științifică, să vadă variantele.
Este o muncă uriașă și nu o mai poate face nimeni acum. Ar trebui
să constitui un colectiv de cercetători la Institutul Călinescu și
ei să realizeze în zece ani această ediție, altfel nu se poate.
Nu mi-a mai dat niciun semn, nici eu nu l-am mai căutat fiindcă am
înțeles că nu este interesat.
Revenind
la întrebarea dumneavoastră,
mă gândesc ca, în toamnă, să mă adresez Parlamentului României,
să vedem dacă poate scoate o lege prin care aceste ediții cu un
caracter științific, nu comercial, să fie posibile. Eu,
dacă scot 500
de exemplare din romanul istoric al lui Sadoveanu, Fundația
Națională sau Institutul nu câștigă. Trebuie să găsesc pe
cineva să plătească tipografia, salariile celor care lucrează
acolo. Și atunci, câștigă scriitorul că are o ediție de
referință, dar primul câștigător este societatea română prin
cultura română. Cine merge la bibliotecă îl găsește acolo pe
uriașul Sadoveanu.
-
Herford
spunea că,
dacă două-trei cărți trec pragul de lumină al celuilalt veac,
este suficient. Dumneavoastră ce credeți că trece în lumina
acestui veac din opera lui Sadoveanu?
-
Mult. Romanele lui istorice în primul rând mie mi se par
extraordinare.
„Zodia Cancerului”, „Frații Jderi” sunt cărți
fundamentale. Povestirile lui, „Baltagul”, atâtea și-atâtea.
Sadoveanu este un scriitor fundamental pentru noi. Este toată
mitologia românească acolo, toată filozofia de viață a
românilor. Noi îl pedepsim acum că a scris niște cărți slabe,
politizate...
- Sau
poate neînțelese atunci.
-
Ei, da... nu... Sigur că
„Mitrea Cocor”, „Aventură în Lunca Dunării” sunt cărți
slabe din punct de vedere estetic. Dar el a scris încă o sută!
Sadoveanu este un continent, este o limbă în interiorul limbii
naționale, o limbă pe care trebuie s-o înveți, s-o citești, s-o
deprinzi. Și noi îl ținem deoparte, îl scoatem din manuale, ceea
ce mi se pare o aberație.
-La
copacul cel mare,
bat multe securi și topoare... E și cazul lui Sadoveanu, e și
cazul lui Eminescu. Prin 1994, pe când mă
duceam la redacție, am văzut prin Piața Dorobanți din București
o Dacie-papuc, pe care era montat un panou 4x5 metri, alb, cu
portretul mare al poetului, lângă care scria să se poată citi de
la 200 de metri: „Eminescu a murit de sifilis”. Am ajuns să văd
și opinia lui Hora Roman Patapievici, după care „Eminescu este
cadavrul nostru din debara”, iar acum simbolul nostru național
este invocat într-o campanie publicitară stupidă pentru
medicamente contra bolilor venerice. Ce se întâmplă cu unii dintre
noi, domnule profesor?
-
Sunt niște escroci, nu doar oameni fără
inimă. Să asociezi cu așa ceva un poet pe care românii îl
socotesc poetul lor reprezentativ, un mit național este inadmisibil.
Ei bine, la această masă unde stăm acum, a fost recent un
colocviu, unde, în jurul acestei mese, erau vreo opt profesori, șefi
de catedre din țară și s-a discutat despre această patografie a
lui Eminescu. Toți au infirmat diagnosticul de lues, cum îi spunem
noi ca să îndulcim puțin lucrurile. Iar cei care își concep
afaceri cu o reclamă atât de nenorocită, atât de jalnică sunt
niște oameni de nimic, nu au mamă, nu au tată. Au numai ambiția
de a face bani. Îmi pare rău că nu știu cine este această firmă.
Vreau să public o scrisoare cu această chestiune. La fel își bat
joc de termenul „academie” : „academia de bere”...
-
Aurul rămâne,
chiar dacă totul se corodează în jur. El nu reacționează cu
nimic. Așa că valorile românești vor trece și peste această
perioadă, așa cum, în anii 1960, am avut acea mică renaștere a
culturii românești, chiar dacă m-ar condamna cineva pentru așa
afirmație.
-
Sigur că da.
-
Am dovedit că
putem să renaștem din cenușa proletcultismului. Vom trece și
peste asta?
- Culturii nu-i trebuie mult ca să
renască. Mă uit la generațiile tinere. Printre ei, se află
critici literari de 30-35 de ani, am mare încredere în ei. De
ce francezii au scos în 1931 această
ediție de tip Pleiade pe care am preluat-o noi în anul 2000? Pentru
că, în primul rând, bibliotecile mari nu mai puteau fi ținute în
casă. Nu mai încape în casă tot ce s-a scris în literatura
franceză, nici în literatura română, care e mai mică. Pe când
se cria scrisoarea lui Neacșu din Câmpulung, francezii îl aveau
pe Rabellais, iar peste câțiva ani, Montaigne publicase Eseurile.
Noi de aici pornim, de la scrisoarea lui Neacșu către judele
Brașovului: „I pak dau știre domniei voastre za lucrul
turcilor...” Am recuperat și noi avem acum ce să publicăm. Iată
aici, am editat
Biblia lui Petru Pavel Aaron de la 1761-762. A stat aproape 250 de
ani și am publicat-o. E scrisă
în limba populară ardelenească, o capodoperă. Vă
mai spun un lucru îmbucurător. Pe masa mea de la Institutul
Călinescu, se află o traducere nouă din „Istoria creșterii și
descreștii Imperiului Otoman” a lui Dimitrie Cantemir. O ediție
bilingvă, latină și română. Două volume masive. Un alt dosar cu
„Descriptio Moldaviae”, reluat, cu o traducere de Guțu, și
revizuit. Vrem să le publicăm în acest an. Mâine pot trimite la
tipar aceste cărți. Academia Română s-a înființat, printre
altele, ca să editeze opera integrală a lui Cantemir. Sper să fac
acest lucru cât mai sunt în viață... Să vedem ce zic
instituțiile, Ministerul Culturii...
-
Oamenii de afaceri
nu vă ajută?
- Nu
le poți cere nici lor prea mult. Nu avem nici aici legi bune,
care să le
scadă impozitele pentru sponsorizarea culturii. Nu funcționează
nici asta. Avcem ediția Topârceanu gata, dar aici am găsit un om
de afaceri. „Domnule profesor, mie îmi place Topârceanu...”
Cartea e gata. Cu Ibrăileanu avem două volume gata. Eugen Lovinescu
e gata. Nu e important să aveți toate istoriile lui, cele 6 volume
în două volume?
- Ce
alte proiecte mai aveți?
- Am
atât de multe... Cel mai important este Dicționarul general al
literaturii. Am publicat în perioada 2004-2009 o primă
ediție în șapte volume. Acum pregătim ediția a doua în opt
volume, revăzută și adăugită. Va fi o ediție de referință
pentru 50 de ani pentru că nu mai văd un spirit agitat ca mine,
care, în loc să-și scrie memoriile, se luptă să publice un
dicționar în care să-i găsiți pe toți scriitorii importanți,
cu biografia lor și cu comentarii la opera lor.
- O
istorie a literaturii române, marca Eugen Simion, pe când?
-
Lucrez la ea. E pacostea mea, ca să
zic așa... Am termen să dau primul volum în mai 2015. Dar nu-mi
place să vorbesc despre ce nu am făcut fiindcă sunt superstițios.
-
Dumneavoastră
ați fost elevul strălucit al unor eminențe din cultura noastră:
George Călinescu, Tudor Vianu, Iorgu Iordan, Alexandru Rosetti.
Exceptând perioada proletcultisă, ei se confruntau cu asemenea
probleme grave în plan spiritual, cum se întâmplă cu generația
dumneavoastră?
- Se
confruntau cu probleme ideologice, dar acești profesori ne-au salvat
pe noi. Venind la Universitatea din București și ascultându-l pe
Tudor Vianu cinci ani, căutându-i
peste tot pe Călinescu, pe Rosetti, pe Iordan, a fost o bucurie
uriașă pentru mine. Niciodată Universitatea din București nu a
avut profesori atât de mari într-o istorie atât de rea.
Universitatea nu mai este ce a fost. Poate renaște cu acești tineri
pe care încerc să-i cultiv. În anii 1960, când am început noi să
publicăm, când Nicihita Stănescu, Marin Sorescu, Fănuș Neagu,
Nicolae Breban au debutat, părea o mentalitate care nu putea fi
spartă, ca astăzi. În zece ani, toți actorii realismului
socialist au dispărut. Nu i-a mai băgat nimeni în seamă.
-
Vor dispărea
și campionii destructurării de astăzi?
-
Sigur. Nu văd
să reziste tipul de denigrator, care strâmbă din nas când aude de
valorile naționale, care spune că nu trebuie scris românește, că
limba română se oprește la Oradea, la Arad. Dacă domnul Horia
Patapievici scrie că limba română nu-i bună decât pentru
înjurături...
-
Sau că
avem „o cultură de tip second hand”...
-
... eu nu mă
supăr când aud așa ceva. Eu mă mir de o bazaconie imensă. Avem
mari poeți. Când ai scriitori ca Eminescu, Arghezi, Blaga, Pillat,
Nichita Stănescu, când ai un spirit european la 1700, cum a fost
Cantemir, nu poți să spui că avem o cultură minoră. Iar tu vii
și scrii că „Eminescu e nul”, cum a spus Cristian Preda, care
acum este în Parlamentul European. Tot el a afirmat că Academia
Română e „bolșevică”. Nu știe despre ce vorbește. Mai bine
să-și ia bănuțul de-acolo și să lase în pace cultura română.
Eu
nu sunt disperat în ce privește destinul culturii române. Arghezi
este un poet uriaș, cel mai mare poet al secolului XX, nu numai
pentru limba română.
Un poet colosal. Se va citi cât va exista limba română. Sau
Bacovia, un poet formidabil. Degeaba spun acești nefericiți că
Eminescu este un poet depășit. Deschizi Eminescu așa cum deschizi
Biblia, pe care o deschide și hermeneutul pentru a cuprinde un sens
al lumii, o deschide și credinciosul care abia știe să citească.
Așa se
întâmplă cu marea operă...
A
consemnat Viorel Patrichi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu