„Eu
am iubit și iubesc oamenii, am trei nepoți, putea să fie unul din
ei în locul acelui copil. Iertați-ne pe toți dacă puteți! Asta
simt acum, în fața dumneavoastră...”
(Sorin
Oprescu, primar general, fecior de general de securitate, cu planul
de morți depășit la Canal, un băiat simțit, pe care imbecilii
din București l-au votat de două ori)
„Cred că Ponta
vrea tare proiectul Roşia Montană; a început un joc destul de
parşivel”
(Crin
Antonescu, președintele Senatului, care doarme pe același fotoliu
pe care a stat Mihail Sadoveanu)
Astăzi nu mai cântăm, nu mai zâmbim. /
Stând la început de anotimp fermecat,/ astăzi ne despărţim cum
s-au despărţit apele de uscat./ Totul e atât de firesc în tăcerea
noastră./ Fiecare ne spunem: – Aşa trebuie să fie…/ Alături,
umbra albastră/ pentru adevăruri gândite stă mărturie./ Nu peste
mult tu vei fi azurul din mări,/ eu voi fi pământul cu toate
păcatele. / Stând la început de anotimp fermecat,/ astăzi ne
despărţim/ cum s-au despărţit apele de uscat.
(O poezie scrisă de colegul lor
Ștefan Augustin Doinaș, singura bună)
Astăzi,
nu ne mai iubim... Astăzi ne bruftuim, dar
mâine iar ne iubim. Lolek și Bolek au evoluat
și au ajuns așa Căcărel și Parșivel.
Privindu-i atent, înțeleg definitiv că tragedia lui Ionuț din
groapa de gunoi din Parcul Tei, păstorit de Neculai Onțanu, este
simptomatică pentru România actuală. O țară administrată cu
picioarele, unde plătitorul de impozite poate fi sfâșiat de
câini. Unde primarul bocește că nu-l lasă babele sufletiste să
administreze urbea. Unde legea, chiar dacă
ar fi perfectă, nu se aplică. Ca într-un bantustan.
Așa
că, dragă Ionuț, să nu ne ierți! Nu merităm iertarea ta. Tu
sigur ai ierta câinii. Ai dreptate. Nu câinii trebuie omorâți,
acești golani merită jugăniți pentru că și-au bătut joc de noi
timp de peste douăzeci de ani, încât am ajuns de râsul lumii.
Fiecare babă, ajunsă șefă de scară la bloc, este dusă gratuit
în excursie pâni ici-șa în Grecia, pe banii noștri, ca să
voteze apoi aceleași lighioane. Ei fură milioane de euro în numele
câinilor, așa cum șefa de scară ne fură la întreținere în
numele ei și în numele primarului. Președintele RADET spune că
prețul apei calde trebuie să difere de la un bloc la altul, de la o
scară la alta fiindcă apa primită de la Apanova are temperaturi
diferite și că trebuie cantități diferite de energie pentru
încălzire! Că știe Primăria ce face...
Iar
de la baba șefă de scară, haideți să sărim la proiectele
faraonice ale lui Dan Șova, o secătură impertinentă, dovadă
crasă a „promovării”
tineretului merituos în politică, la
umbra Nepotului Mătușii Tamara. Și vom vedea că nu există nicio
diferență majoră de mentalitate. Șova ar desecretiza contractul
cu Bechtel, dar nu-l lasă mă-sa! Adică, spus oficial, cineva a
furat contractul original! Fiindcă au
ieșit toți din același ou, se comportă identic. Trebuie bani?
Parșivel dă o lege că are Monitorul Oficial sub pat și le oferă
primarilor libertatea să pretindă orice impozite. Eu nu, primarii
cer! Pretinde că privatizează Oltchim Râmnicu-Vâlcea și îngroapă
totul într-o telenovelă sinistră cu Dan Diaconescu și cu Elodia.
Susține că a găsit investitorul strategic și dă CFR Marfă unui
țigan de la Toflea, în umbra căruia se află de fapt Guzganu
Rozaliu, Manivelă și Nepotu Mătușii Tamara. Acționari! Ai
afaceri cu piei de cloșcă și nu te slăbește Fiscul? Perfect, o
treci pe numele unui aurolac. Apoi o bagi în... insolvență. Ionuț,
e plină patria ta de asemenea golănii!
Semnează
legea pentru ca „Gheibriel”
de la Buhuși să scoată și aurul
care a mai rămas la Roșia Montana, dar este contra legii semnate de
el și anunță că votează împotrivă, că așa i-a cerut nevasta.
Și Leana îi cerea Mult Iubitului destule și unde l-a dus? Dacă nu
te lasă nevasta, ieși, Parșivel! Ticăloșia lor a ajuns atât de
departe, încât au concesionat și dreptul de expropriere către
străini. Dacă au ieșit zeci de mii de tineri în stradă, înseamnă
că i-a plătit George Soros, un băiet așa bun, tot de la Buhuși,
care vrea să smulgă Roșia de la „Gheibriel”.
Ei nu aveau nici avizul de mediu și
Marinelu i-a avertizat că legea nu respectă Constituția.
Nu
este edificator să-l auzim pe Remus Cernea cum clămpăne fiindcă
el nu știe ce este o cianură. Fiind un proiect de interes general,
care vizează și securitatea națională, trebuie să-și asume
specialiștii (profesionsal și penal)
riscurile acestei exploatații, să vedem
care este atitudinea serviciilor speciale în mijlocul acestor
fumigene. Nu partidele să-și asume răspunderea... politică. Știm
ce înseamnă acest lucru.
Ce
ar fi în stare să-și asume Căcărel sau Parșivel, care spun
senin: Eu nu!?
În
principiu, Căcărel are dreptate când spune:
„De
ce nu asumă Guvernul, de ce nu asumă ministrul Mediului, de ce nu
asumă premierul acest proiect? De ce mi-l dă mie să decid? Nu
înţeleg de ce pur şi simplu nu a asumat o hotărâre de guvern, nu
a dat acordul de mediu, în baza acestei convingeri. (...) Cred că
premierul vrea tare acest proiect, este dreptul domniei sale, dar nu
doreşte să asume răspunderea, aruncând o chestiune la Parlament
unde, de asemenea, să nu spunem cine ce votam". Trecem
peste forma incorectă „să
asume”
în
loc de „să-și
asume”.
Unde duc drumurile supraviețuirii naționale?
Pentru
o națiune modernă, drumurile reprezintă chintesența economiei.
Fără drumuri de calitate, nu există transporturi corespunzătoare,
care trebuie văzute ca un sistem circulator într-un organism viu,
adică economia. Fără drumuri bine făcute, națiunea nu este un
sistem armonios.
Este
aproape inutil să ne mai întrebăm cum stăm noi cu toate rutele în
sens larg – în aer, pe pământ sau pe apă, arterele pentru gaze
naturale sau pentru țiței. Din nefericire, drumurile proaste atârnă
greu în ecuația de modernizare a spațiului românesc. O spun toți
transportatorii. Potrivit studiului World Economic Forum, realizat în
140 de ţări, România și Republica Moldova se află spre coada
clasamentului. Adică așa arată coada cozilor la infrastructura
rutieră, de exemplu:
1. Republica Moldova;
2. Haiti; 3. România; 4. Mongolia; 5. Guineea; 6. Timorul de Est; 7.
Gabon; 8. Ucraina; 9. Federația Rusă; 10. Mozambic. Ceva
adevăr trebuie să fie aici, mai ales că transportatorii noștri
trăiesc cel mai intens coșmarul de pe drumurile noastre.
Construcția autostrăzilor merge greu, corupția atacă mai eficient
ca pe vremea fanarioților.
Magistrale
și regi
Unele
semne de revigorare mai apar totuși, măcar de ochii Uniunii
Europene. Conaționalii noștri din Republica Moldova spun la
autostrăzi „drumuri magistrale”.
Majoritatea acestor „drumuri
magistrale” au
fost construite înainte de 1990. Chișinăul are ceva bani doar
pentru „plombarea” lor. Dacă se va semna acordul de asociere cu
Uniunea Europeană, atunci vor mai apărea niște bani. Dacă nu se
va semna, mingea spațiului ex-sovietic va țopăi prin ograda celor
de la Bruxelles. Ei vor purta toată vina dacă Republica Moldova va
fi absorbită din nou spre hăurile Uniunii Eurasiatice. Și
atunci, Uniunea Europeană trebuie să demonstreze că drumurile spre
democrație autentică se pot construi.
Prima care
are datoria morală și interesul imediat să realizeze toate
interconectările necesare cu Republica Moldova este România: de la
curent electric și gaze până la drumurile magistrale.
Pe când
era Anatol Șalaru ministru al Transporturilor la Chișinău, el a
discutat cu omologii Anca Boagiu și Alexandru Nazare despre
realizarea interconectării viitoarei autostrăzi Târgu-Mureş -
Iaşi – Ungheni cu infrastructura de transport rutier de pe
teritoriul Republicii Moldova, printr-un pod peste Prut, la Ungheni.
Ei au plecat și au rămas amintirile despre discuții.
Unii
ziariști sensibili s-au grăbit să „regii asflatului” au trecut
Prutul. Printre ei, se află Costel Căşuneanu, care reabilitează
drumuri în R. Moldova. El a câştigat câteva contracte de
reabilitare a drumurilor naţionale de la conaționalii noştri.
Compania
Pa&Co International SRL, prin filiala sa din Republica Moldova, a
demarat proiectul de reabilitare a drumului magistral M3 Chişinău -
Giurgiuleşti, pe tronsoanele între km 96 şi km 122 şi respectiv
între km 122 şi km 151.
Foarte
bine, să facă! Dece ar fi rău acest lucru? Prin martie 2014 vor fi
gata. Contractul pentru reabilitarea drumului M3
Chişinău-Giurgiuleşti, pe cele două secţiuni menţionate, a fost
semnat în iunie 2012 şi are o valoare "la finalizare" de
32,93 milioane de dolari.
În plus,
aceeaşi firmă a lui Costel Căşuneanu, Pa&Co, a câştigat şi
un contract pentru reabilitarea drumului R14 Bălţi-Sărățeni, km
10+780-km 26+000, beneficiar fiind Administraţia de Stat a
Drumurilor din Republica Moldova. Valoarea contractului la finalizare
este de 10,91 milioane de dolari, data începerii contractului fiind
martie 2011, după cum reiese de pe site-ul Pa&Co International.
Numele
firmei Pa&Co este apare menţionat pe site-ul Ministerul
Transporturilor din R. Moldova pe lista "lucrărilor de
plombare" a reţelei de drumuri:
- M2
Chişinău-Soroca-frontieră cu Ucraina, km 6-26 - SRL
„Strabag”(Austria)
- M2
Chişinău-Soroca-frontieră cu Ucraina, km 26-71 - Compania „Toto
Construzioni Generali în asociere cu Taddei Spa” (Italia)
- R14
Bălţi-Sărăteni –M2, km 10-26, km 61-64 - SRL „Pa&Co”(România).
Strategia
de Transport şi Logistică mai arată că autorităţile din R
Moldova intenţionează să reabiliteze prin parteneriat public
privat două drumuri republicane – R1 (Chişinău-Străşeni) şi
R2 (Chişinău- Anenii Noi) – cu o lungime de 42 km şi, respectiv,
de 28 de km, costurile investiţiei fiind estimate la 84 milioane
euro, respectiv 56 milioane euro.
În R.
Moldova există 819 km de drumuri magistrale, 2.500 de km de drumuri
republicane şi aproape 6.000 de drumuri locale. În total,
reabilitarea şi întreţinerea lor a fost estimată în Strategia de
Transport şi Logistică la 6,4 miliarde de euro. Nu va putea
niciodată să le facă singură.
În 2013,
autorităţile dispun de 192 de milioane de euro pentru lucrările de
reabilitare şi întreţinere a drumurilor, fonduri considerate
insuficiente faţă de necesarul estimat.
Drum
de fier spre Europa
Mai
precis, spre România.
La
Giurgiuleşti, a fost dat în exploatare primul tronson de cale
ferată cu ecartament european din Republica Moldova. Acesta va
asigura conexiunea pe calea ferată a Portului Internaţional
Giurgiuleşti şi comunitatea europeană, la frontiera cu România.
Primul tren care a traversat frontiera Republicii Moldova cu România
pe ecartament european a venit din Galaţi pe 2 septembrie, la ora
12.00, fiind întâmpinat în gara Giurgiuleşti de către oficiali
din ambele state. Trenul a făcut câteva manevre şi s-a întors de
unde a venit pe linia îngustă de tip european. Segmentul va fi
practicabil în realitate peste două luni, iar între timp se vor
face unele ajustări.
Căile
ferate din Basarabia, după 1944, au fost reconstruite după modelul
rusesc, cu ecartament de 1.524 mm, mai larg decât cel european, de
1.435 mm. Tot pe 2 septembrie, a fost repusă în exploatare, după
reconstrucţie, şi linia de cale ferată Giurgiuleşti-Cahul, după
ce în iunie 2012, circulaţia pe acest tronson a fost sistată din
cauza avarierii pe unele porţiuni.
Damf
de gaz rusesc pe conducta independenței
Pe 27
august, de ziua independenței Republicii Moldova față de România
(sic!), s-au întâlnit pe Prut, între Ungheni și Iași, premierii
celor două state românești – Iurie Leancă și Victor Ponta –
cu Gunther Oettinger, comisarul european pentru energie. Ei au tăiat
panglica șantierului ce va realiza gazoductul Iași-Ungheni. Rușii
l-au botezat imediat „țeava lui Potiomkin” fiindcă parcă este,
parcă nu-i...
După
discursuri înălțătoare, ziariștii cei neadormiți au constatat
că au dispărut și conductele, și utilajele.
După două
zile de la inaugurarea şantierului de la Rediu, din judeţul Iaşi,
presa a arătat că şantierul a dispărut. Firma care a câştigat
licitaţia şi-a luat utilajele şi ţevile şi a plecat. "Astea
sunt prostiile tipice, nu a dispărut nimic, a spus Victor Ponta.
Este licitaţie adjudecată de către una dintre cele mai bune firme,
o firmă austriacă, au termen sfârşitul lui decembrie, până
atunci. Eu înţeleg atacurile politice şi poveştile, eu vă spun
că la sfârşitul lui decembrie veniţi cu mine să inaugurăm
gazoductul", a declarat Victor Ponta pe 3 septembrie.
Să-l
credem că așa va fi.
Altfel, se
va împlini profeția neghioabă și grobiană a vicepremierului rus
Dmitri Rogozin la Chișinău: „Eu sper să
nu înghețați la iarnă...”
Un șantaj
exprimat clar, cu adresă precisă: dacă nu renunțați la
integrarea europeană, nu mai primiți gaze. Deja, Moscova a oprit
iar exportul de vinuri din Basarabia.
Vom face
însă și drumuri între noi, cât mai bune și mai dese, iar apoi,
vorba rostită de bunelul cântărețului Dan Bălan, la inaugurarea
monumentului deportaților de la Gara din Chișinău: „Nu mor caii
când vor câinii...”
Viorel
Patrichi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu