Mărite Sultan, punem de-o tiribombă la Năvodari ca să-l prindem pe Vova și să-l deportăm în Kurdistan?
România lucrului țapăn făcut
România lucrului țapăn făcut
Mai proști ca moldovenii!
„Hai în
Centrul Vechi să lingem o bere!”, îmi zice un vechi prieten care venise tocmai
de la Vaslui să mă vadă. Puteam să spun „nu!”, mai ales că era oaspetele meu?
Acolo, lângă cetatea lui Vlad, până și pietrele icneau de căldură. Am găsit cu
greu o masă liberă printre picioarele tinerilor cu blugii rupți în genunchi. Nu
și-au strâns cataligele nici când i-am rugat să ne lase puțin să trecem: erau
extrem de ocupați – butonau ca autiștii pe telefoanele mobile, iar noi am pășit
ca niște cocostârci printre jiugleele lor goale. Trecem repede peste primele
sticle amărui, că așa-i place poetului, și încerc să-l previn pe prietenul meu
că va mai veni un coleg care voia să ne vedem tocmai la aceeași oră. „Jică, nu
te superi...”
Nu apuc bine să-l sun pe Vasile, că-l văd pe
Jică al meu încremenit. „Ce-i, bă, cu asta?” O fată în pantaloni scurți venea
întins spre el, cu ochii lipiți de telefonul mobil. Când ajunge lângă genunchii
lui, țipă isteric: „L-am omorââât!” „Șăz ghinișor, uăi fată! Șe-ai omorât?” „Un
pokemon!” Și fuge în partea cealaltă a terasei, de rămâne Jică al meu fâstâcit
rău...
Apare
Vasile și mai trecem un rând pentru bucuria poetului. Știam că Jică are purcică
la băutură, dar speram că nu se mai repetă. De unde?!... „Uăi, voi bucureștenii
sînteți mai proști ca moldovenii, uăi!” Gata, zic, își dă în petic ca de
obicei... Vasile rămăsese perplex și n-a mai apucat să iasă din stare. „Uăi
n-auz, la noi prin Moldova, mai vezi, uăi, un primar liberal, un peremist ceva,
uăi, da’ voi, bucureștenii cu
ștaif, ați votat numa cu PESEDEU, uăi! V-a luat dracu’ mințile, uăi?!” „Eu cu violatorii din Vaslui nu discut
politică”, își iese Vasile din pepeni. „Uăi n-auz, mai digrabî violator, dicât
prost, uăi!” Vasile dă să se ridice vizibil iritat de la masă. Îl apuc de umăr
și-l trag în jos și-l prind zdravăn pe Jică de guler. „Ați înnebunit? Nici nu
vă cunoașteți bine și... Am două vești proaste. Cu care să încep?” Vasile
pufnește în râs. „Cu prima!” „Bă, Gabriela Vrânceanu Firea Pandele este moldoveancă. Iar Vasile, aici de față, este
tot moldovean de-al tău, Jică, dar din Iași, nu din Vaslui! Ce v-a apucat? Cuza
a făcut unirea în 1859. Dacă verific aici pe terasă, trei sferturi au părinți
și bunici moldoveni...”
„Lasă-mă,
uăi, cu teoria ta. Ia spune că 80% din lucrătorii de la Dacia Pitești provin
din Moldova. Dijeaba, tăt proști... da’ bucureșteni... La
toamnă, merge PESEDEDU călari pi cai alghi, uăi!...”
O asemenea isterie este greu de
înțeles. Dacă românii vor să fie conduși de pușcăriași, foarte bine, trebuie să
le respectăm voința. Dacă afirmi că majoritatea nu pricepe întotdeauna direcția
corectă, ești taxat drept elitist, rupt de popor. Nu obișnuim noi să spunem că
„poporul are întotdeauna dreptate”? Uite că are...
Bucureștenii s-au pierdut cu
Firea
Până la urmă, tot răul spre bine!
Varanu conduce Bucureștiul din pușcărie. Dependenții de țoșcă nu-și pun
asemenea întrebări. Ei votează chiar și o mămâie de cânepă. Țoșca să vină! (Pentru
cei care nu știu, „țoșcă” înseamnă sacoșă, pungă, paporniță. E adevărat că
jurnaliștii de la Sport vorbesc pe la televizor despre fotbalistul Alin Tosca,
dar eu nu pun mâna în foc că știe careva din ei ce este „Tosca”...).
Ce variantă putea fi mai frumoasă
pentru capitala tuturor românilor? Maramureșenii din Baia Mare au votat și ei
un pușcăriaș, dar bucureștenii vor avea un destin mai strălucit. Surse din
preajma primăriței noastre susțin că Bucureștii vor face fuziune cu Voluntarii.
Aorta noii metropole va fi Șoseaua Colentina, care se va numi Bulevardul
Pandelișta. De fapt, chiar a doua zi după „succesuri”, țigăncile fluturau mai
abitir ca oricând facturi pentru societăți fantomă pe Podul Colentina și pe
lângă avionul generalului Neculai Onțanu. Iar primărița și-a pus decisiv casca galbenă
pe cap și a pornit prin urbea lui Bucur, de plesnea nostalgia prin Obor:
„Văzuși, bă, văzuși? Tot de la ăl bătrân se trage și ea...”
După care, specialiștii au prins
a tăia stejarii de pe Bulevardul Kisseleff. Probabil ca să le facă în ciudă rușilor...
Dacă trompeta lui Liviu Dragnea,
acest Gabriel-Gavrilă al PESEDEULUI, nu i-a mai sculat pe morții din Smîrdioasa
ca să vină la vot pentru țoșcă și nici țiganii nu s-au mai înghesuit la votul
multiplu, au fost în schimb multiple tehnicile de fraudare a alegerilor. Cazul Clotilde Armand a fost evident: acolo
unde Nicușor Dan nu a putut să asigure prezența unui om în circumscripția
electorală, a fost votat cu brio reprezentantul PESEDEULUI. Uniunea Salvați
Bucureștiul a cerut renumărarea buletinelor de vot din 18 secții din sectorul
1, apreciind că în acestea "s-a înregistrat o corelație negativă puternic
semnificativă" între procentajul voturilor nule și cele pentru candidata
USB la Primărie, Clotilde Armand. Grav și descalificant este că autoritățile
române au refuzat renumărarea voturilor la Sectorul 1. Am fi aflat și noi ce
fac acești nemernici cu voturile noastre, cu voința și cu libertățile noastre.
Iată unele proceduri pentru anularea adversarului politic chiar la numărarea
voturilor. Când se împart voturile scoase din urnă pe partide, cineva, de
exemplu, de la PESEDEU, ține o ștampiluță între degete, spre podul palmei, și,
când vede un vot pentru adversar, îi mai lasă o urmă de tuș oriunde pe pagină. Iar
la numărătoarea propriu-zisă, toate aceste voturi vor fi anulate. Sau, după ce
se face împărțirea buletinelor pe partide, cineva, de exemplu, de la PESEDEU,
face să dispară un teanc de voturi date adversarului. La numărătoare, s-a văzut
că foarte multe voturi au dispărut pur și simplu. Grav și descalificant este că
autoritățile române nu au confruntat numărul voturilor din circumscripții cu
numărul alegătorilor prezenți la urne. Mai ales că acum aveau toate
posibilitățile tehnice și verificarea ar fi fost o bagatelă. Procedura „Vino la
adresa X ca să iei un colet”, unde primeai votul gata ștampilat, îl băgai în
urnă și apoi aduceai la cuibul mafiei țigănești votul alb ca să primești „o
sută dă lei”, a funcționat perfect și de această dată. Cine verifică, fraților?
Sau ne jucăm la nesfârșit de-a democrația?
Dar, după cum zicea Jică al meu
din Vaslui, „mai proști ca moldovenii” au fost liberalii. Ei se fac vinovați de
alegerea primarilor din primul tur. Când au văzut efectele gogomăniei lor, s-au
opus propriei legi. Ce poți să le mai pretinzi unor asemenea oameni? Au rămas
cu râia pe ei de la multiplele îmbrățișări dintre cei doi mari bărbați politici
ai Patriei – Victor Ponta și Crin Antonescu.
Flacăra violet lovește din
Andromeda
Eu nu pot să spun că Livriu
Dragnea este mai ceva ca moldovenii: s-ar supăra moldovenii mei pe mine și nici
prietenii de la Smîrdioasa nu m-ar ierta când ar vedea că eu nu mai văd în ei
un reper mintos. Însă orice ar fi, flacăra violet lovește cu tărie din nou în
PESEDEU. Are acest partid o atracție ancestrală spre paranormal. Nici nu-i de
mirare dacă au rădăcinile în neuronii lui Brucan, ai lui Sașa Bîrlădeanu și ai
lui Iliescu, în neuronul stingher al Cârlanului Roș. ''Trebuie să recunosc că, în ultima perioadă,
am început și eu să mă gândesc serios dacă nu cumva este vreun plan, pentru că,
din păcate, în România zilelor noastre, nu prea mai poți să crezi în coincindențe. Este posibil ca undeva,
cineva, cândva, să fi gândit un plan de genul acesta pentru că prea seamănă...
Ponta e trimis în judecată, Tăriceanu e trimis în judecată, eu sunt trimis în
judecată'', a spus Liviu Dragnea. Nu hoțiile lor ar fi cauza. Nuuu! Plamul!
Lovitura vine din Andromeda. De fapt, fâșnețul din Smîrdioasa ar vrea să spună „America”,
dar nu are curajul. În schimb, pentru nătărăul care umflă țoșca la alegeri este
clar: E mare, bă! Se bate cu America.
Tezaurul mătușii Ghizella
Printr-un efort samsonic, Sorin
Ovidiu Vântu l-a târât frumos pe Tăricelu spre pripon. Avea nevoie de un
guvernator captiv la Delta Dunării. I-a dat lui Bogdan Olteanu două milioane de
euro. Finuțul s-a dus la Tăricelu cu un milion și un milionaș l-a oprit pentru
el. Sigur, tehnologia este mai complicată fiindcă Diavolu Șchiop a avut grijă
să filmeze tot și ceva pe deasupra. Nepotul Ghizelei (Gitta) Vass, vestita NKVD-istă
de sub aripa Anei Pauker, a fost priponit, dar pretinde că are banii de la
bunica, la fel ca Adrian Năstase care primise țoșca plină de mărgăritare de la
Mătușa Tamara. Mai precis, Ghizela ar fi primit despăgubiri grele din partea
statului român fiindcă Mareșalul ar fi deportat-o în Transnistria. Se știa că
este agenta lui Stalin și totuși dictatorul Ion Antonescu nu a împușcat-o. Mai
ales că era război. În final, miliardele din stepa kalmîcă au ajuns la Bogdănel Olteanu, care a
primit arest la domiciliu în castelul construit tot cu banii din stepa kalmîcă.
Ei chiar credeau că pot huzuri pe banii lui Vântu, iar el să meargă din nou la
pârnaie, fără să-l ajute. Evident că toți neagă, cu Inimă Zburdalnică în
frunte.
SOV i-a dat banii lui Tăricelu ca
să-l numească pe chistruietul Liviu Mihaiu în funcția de guvernator al Deltei
Dunării. Și chiar a primit apoi o halcă din rezervație. Dacă omul și-a cumpărat
guvernator?! Inițial, Liviu Mihaiu a negat ca la postul de radio Gherila, dar
apoi a recunoscut că ar fi primit postul datorită calităților profesionale.
De obicei, românii rămân
catatonici în fața lor și ei știu asta.
Noroc că mai apre câte un țigan
deștept...
„Cel mai bun profil de premier
sunt eu!"
« Madame Bovary, c'est moi...»
Am trăit să-l văd pe Traian
Băsescu mai tare ca Flaubert. El chiar
crede că ar fi cel mai bun șef de guvern. Și nu este o exagerare prea
deșănțată...
Deocamdată, a făcut o achiziție
excelentă: fuziune cu un UNPR fără patru stele, dar cu Valeriu Steriu, un nume
relativ rezonabil printre fermierii din România. În mare parte, Marinelu are
dreptate: chiar cred că ar fi un premier foarte bun. Oricum, experiență are
cu... vaporul, cu flota, nu cu carul. Cunoaște bine metehnele gânditorilor de
la Bruxelles, mafia nu l-ar putea minți. Sigur, ar mai putea să apară un Dorin
Cocoș pe lângă el. Dacă ar fi provocat el însuși niște anchete decisive în
dosarele Microsoft, EADS, Rompetrol, Oltchim..., acum ar fi fost erou național.
Și nici nu poate susține că nu a știut...
Are o agendă plină de datorii
față de alegătorii lui. De exemplu, referendumul pentru un parlament
unicameral, cu 300 de aleși. Noi am votat, el ce-a făcut cu votul nostru? Nu
putem să punem o asemenea întrebare unor entități ca Ponta, Dragnea, Tăriceanu
sau Nicolicea. Cu ei ne-am lămurit.
O altă restanță gravă este votul
prin corespondență pentru emigranții noștri. Evident că nu putem cere să
rezolve această restanță gravă și
dezonorantă lui Klaus Iohannis. El plutește în muțenia lui, țara peste care
împărățește nu are necazuri.
Întoarcerea lui Suleyman
Când a fost la Ankara, Klaus
Iohannis s-a comportat ca un hadîmb în fața sultanului Erdogan: marea moschee
din București se va face, iar ghiaurii de români pot să-și construiască un
hotelaș pe la Istanbul. Vine vremea și pleacă lebădoiul nostru la Sofia unde
propune să facă o flotă NATO cu Bulgaria și cu Turcia la Marea Neagră pentru
contracararea Armadei lui Putin. O glumă pentru deșucheați.
Spre surprinderea lui Klaus
Iohannis, Rosen Plevneliev, președintele Bulgariei, clătina din cap la
propunerea președintelui nostru, iar Boiko Borisov dădea din cap. Când s-a
întors la București, a aflat că la bulgari totul este pe dos: clătinatul este
afirmație, iar datul din cap este negație. "Ambele state sunt îngrijorate
şi împărtăşesc aceasta şi problemele care rezultă din aceasta. Bulgaria nu
numai în cuvinte, ci şi în fapte, va sprijini orice efort pentru îmbunătăţirea
securităţii în regiune. Este în interesul nostru strategic. Bulgaria va
contribui la crearea acestei structuri NATO în România, precum se aşteaptă să
fie adoptată hotărârea la Varşovia", spunea Plevneliev. "Eu am spus mereu că noi suntem o ţară
paşnică. Nu vreau ca Marea Neagră să devină zonă de conflict militar", a
sărit Borisov. Rezultă că această întâlnire nu a fost pregătită corespunzător
de către ministrul Lazăr Comănescu și că președintele nostru a fost pus în fața
porții noi.
Între timp, Înalta Poartă intrase
în conflict cu Țarul Alb: turcii doborâseră un avion rusesc și l-au executat pe
aviatorul care cobora cu parașuta. Sălbăticie asiatică. Putin s-a supărat și a
rupt relațiile economice cu Turcia. Se apropia reuniunea NATO de la Varșovia,
unde se pregătea fortificarea flancului sudic al NATO. Pentru a zădărnici un
asemenea plan, Putin îl informează pe noul Suleyman că americanii i-au copt o
lovitură de stat. Erdogan mușcă nada și o cotește din nou spre Rusia și, după
reuniunea NATO de la Varșovia, începe să umble cu șnurul pe malurile
Bosforului: a gâtuit zeci de mii de cariere și destine de militari, judecători,
doctori, profesori, jurnaliști... Nu au scăpat nici educatoarele din grădinițe
de mânia sultanului. Nici Stalin nu a reușit o asemenea performanță într-un
timp atât de scurt. Și a acuzat America de terorism! Practic, Erdogan a fost
informat corect de ruși, dar a ieșit înaintea istoriei și a întors lovitura de
stat în favoarea lui: cel care a dat o lovitură de stat este chiar el. Ori va
fi eliminat fizic, ori Turcia va deveni altceva, iar pentru noi este un mare
pericol. În acest timp, unii se perindă pe la televizor și ne vorbersc despre
„prietenia de veacuri dintre poporul turc și poporul român”. Ce se mai poate
spune aici?
Este cel mai grav lucru care se
întâmplă în istoria NATO. După Brexit și Sultanexit, ne putem aștepta la orice.
Încă o dată, politica reală ne dojenește și ne arată că acordurile omenești pot
fi distruse într-o clipită. Noi trebuie să fim pregătiți pentru orice
eventualitate: și pentru dispariția Uniunii Europene, și pentru eventualitatea
că NATO nu-și va apăra aliații din răsărit...
Trăiască Republica Molotov!
În ziua în care și în România se
comemora apogeul terorii staliniste, prin deportarea în Siberia a basarabenilor
și bucovinenilor, din noaptea 12 spre 13 iunie 1941, cinci state est- europene,
care au trecut prin aceeași dramă a deportărilor și crimelor comise de regimul
comunist de la Moscova, au lansat un comunicat comun. Polonia, Ucraina,
Estonia, Letonia și Lituania au condamnat operațiunile de deportare a
cetețenilor lor, incepând cu anii 1940, și au cerut puterii actuale de la
Moscova să ofere compensații urmașilor victimelor.
„Rusia, ca succesor de drept al
Uniunii Sovietice, nu a luat nicio măsură pentru a repara aceste crime și
continuă o retorică ce neagă crimele comise și glorifică trecutul sovietic, pe
liderii săi, simbolurile și acțiunile lor”, se menționează în comunicat. Cei
cinci miniștri au difuzat acest text în ziua în care s-au marcat 75 de ani de
când au început deportările masive către Siberia și alte regiuni izolate ale
URSS, modalitate prin care autoritățile sovietice au îndepărtat disidenții din
țările lor de origine, uneori împreună cu întreaga lor familie, pentru a
elimina astfel orice opoziție față de autoritățile pe care Moscova le-a
instalat în aceste țări după semnarea pactului Molotov-Ribbentrop.
România și Republica Molotov au
refuzat să semneze acest document. Mai precis, doamna ministru Prună nu a
catadicsit să semneze. Probabil că Bătrâna Deșcă s-a opus.
Și iată ce ne spun englezii că
fac supușii doamnei Prună. În Marea Britanie și în alte câteva țări, există
intermediari care te ajută să obții un pașaport românesc în mod ilegal. Aşa
anunţă ziarul "The Times". Principalii clienţi ai escrocilor
sunt ruși și ucraineni. Un asemenea
serviciu este ieftin - după cum arată investigaţiile, poţi deveni cetățean
european dacă dai o mie de lire sterline.
În urmă cu aproximativ un an,
Katerina Kravţova, o jurnalistă din Rusia, care trăieşte la Londra, a văzut
într-un ziar pentru emigranţii rusofoni mai multe anunțuri cu un conținut
similar. Li se propunea cetăţenilor din fostele republici sovietice un ajutor
pentru întocmirea documentelor necesare pentru a obţine cetăţenia României.
Katia a sunat la unul din numere şi a spus că ea studiază la o universitate
britanică şi că ar vrea să rămână apoi în această ţară. La întâlnire,
intermediarul nu i-a ascuns că obţinerea paşaportului românesc presupune
falsificarea documentelor. El susţinea că echipa care lucrează în acest scop a
oferit servicii de succes pentru mii de oameni. Majoritatea voiau să se stabilească
în Marea Britanie. Începând cu anul 2014, cetățenii României au dreptul să
lucreze liber în Regatul Unit. Într-o discuţie cu jurnalista, foştii clienţi au
confirmat faptul că membrii grupului furnizează toate documentele necesare.
„Este un fapt istoric că o parte
din teritoriul actual al Republicii Moldova a fost în componenţa României până
în anul 1940”, spune ziarul. În realitate, este vorba de anul 1944, iar nu 1940.
În prezent, România oferă dreptul
de a obţine cetăţenia română pentru urmaşii celor care au trăit în acea
perioadă pe acele pământuri. Cu toate acestea, după cum explică autorii
fraudelor, verificarea autenticităţii documentelor privind originea acestor
oameni este dificilă datorită faptului că multe arhive au fost distruse în
timpul războiului. Intermediarii, de asemenea, au confirmat că au prieteni
printre oficialii care "închid ochii" la unele proceduri neconforme.
Katerina Kravţova a plătit 1000 de lire pentru pregătirea documentelor. Aceste
documente pot fi depuse personal sau în absenţă.
«Ei pur şi simplu falsifică
documentele. Mie mi-au falsificat certificatele de deces ale bunicului şi
bunicii, pe ele scria că s-au născut pe teritoriul României până în anul 1940.
De asemenea, au falsificat certificatul de naștere al tatălui meu. Pe
documentul falsificat, se preciza, de asemenea, că el s-a născut pe teritoriul
fostei Românii», a spus Katerina Kravţova.
Peste aproximativ un an, numele
ei a apărut pe site-ul Guvernului României, pe lista persoanelor cărora li se
aprobă să obțină cetățenia. Pe internetul de limbă rusă, există zeci de
site-uri care oferă servicii similare pe ascuns. Evident, de multe ori,
serviciile costă mai mult.
Iată o misiune tipică pentru un
agent al serviciilor secrete ruseşti în presa britanică. E greu de crezut că o
ziaristă din Rusia merge la Londra şi aruncă 1000 de lire ca să demonstreze că
România are escroci la Ministerul Justiţiei şi la Ministerul de Externe. Era un
fapt dovedit deja, au fost anchete şi la Chişinău. Mulţi ucraineni şi ruşi au
primit cetăţenia României, în timp ce etnicii români din Basarabia şi din
nordul Bucovinei aşteaptă la cozi infernale, deşi au tot dreptul. Presa şi
politicienii din Rusia şi din Ucraina au atacat din start legea cetăţeniei din
România, ne-au turnat prin presa internaţională şi pe la Bruxelles. Fenomenul
este însă periculos nu numai prin coruperea lucrătorilor noştri, dar şi prin
consecinţele grave pe care le creează: având cetăţenia română, mulţi agenţi
ruşi sau ucraineni se pot plimba prin Europa, pot influenţa procesele
economice, electorale şi politice de la Chişinău şi de la Bucureşti. Iulian
Chifu susține că avem cam 100.000 de agenți de influență rusă în România.
Posibil.
Cum să pretinzi unor asemenea
lucrători din cele două ministere să-și facă datoria față de patrie și popor?
Justitția britanică a luat copiii unei familii de ortodocși din România și i-a
încredințat spre creștere și educare unui cuplu de homosexuali. Copiii erau
cetățeni români. Era un lucru flagrant și cele două ministere de la noi au
motivat că nu i-au lăsat englezii să intervină în justiție. Guvernul britanic
putea fi dat în judecată. Nu poți să iei copiii unor cetățeni străini și să-i
atribui unor britanici, mai ales homosexuali. Acei copii au dreptul la opțiune
liberă? Biserica ortodoxă nu a mișcat un deget. În schimb, când norvegienii au
luat copiii unor tineri penticostali pentru rele tratamente aplicate minorilor,
credincioșii penticostali au făcut trup comun și au forțat schimbarea
sentinței. Cum stăm?
În așteptarea Țarului Alb
Lipsa oricărei reacții este o
invitație la ofensivă.
Vladimir Putin a pregătit trupele
rusești pentru acapararea "fulger" a estului Europei, avertizează
Richard Shirreff, general britanic în retragere, care a ocupat funcţia de
comandant suprem al forţelor armate aliate ale NATO din Europa. Shirreff
consideră că membrii NATO trebuie să fortifice apărarea și să-şi consolideze
prezența în teritoriul Poloniei, scrie ziarul britanic Express.
Dacă în cazul unei invazii
membrii NATO nu vor răspunde la o asemenea ameninţare, conflictul se va
dezvolta la nivel mondial şi va deveni "fatal" pentru Alianţa
Nord-Atlantică, transmite sursa cuvintele generalului.
Shirreff observă, de asemenea,
faptul că, în ultimul an și jumătate, Rusia şi-a intensificat agresivitatea
militară pentru că preşedintele Putin încearcă să distragă atenția opiniei
publice de la problemele economice din țară. Potrivit lui Shirreff, chiar și
după impunerea sancțiunilor de către Occident, armata rusă ar putea totuși să
fie considerată ca fiind cea mai puternică forță a unui stat.
"Este evident că Rusia este
capabilă să surprindă Occidentul... ar putea avea consecințe devastatoare
pentru estul Poloniei și fatale pentru Alianța Nord-Atlantică,"
avertizează generalul într-un raport intitulat "Înarmarea pentru Descurajare"
("Arming for Deterrence"). În raportul său, Shirreff susține, de
asemenea, că Vladimir Putin poate găsi cu ușurință "orice scuză, orice
pretext care s-ar potrivi cu spiritul lui de propagandă", pentru a
justifica o confruntare cu Occidentul. El ea în calcul o situație ipotetică, în
care Moscova are posibilitatea de a invada Polonia. De exemplu, Rusia ar putea
"preveni un NATO" sau să intre în Polonia pentru "apărarea
accesului la Kaliningrad." "Chiar dacă Moscova nu are acum nicio
intenție imediată de a provoca direct NATO, această situaţie se poate schimba în mod neașteptat și brusc",
subliniază fostul general.
Totuşi, Shirreff recunoaște
faptul că Moscova a pregătit deja un plan pentru fiecare scenariu. Pentru NATO,
există pericolul ca liderii occidentali să nu poată înțelege în mod adecvat
acțiunile și declarațiile Rusiei, considerând că ea va respecta regulile.
"The Daily Mirror"
scrie că raportul "terifiant" al generalului Shirreff descrie în culori tari cum poate Rusia să
declare război NATO "peste noapte".
Potrivit ex-generalului, trupele
rusești pot invada Polonia și statele baltice, pentru a le separa de Alianță cu
viteza fulgerului. Cu toate acestea, există o suspiciune serioasă că acest
lucru poate fi doar o acoperire pentru transferul soldaţilor ruşi pe care
trupele Alianţei nu pot să-i intercepteze, consideră Shirreff. Astfel, Rusia
poate transforma nişte manevre militare planificate sau neprevăzute într-o
operațiune împotriva uneia sau a tuturor țărilor baltice.
Shirreff crede că singura
modalitate de a-l descuraja pe Putin de la această "tentaţie" de a
crea o zonă de conflict în Eujropa este acumularea semnificativă de trupe în
Polonia.
"Membrii NATO nu cheltuiesc
suficient pentru apărare pentru a restabili gama de capacități necesare pentru
a descuraja agresiunea Rusiei, ţară care a devenit mai puternică", a
subliniat Richard Shirreff.
Un veac de tranziție pentru parteneriatul
trans-pacific
Strategii care gândesc globalizarea au
înțeles că „nivelarea” este un proces complicat și îndelung,ea trebuie să aglutineze mentalități și națiuni,
state și țări mai vechi sau mai noi, iar nu să le anihileze. Acordul privind
crearea Parteneriatului Trans-Pacific (TPP), semnat de 12 de țări (SUA,
Australia, Noua Zeelandă, Japonia, Canada, Mexic, Peru, Vietnam, Singapore,
Chile, Brunei şi Malaezia), este un foarte bun exemplu în acest sens și chiar
ar putea să ne convingă. Pentru a fi și mai convingători, strategii au făcut
risipă de imaginație și de flexibilitate.Documentul cere o perioadă de tranziție
de un veac pentru ca prevederile lui să prindă viață în relațiile dintre state.
Lucrarea este rodul unor negocieri multilaterale îndelungi, chiar dacă acolo nu
au fost complicațiile din Europa. Mă îndoiesc însă că procesul este natural, cât mai degrabă un
nou experiment contra naturii, cum a fost și este comunismul.
Tratatul este o lucrare gigantic. Volumul total de
pagini al acestui document - cu toate anexele, completările lui, cu scrisori
explicative şi cu grafice - este enorm - 6370 de pagini. Multe paragrafe îl
trimit pe cititor la anexe, iar acestea, la rândul lor, la cifrele nesfârşite ale clasificării vamale, care
trebuie să fie explicate conform Codului vamal al unei țări pentru a afla
despre ce anume produs este vorba.
Textul este interesant, înainte de toate, prin tot
conținutul lui conceptual. Principala caracteristică a TTP este accentul pe
crearea unei omogenităţi instituționale a economiilor participante. Alinierea
standardelor de reglementare instituțională pe domenii de activitate, cum ar fi
investițiile, politica în domeniul concurenței, achizițiile publice,
funcţionarea corporațiilor de stat și a monopolurilor, normele în domeniul
relațiilor de muncă și a protecției mediului, funcționarea lanțurilor de
aprovizionare internațională în sistemele de producție la nivel mondial
reprezintă principalele instrumente pentru crearea unui mediu fără bariere
pentru dezvoltarea afacerilor pe teritoriul ţărilor care produc mai mult de 40%
din PIB-ul global. Conținutul Acordului oferă răspunsul la întrebarea de ce,
timp de mai mulţi ani, iniţiatorii lui au susținut că TTP este un nou tip de
acord. Tocmai accentul pus pe transformarea mediului instituţional din ţările
partenere, mai ales din lumea aflată în curs de dezvoltare, ne oferă o imagine asupra
specificului cerinţelor investitorilor contemporani cu privire la calitatea
climatului de afaceri şi juridic dintr-o ţară sau alta. Acest lucru se
datorează faptului că 60% din comerțul mondial de astăzi (aproximativ 12
trilioane de dolari) este un comerţ din interiorul firmelor, adică între
subunităţile unui sistem de producţie, ale cărui verigi sunt răspândite în
diferite ţări.
Principiile de bază ale Acordului TTP
Încă din preambulul Acordului, părţile semnatare TTP
declară că documentul a fost elaborat pe baza drepturilor și obligațiilor ce
decurg din Acordul de la Marrakech privind constituirea Organizației Mondiale a
Comerțului (OMC). Ele recunosc, de asemenea, diferențele în dezvoltarea și
diversificarea economiilor țărilor - participante la acord. Acest lucru
presupune recunoașterea necesității
perioadei de tranziție pentru fiecare țară slab dezvoltată. Se proclamă sarcina
de a consolida competitivitatea, inclusiv prin sprijinirea, promovarea,
dezvoltarea și consolidarea lanțurilor regionale ale furnizorilor. Recunoscând
faptul că întreprinderile din sectorul public pot "juca un rol legitim în
economiile diferitelor țări membre", autorii Acordului arată că atribuirea
de avantaje neloiale pentru întreprinderile din sectorul public subminează
comerțul echitabil, deschis și investițiile. Părţile semnatare ale Acordului
sunt hotărâte să creeze reguli ferme pentru întreprinderile din sectorul
public, care încurajează alinierea la condițiile pentru sectorul privat, precum
și practicile de afaceri clare și transparente.
Încă din preambulul acordului TTP, se afirmă intenția
părților de a promova un nivel ridicat de protecție a mediului, consolidarea
drepturilor muncii. Un principiu separat indică dorința de transparență și de
transparenţă a statului de drept, eliminarea mitei și a corupției în domeniul
comerțului și investițiilor. Se recunoaşte importanța consolidării cooperării
macroeconomice, inclusiv aspectele legate de cursul de schimb. Ultimul paragraf
din preambul arată în mod clar că Acordul prevede extinderea parteneriatului
prin introducerea şi a altor state sau teritorii vamale distincte, în scopul de
a consolida în continuare integrarea economică regională și pentru crearea
zonei de comerț liber în regiunea Asia-Pacific.
Articolul 1.1. Capitolul 1 prevede că părțile
Acordului TTP, în conformitate cu articolul XXIV GATT din anul1994 și cu
articolul V din GATS, creează o zonă de liber schimb, în conformitate cu
dispozițiile Acordului. Părțile Acordului îşi recunosc reciproc drepturile și
obligațiile existente, care decurg din apartenența lor la alte acorduri
internaționale, inclusiv la acordul OMC. Acest principiu se aplică și
obligațiilor și drepturilor existente între cel puțin doi membri ai TTP. În
cazul în care părțile cred că statutul de membru al TTP încalcă drepturile și
obligațiile în ceea ce privește un alt membru al TTP, care rezultă dintr-un
acord deja existent între acestea, acestea trebuie, în conformitate cu
capitolul 28 din acordul TTP, să se consulte și să găsească o soluție acceptabilă.
Este important de remarcat faptul că termenul "nivel regional de
guvernare" pentru țările cu un regim unitar, cum ar fi Brunei, Chile,
Japonia, Noua Zeelandă, Singapore și Vietnam, nu se aplică. Pentru ceilalți
membri ai TTP, Acordul se aplică în ceea ce privește provinciile și statele.
Exclusivități și scutiri comerciale
În condiţiile unui accent strategic pe crearea
omogenităţii instituţionale a economiilor din ţările parteneriatului, o mare
atenţie se acordă problemelor comerţului cu mărfuri.
Regimul clauzei naţiunii celei mai favorizate și
accesul la piețe cu toate excepțiile de la regulile generale sunt descrise în
detaliu. Anexa 2-A "Regimul național și restricțiile la import și
export" include informații privind scutirile de la clauza națiunii celei
mai favorizate în diferite sectoare ale economiei din fiecare țară.
Iată câteva exemple.
Canada își rezervă scutirea pentru exportul de lemn
neprelucrat; exportul de pește neprelucrat; accizele la alcool pur; utilizarea
navelor în cabotaj comercial (de coastă), comerțul și distribuția de vinuri și
băuturi spirtoase interne.
Chile îşi păstrează un anumit regim de import de
maşini second-hand.
În perioada de până la 1 ianuarie 2019, se menţine
interdicția sau restricții asupra importurilor în Mexic de benzină și motorină,
în conformitate cu legile din Mexic, haine și anvelope uzate, mașini uzate și
șasiuri cu motor fix. Peru reglementează separat importul de îmbrăcăminte și
încălțăminte folosite, mașini second-hand, motoare second-hand, piese de schimb
si anvelope uzate.
Vietnamul a reușit să obțină dreptul de a interzice
importul de mașini cu volan pe dreapta (inclusiv cele convertite la volanul pe
dreapta, care au fost produse inițial cu volan pe stânga), cu excepția
vehiculelor specializate cu volan pe dreapta, cum ar fi macarale, excavatoare,
camioane, mașini de măturat străzi, camioane folosite la construcția de
drumuri, autobuze școlare, utilizate în aeroporturi, depozite si încărcătoare
portuare; Piese utilizate exclusiv pentru vehicule cu volan pe dreapta,
non-echipamente specializate; mașini mai vechi de cinci ani etc.
Buturuga tare: Legea Jones
La rândul lor, Statele Unite ale Americii au
înregistrat o excepție de la regimul clauzei naţiunii celei mai favorizate
pentru exportul tuturor tipurilor de lemn brut și pentru tot ceea ce se referă
la măsurile cuprinse în Legea cu privire la comerţul flotei din SUA, din anul
1920, pe motiv că acțiunea se referă la legislația obligatorie la momentul
aderării SUA la GATT (anul 1947) şi nu a fost modificată atunci, cu scopul de a
reduce neconcordanţele cu partea a II-a a GATT din 1947. Un argument frapant
pentru crearea unui "model de parteneriat din secolul XXI"!
Dar la ce se referă Legea comerţului cu mărfuri din
SUA sau Legea Jones?
Legea a fost adoptată la scurt timp după sfârșitul
Primului Război Mondial și a avut un caracter protecționist distinct, cu
numeroase consideraţii care rezultă din problemele de securitate națională.
Prima parte a Legii Jones afirmă că "în scopul apărării naționale și
pentru creșterea corespunzătoare a comerţului extern şi intern al SUA, trebuie
să avem o flotă comercială de cea mai înaltă calitate și o varietate de vase,
suficientă pentru cea mai mare parte a comerțului și pentru a îndeplini
funcţiile de nave auxiliare în timpul războiului și în situaţii de urgență.
Flota trebuie să fie deținută și gestionată de către persoane fizice - cetățeni
ai Statelor Unite ale Americii". Se proclamă că "acesta trebuie să
rămână scopul politicii Statelor Unite ale Americii, care trebuie să depună
toate eforturile necesare pentru atingerea acestor obiective în dezvoltarea și
întreținerea marinei comerciale. Ministrul Transporturilor se va ghida
întotdeauna după obiectivele legii în formularea normelor și reglementărilor și
gestionarea legilor de transport maritim."
De fapt, Capitolul 27 este cunoscut sub numele de
Jones Act şi reglementează transporturile de cabotaj (de coastă). Conform
legii, este necesar ca toate mărfurile să fie transportate pe nave sub pavilion
american, iar navele trebuie să aparţină cetățenilor Statelor Unite ale
Americii. De asemenea, echipajul trebuie să fie format din cetățeni americani
sau persoane cu rezidență permanentă în Statele Unite. Modificările aduse Legii
Jones din 2006 au introdus o schimbare, prin care se reduce proporția membrilor
echipajului - cetățeni americani trebuie să fie 75%. De asemenea, lege cere ca,
atunci când se fac reparaţii, oţelul străin să nu depăşească 10% din greutatea
navei. Această regulă împiedică efectuarea unor reparații majore în șantierele
navale străine.
Principalul reproş adus legii este că e protecţionistă şi creşte costurile pentru
deplasarea navelor între porturile SUA. Criticii susțin, de asemenea, că
prevederea privind construcția de nave în SUA crește costurile. Din această
cauză, constructorii de nave americani nu sunt competitivi la nivel global. În
anul 2001, în SUA s-au construit doar 1% din navele comerciale mari din lume.
Operatorii comerţului de cabotaj (de coastă) nu primesc niciun stimulent
economic pentru a înnoi flota de nave comerciale.
Se remarcă, de asemenea, că flota comercială americană
nu este competitivă pe piața mondială fiindcă navele sub pavilion american,
construite în Statele Unite, cu un echipaj format din cetățeni americani, este
imposibil să concureze cu navele aflate sub alte pavilioane și cu echipaje care
primesc salarii semnificativ mai mici, decât marinarii americani. De asemenea,
legea conduce la prețuri mai mari pentru mărfurile destinate pentru cetățenii
americani din Hawaii, Alaska, Puerto Rico și Guam. Legea Jones a fost
sprijinită de cei mai diferiţi preşedinţi ai Statelor Unite ale Americii: de la
Ronald Reagan, care a declarat în 1980 că administrația sa "nu va susține
o legislație care ar pune în pericol interesele pe termen lung, prevăzute în
Actul Jones", Barack Obama, care a semnat, la 28 august 2008, că
"Jones Act este o lege pe care se poate conta în domeniu." De
asemenea, el a promis să continue să excludă aspectele comerciale marine din
acordurile comerciale internaționale.
O sută de ani - perioada de tranziţie la o piaţă
liberă
Participanţii la Acordul TTP au lucrat enorm şi
minuţios pentru stabilirea unor valori cantitative limită (contingente) pentru
mărfurile sensibile din punct de vedere social şi politic, mai ales pentru produsele
alimentare.
Nivelul taxelor în cadrul clauzei naţiunii celei mai
favorizate, stabilit la 1 ianuarie 2010, este luat ca bază. Printr-o anexă
separată, se stabileşte perioada de tranziţie şi volumul contingentelor de
import în fiecare ţară a diverselor mărfuri din ţările membre ale Acordului
TTP. America a stipulat pentru ea însăşi o perioadă de tranziţie pentru abolirea completă a taxelor în cadrul
regimului clauzei naţiunii celei mai favorizate pentru diferite categorii de
mărfuri - de la 3 ani la 30-35 de ani. De exemplu, în cazul în care Australia
va fi în măsură să aducă zahăr în Statele Unite, cota ei pentru anul 2016 va fi
de 2075 de tone, în timp ce în anul 2021, această cotă creşte la 2407 tone.
Începând cu anul 2022, volumul exporturilor de zahăr
australian în Statele Unite ale Americii în regim duty-free poate crește cu
până la 3% pe an. Cotele la produsele lactate din Australia sugerează, de
asemenea, o creștere. În mod similar, se procedează şi cu cotele la importurile
de brânzeturi din Canada în Statele Unite ale Americii. Cantitatea totală de
brânză, pe care Canada o poate vinde fără taxe vamale în SUA poate creşte de la
3000 de tone în anu 2016, la 20.486 de tone până în anul 2035. Va creşte și
cota Canadei pentru exportul de lapte praf degresat în Statele Unite, de la
2000 de tone, la 17.622 de tone, iar lapte praf integral, de la 667 tone, la
4552 tone, iaurt uscat și smântână - de la 2.083 tone la 14.226 de tone peste
19 de ani, începând de la intrarea în vigoare a Acordului TTP.
Aceste exemple nu sunt atât de interesante prin
cifrele specifice, cât mai ales prin esența abordării principiale din partea
SUA și a partenerilor în cadrul negocierilor.
Americanii şi-au demonstrat încă o dată tenacitatea
conceptuală în apărarea intereselor piețelor și afacerilor lor sensibile. În
ciuda faptului că SUA se află în sistemul GATT / OMC din 1947, adică de aproape
70 de ani, americanii consideră că este posibil să se stabilească o perioadă de
tranziție pentru piața liberă pentru un număr de poziții pe o durată de 30-35
de ani.
Cu alte cuvinte, eliminarea barierelor protecționiste
pe unele piețe agricole ar dura 100 de ani. Un secol întreg!
Acesta este un prim exemplu de abordare pragmatică a
punerii în aplicare a principiilor generale ale comerțului liber. În ceea ce îi
privește pe partenerii SUA din acest acord, este clar că interesele lor pe
termen lung ţin seama de ieşirea şi de consolidarea poziţiilor pe unele
fragmente foarte atractive de pe piaţa americană.
Japonia – între profitul commercial și tradiție
spirituală
Tariful pentru importul de orez contingentat în
Japonia este de 778%, iată o aberație greu de priceput de restul lumii de azi.
Și totuși, niponii au perfectă dreptate. Măsurile de contingentare le aplică
deci şi Japonia. De exemplu, ea limitează importul de produse din cereale (în
special din grâu). Importul total pe cotă creşte în decurs de şase ani de la
15.000 la 22.500 de tone şi rămâne la acest nivel şi pe mai departe. Cotele se
menţin şi la grăsimile alimentarem uleiuri, lapte praf, cacao degresat, gumă de
mestecat și bomboane, cacao, cafea, ceai în amestec, aluat, ciocolată, zahăr
din trestie și altele. Japonia importă fără taxe 770.000 tone de orez, din care
360.000 de tone de orez provin din SUA. Consumatorul mediu japonez plătește pe
kilogramul de orez de cinci ori mai scump, decât consumatorii din SUA. Cu toate
acestea, fenomenul orezului pentru japonezi înseamnă mai mult decât un produs
pentru consumul zilnic. Orezul este o componentă importantă a conceptului
cultural al Japoniei. Se poate argumenta că elementele-cheie ale
comportamentului social al culturii japoneze îşi au originea în cultivarea
orezului. Asemenea însuşiri, cum ar fi tendinţa spre armonie, spre consens,
sentimentul de interdependență s-au dezvoltat în mentalitatea poporului japonez
în timpul procesului de cultivare intensivă în comun a orezului. De exemplu,
utilizarea în comun a resurselor de apă - izvoarele de munte și râurile - au
necesitat un nivel înalt de coordonare între vecini. În mod similar, însuşi
procesul de cultivare a orezului a necesitat o înaltă responsabilitate comună
prin acţiuni convenite liber, subordonate intereselor de grup. Nu este de
mirare că guvernul japonez menţine o linie dură cu privire la problema cotelor
de import pentru orez. Astăzi, tariful de import pentru orezul furnizat în
afara cotelor de livrare este de 778%!
Am oferit doar câteva exemple pentru a înțelege cât de
dificil va fi procesul de constituire a pieței de liber schimb din Pacific,
unde America TREBUIE să rămână vioara întâi. Este un document gândit pentru
perspective îndepărtate, la care statele mici nici nu visează. Cunoscând
strategia americană din cadrul TTP,
putem înțelege de ce cu europenii va fi și mai greu pentru negocierile
americanilor. După ce ambele tratate vor intra în vigoare, China, Rusia și
lumea islamică vor rămâne deoparte, dacă nu vor agrea regulile convenite deja.
Iar Pax Americana va fi garantată un mileniu.
Genocidul Hexi Pharma - o tragedie marca Sorin Oprescu
Taina în care se învăluie treptat
dosarul pușcăriașului Sorin Oprescu face ca oamenii să facă tot mai puține legături
între mafia de la Hexi Pharma (dar și Farma, pentru adâncă escamotare) și
doctorul aranjor. Dan Condrea a murit la țanc și mentalul colectiv este asediat
de fantomele conspirațiilor. Asasinarea lui Nicolae Ceaușescu a fost cel mai
urât moment din loviturile de stat orchestrate în perioada comunistă pentru că
aranjorii au justificat moartea lui prin miile de morți și mutilați nevinovați.
Monstruozitatea Hexi Pharma a fermentat pe moartea altor români, care au plecat
cu zile pe lumea cealaltă. Conform estimărilor făcute de unii medici, au
sfârșit așa 50.000-60.000 de români pe an. Doar din cauza lăcomiei unor
indivizi din sistem, unii chiar din serviciile speciale. Dacă Nicolae Ceaușescu
a fost condamnat pentru genocid, ce avem oare aici?
Constantin Dănilă, director
general la Electrica Vrancea, a făcut recent o operație la un picior, apoi la o
claviculă în Spitalul Fundeni. A cheltuit omul un car cu bani ca să primească o
rezervă individuală. Fișa de la externare preciza că bolnavul avea rezultate
excelente la analize, dar, cu litere minuscule, scria undeva în partea de jos:
„Contaminat cu stafilococul auriu”. Peste o lună, a revenit în spitalul din
București și a fost injectat cu un antibiotic despre care s-a stabilit, după
izbucnirea scandalului Hexi Pharma, că era un mediu excelent pentru dezvoltarea
bacteriei Clostridium, detectată și ea apoi la analize. A început coșmarul. Mai
pe scurt, Constantin Dănilă a murit în chinuri groaznice.
Era verișorul meu bun...
Cunosc și alte cazuri, la fel de
grave, din spitalele bucureștene. Este meritul surselor lui Cătălin
Tolontan că au dat în gât această mafie. Chiar și în această situație
flagrantă, pentru rezolvarea căreia tot serviciile speciale au contribuit pe
alte căi, Ministerul Sănătății a încercat să minimalizeze consecințele. În
primul rând, fraudele ar fi fost mult mai mici. După cum a informat Cătălin
Tolontan, adevăratele cifre ale afacerii lui Dan Condrea erau mult mai mari
decât se arată în documentele publicate
de Ministerul Sănătăţii. Cifrele afacerilor tuturor firmelor care distribuiau
dezinfectanţi în România erau aproape duble, faţă de tabelul dat publicităţii
de la Ministerul Sănătăţii. De exemplu, valoarea achiziţiilor făcute de
societatea Al Carina SRL era de aproximativ 40 de milioane de lei, iar nu de 10
milioane, aşa cum se arată în primul document. La fel şi în
cazul Hexi Pharma, a cărei valoare este acum de 23 de milioane de lei. Iar nu
de 7,9, aşa cum se ştia iniţial. Diferenţa se pare că vine din codurile
CPV folosite de către Dan Condrea pentru livrarea de dezinfectanţi spitalelor
din România. Sunt 86 de coduri diferite. Ele au fost folosite de către firmele
și spitalele sau unitățile militare sau penitenciarele care au cumpărat acelaşi
lucru: dezinfectanţi. Ba mai mult, datorită codurilor
diferite, ele pot fi depistate printr-o căutare manuală în SEAP. Dar lipsesc
din raportarea Ministerului Sănătății. 2.900 de
contracte ar fi câştigat Hexi Pharma conform Agenţiei Digitale (SEAP) în
2011-2015. Dar de fapt, numărul real al contractelor este de 9.000 în aceeaşi
perioadă. Iar codurile CPV sunt foarte multe
folosite diferit. 52 dintre cele 86 de coduri folosite de către Hexi Pharma nu
sunt specific pieţei de dezinfectanţi şi nu sunt folosite de ceilalţi
competitori. Aşadar, Dan Condrea avea parte de un tratament deferenţiat.
Catena mafiotă
Dar ce mi-a venit să leg această murdărie de Sorin
Oprescu? Am spus și altădată că Mircea Oprescu, tatăl lui Sorin Oprescu, mâna
dreaptă a lui Alexandru Nikolski, alias Boris Grunberg, și din aceeași etnie, fusese general de
securitate și comandant al ororilor de la Canalul Dunăre-Marea Neagră în timpul
lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Și
bucureștenii tot l-au votat. Nu e semnificativ, au scris alții. Socrul lui
Sorin Oprescu era Vasile Fica, general de securitate și director la… Spitalul
Universitar. Nu are importanță, e om deștept, e doctor, au scris alții. Da, dar
Sorin Oprescu l-a moștenit pe socrul Fica la conducerea Spitalului Universitar.
Ce legătură au părinții și socrii în evoluția unui om, întrebau susținătorii.
Puțină lume își mai amintește că el cu olandezul Marean Vanghele și cu un
brancardier, de la același spital, au făcut primul bordel cu discotecă în
București. Până a aflat Ion Iliescu și Sorin Oprescu a renunțat formal. Marele
chirurg cu 18 operații la activ toată viața (există surse din interior) a fost
un prestidigitator în „relațiile interuamane”.
Dan Alexandru Condrea era fiul lui Vergiliu Condrea.
Vergiliu a fost președintele Colegiului Farmaciștilor – Filiala București. El a
fost farmacistul-șef al Spitalului universitar din București în perioada când
acesta era condus de Sorin Oprescu. Firma lui a avut primul sediu pe adresa
Spitalului Universitar. Vergiliu Condrea a murit în 2011. Pe 10 mai 2016, Sorin
Oprescu susținea că nu l-a cunoscut pe Dan Condrea, dar nu piutea nega totuși
că l-a cunoscut pe Vergiliu. De fapt, i-a dat lui Vergiliu spațiu gratuit în
spital pentru firmă. Așa, că se cunoșteau.
Născut în 1975, Dan Alexandru Condrea a absolvit
Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București în 1999 și
are un MBA la Academia de Studii Economice. A devenit apoi patronul Hexi
Pharma, companie despre care Euractiv afirma că a fost inființată de tata Vergiliu.
În 2005 compania, care inițial se numea Universitar
Farma SRL, a devenit Hexi Pharma Co SRL. După moartea lui Vergiliu Condrea,
asociați în firmă au rămas Dan Condrea și logodnica sa, Uliana Ochinciuc
(Okinciuk), medic oftalmolog, care deține 6,25% din părțile sociale.
Condrea și Ochinciuc apar asociați și în Hexi Med SRL,
firmă care deține clinica Hexi Med. Numele omului de afaceri a mai fost legat
de Catalin Tolontan de alte 5 firme active in Romania - Ochmed SRL, Signum
Service SRL, Health Services Company SRL, Medical Cleaning SRL – și de un
off-shore înregistrat în Cipru, CPS Chemical & Pharmaceutical Solution
Ltd.. Prin acest off-shore el ar fi controlat până în 2011 laboratorul Unilab,
care a emis avize conform cărora produsele Hexi erau conforme. De altfel, până
în 2007 Unilab se numea Depomed CD - de la Condrea Dan.
Tatăl lui Alexandru Condrea, Virgiliu Condrea,
înființează în incinta spitalului sediul a ceea ce urma să devină mega compania
Hexi Pharma imediat ce vine la putere Ion Iliescu, după 1992, prin relații de
tip KGB. Serviciul Român de Informații (SRI) ar fi știut despre faptul că firma
Hexi Pharma vinde dezinfectante diluate spitalelor din România și, cu toate
acestea, instituțiile abilitate nu au fost informate.
Firma a fost înfiinţată în 1994 cu numele de
Universitar Farma SRL, de către Ion Mateescu care deţinea 40% din acţiuni și
Virgiliu Condrea cu 60% din acţiuni, tatăl directorului actual al firmei, Dan
Alexandru Condrea. Despre Virgiliu Condrea, presa a relatat că în anii '90 a
fost farmacist-șef la Spitalul Universitar din București, unde firma a și
primit un sediu de la conducerea instituției, act semnat de fostul primar
general al Capitalei, Sorin Oprescu. Potrivit datelor obținute de EurActiv.ro,
Ion Mateescu, primul asociat al lui Virgiliu Condrea, a fost angajat în poziții
de conducere la Direcția Farmaceutică a Ministerului Sănătății din 1956 până în
1987, când a ieșit la pensie. Condrea-senior a deţinut funcţii importante
înainte de ’89, el fiind inspector la Oficiul Farmaceutic nr. 1 din București.
După Revoluţie, Vergiliu Condrea a fost numit în funcţia de președinte al
Colegiului Farmaciștilor - Filiala București. Întrebați de Hotnews de ce la
numele lui Dan Condrea nu apărea și firma Hexi Farma, cei de la Registrul Comerțului
au invocat o eroare materială. Dar Hexi Farma era fondată în 2004! Toate
coincidențele și erorile materiale au acționat vreme de decenii în favoarea
firmelor lui Dan Condrea. Investigațiile au dovedit că firma lui Condrea a fost
găzduită în blocul M61 din strada Octavian Goga, la capătul Pasajului
Mărășești, cum vii dinspre Biblioteca Națională. care aparține Serviciului
Român de Informații. Spațiul a fost închiriat către Universitar Farma în 2004,
care s-a transformat apoi în Hexi Pharma.
Așa stăm. Sorin Oprescu recunoaște că l-a cunoscut pe
Vergiliu Condrea, dar nu și pe feciorul acestuia. Acești oameni și-au croit
carierele într-o lume a minciunii, din care nu putem să ieșim nici azi. Tot din
cauza lor fiindcă au rămas captivi acelorași obiceiuri. Falsul ne iese greu din
creier. De exemplu, Iulian Vlad a dat, pe când avea 18 ani, mai multe rapoarte
olografe către partidul communist, în
care a arătat cum a încercat să-şi determine tatăl să nu mai meargă la
biserică. În delaţiunile lui, actualul general în rezervă susţine că a fost
crescut şi educat de partid de la 14 ani. Comitetul Central al UTM scria despre
el că “a dus o muncă intensă începând din 1946 - la exproprierea moşierilor,
campania electorală din 1946 şi 1948 la naţionalizare”. "În general,
poziţia mea faţă de toate aceste probleme este foarte clară. Aşa cum am spus în
mai multe rânduri, am avut discuţii cu el pe chestia bisericii şi pe faptul că
nu a primit munca ce i se propusese de judeţeana Frontul Plugarilor. De altfel,
nici el dacă a mers la biserica şi dacă a continuat să mai fie cântăreţ nu a
fost legat de biserică propriu zis, ci de banii pe care-i primea de la
biserică. (...) Dealtfel şi el acum se căeşte de tot ce a făcut şi acum caută
să muncească să-şi lichideze lipsurile trecutului - Eu i-am spus că va trebui
să muncească mult, foarte mult, să dovedească astfel partidului prin muncă,
devotamentul său faţă de cauza clasei muncitoare", mai arăta Iulian Vlad
despre tatăl sau, pe când avea numai 18 ani.
Avea să participe la marea cacealma din 1989, pe care
acești indivizi ne-au tras-o tuturor. Feciorul lui a ajuns general la SRI.
Sursele spun că ar fi divorțat formal, iar nora și-a deschis o mare rețea de
farmacii. Ca să nu bată la ochi.
Așa spera și Sorin Oprescu…
Cum pot fi preocupați asemenea oameni de securitatea
națională a României?
Inelul lui Putin la Marea Neagră
Simțind că este tot mai izolată, Rusia
face gesturi faraonice, din care ar putea să iasă totuși ceva. De la proiecte
politice, sportive și culturale, Rusia trece acum la investișții majore în
transporturile internaționale. Cel mai impresionant este inelul autostrăzii din
jurul Mării Negre. Nu se mai înțelege cu Recep Tayyp Erdogan, cu Poroșenko –
nici atât, și totuși Vladimir Putin vrea să finalizeze această investiție.
Potrivit Ministerului Transporturilor din Federația
Rusă, proiectul "Inelul de la Marea Neagră" va cuprinde peste 7.000
de kilometri de drumuri în jurul mării, cu ieşiri spre marile oraşe, dar şi
spre magistralele din ţările care participă la şantier.
Mai précis, Ministerul Transporturilor din Federația
Rusă a început să pună în aplicare partea ei din acest proiect uriaş pentru
construirea autostrăzii inelare de-a lungul întregului ţărm al Mării Negre.
Majoritatea ţărilor limitrofe Mării Negre sprijină Rusia în această lucrare. În
conformitate cu planul, proiectul "Inelului de la Marea Neagră" va
reuni peste 7.000 de kilometri de drumuri, atât în jurul mării, cât şi cu
ieşiri la marile autostzrăzi şi la marile oraşe din ţările care participă la
acest şantier.
Un inel de primă clasă
Pe 1 iunie, a avut loc la Soci o reuniune a
miniştrilor Transporturilor din ţările membre în Organizaţia pentru Cooperarea
Economică a Mării Negre (OCEMN). Acolo, Maxim Sokolov, ministrul rus al
Transporturilor, a declarat că, încă din acest an, partea rusă va repara și va
construi 113 kilometri de drumuri de-a lungul coastei Mării Negre. Alţi 167
kilometri de drumuri vor intra mai târziu în lucru. În prezent, Ministerul rus
al Transporturilor elaborează documentaţia şi proiectează aceste fragmente de
drum. Maxim Sokolov a declarat, pentru TASS, că Ministerul rus al
Transporturilor consideră că acest drum trebuie construit pentru clasa 1A, cu
un regim de viteză maximă de 130 de kilometri pe oră. Pentru a accelera traficul
de vehicule în jurul inelului, Ministerul Transporturilor din Rusia propune să
se utilizeze un control avansat al încărcăturii (sisteme apropiate de tag-urile
RFID sau sisteme RFID, bazate pe 125 kHz pentru producţia şi tehnologia
conveioarelor, identificarea produselor şi a transportoarelor - nota red. VP)
și a pasagerilor la frontiere (benzi dedicate pentru serviciile vamale și de
control al pașapoartelor pentru țările - participante la acest proiect).
"Partea rusă vine cu o astfel de inițiativă: propune acest lucru în
formatul OCEMN pentru acele frontiere care se vor afla pe traseul inelului
Mării Negre (sisteme simplificate de control - nota red.)", a precizat
ministrul.
El a spus că fragmentul care-i revine Rusiei din
coridorul internaţional ar putea costa aproximativ 80 de miliarde de ruble.
"Noi trebuie să pornim de la un preţ de 500 de milioane de ruble pe 1 km
de şosea, incluzând aici toate cheltuielile presupuse de despăgubirea
terenurilor, transferul comunicaţiilor. În consecință, prețul va fi de
aproximativ 80 de miliarde de ruble, dar un răspuns exact îl va da
expertiza", a explicat Sokolov.
Este de așteptat ca, în acest proiect, să poată intra
și Peninsula Crimeea, însă această problemă ar trebui coordonată cu alți
participanți la proiect, iar unul este Ucraina, care nu şi-a trimis delegaţia
la reuniunea miniștrilor Transporturilor din țările OCEMN.
Problema Crimeii
În anul 2014, imediat după ce Peninsula Crimeii a
intrat în compoenenţa Rusiei, Ucraina a venit la OCEMN cu o propunere de revizuire
a traseului autostrăzii inelare de la Marea Neagră pentru excluderea Crimeii
din acest proiect. De asemenea, Ucraina a ridicat problema statutului juridic
al rețelei rutiere a Republicii Crimeea.
"Partea rusă este pregătită să înceapă consultări
pentru a găsi o soluție tehnică, reciproc acceptabilă. Partea rusă porneşte de
la ideea rezonabilă că excluderea unui traseu de pe această autostradă, care
trece prin teritoriul Republicii Crimeea, nu este în concordanţă cu interesele
transportatorilor rutieri internaţionali din regiunea Mării Negre", a
menţionat Ministerul rus al Transporturilor. În acest context, ministrul a
adăugat că el vede că este oportun să se includă în proiectul "Inelului
Mării Negre" şi noile drumuri din Crimeea, inclusiv podul de la Kerci.
"Eu sper că, dacă vom ajunge la un consens, atunci podul de la Kerci
trebuie să devină o parte a acestui coridor", a spus Sokolov.
Traseul pentru care insistă Rusia trece prin Odesa,
Herson, Mariupoli și Novoazovsk (secțiunea ucraineană), traversează frontiera
spre Rusia la Taganrog, de unde merge spre
Vladikavkaz (și, în continuare, la granița cu Georgia)
și la Soci (de unde trece frontiera spre Abhazia).
Bretelele inelului vor merge de la Vladikavkaz la
Derbent (iar de acolo, iese spre Marea Azov şi la granița cu Azerbaidjan), iar
apoi de la Djubga (Giubga), prin Peninsula Crimeea, din nou, până la frontiera
cu Ucraina.
Federaţia Rusă argumentează acest traseu prin aceea că
distanţa de la oraşul ucrainean Herson la oraşul rusesc Soci, pe ruta propusă
de partea ucraineană (Odesa - Herson - Mariupoli - Novoazovsk - Rostov-pe-Don -
Novorossiisk - Soci) este 1177 km, iar dacă se ia în considerare lunginmea
acestui segment nu prin oraşele ucrainene, ci prin Crimeea (Giankoi - Feodosia
- Kerci), drumul va fi de numai 740 de kilometri. Acest lucru înseamnă un drum
"cu aproape 40% mai scurt, decât varianta ucraineană propusă",
remarcă Ministerul Transporturilor al Federației Ruse.
Totuşi, această rută elimină o parte din orașele
ucrainene din inel (Mariupoli și Novoazovsk). Partea rusă crede că un traseu
care ia în calcul şi Crimeea va fi mult mai profitabil din punct de vedere
economic.
Ministerul Transporturilor din Ucraina nu a putut
comenta operativ cauzele pentru care şefii de la transporturile din Kiev nu au
venit la reuniune şi nici nu a dorit să-şi explice poziţia cu privire la
lucrările pentru "Inelul Mării Negre".
Drumul către Iran
Se preconizează că proiectul inelului pontic trebuie
să lege Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Republica Moldova, România, Bulgaria
și Grecia. În același timp, Armenia, Azerbaidjan, Albania și Serbia trebuie să
intre în acest coridor prin bretele suplimentare la inel.
În cadrul reuniunii, Gagik Beglarian, ministrul
Transporturilor și Comunicațiilor din Armenia, a spus că "Inelul Mării
Negre" va lega în viitor țările din regiunea Mării Negre cu Iranul și apoi
cu Asia de Est. "În acest sens, aș dori să subliniez încă o dată
importanța pe care Republica Armenia o acordă pentru extinderea traseului principal
al autostrăzii OCEMN de la Erevan până la granița cu Iranul," a spus
Beglarian.
Inițial, coridorul internațional de la Marea Neagră nu
ajungea la Iran, dar Armenia, ca vecină a Iranului, a prevăzut o asemenea
bretea de la segmentul ei de inel până la granița cu Persia.
"Pentru Armenia, Iranul este un partener de
importanță strategică, astfel încât părțile cooperează pentru introducerea
Iranului în sistemul acestor transporturi internaționale", a declarat,
pentru TASS, Serghei Andreev, director adjunct la un departament din Ministerul
Transporturilor de la Moscova. La rândul său, ministrul Maxim Sokolov a
declarat că Iranul se alătură proiectului OCEMN de trecere simplificată a
frontierelor de stat, în cadrul unui nou coridor de transport.
Beglarian a spus că Armenia a construit deja primul
segment de drum din inelul ei şi acum elaborează un studiu de fezabilitate
pentru segmentul de la granița cu Iranul. "Această lucrare va fi
finalizată în viitorul apropiat", a spus el. De asemenea, Beglarian a
relatat că Rusia, Armenia și Iran, împreună cu China, poartă negocieri pentru
finanţarea şi construirea coridorului de cale ferată între cele două state.
Reprezentanții Albaniei și Republicii Moldova au
subliniat faptul că şi aceste state continuă să lucreze la "Inelul de la
Marea Neagră". În special, Albania intenționează să finalizeze un tronson
rutier de 43 de kilometri, care va lega în 2017 portul albanez Durres de
Grecia, Turcia și Bulgaria.
Țările participante la OCEMN au semnat un acord
privind construcția șoselei inelare pe 19 aprilie 2007, la Belgrad.
Rusia a ratificat tratatul încă de la sfârșitul anului
2010. Pe teritoriul Rusiei, vor trece 2.200 de kilometri de "inel".
Brexit – enigmă și predictibilitate
Uniunea Europeană este „beteagă de
lingoare”. Boală fatală, din care nu te mai întorci sau din care poți să te
ridici mai puternic. De vină este bacilul populismului: „Votați-mă că eu vă
dau,eu vă salvez, eu vă scap de birocrații de la Bruxelles!...” Au
experimentat-o urmașii lui Ulise și s-a văzut unde au dus Grecia alde Alexis
Tsipras. Niște secături există și în Olanda, s-au găsit și în Marea Britanie.
Populismul a îmbolnăvit mortal Regatul Unit. Sondajele au arătat că 70% din
numărul tinerilor nu știau ce este Uniunea Europeană, 80% nu auziseră de
Shakespeare. După vot, când au aflat ce consecințe dure va aduce ieșirea din
UE, i-au repudiat pe organizatorii Brexitului. Doar Boris Johnson a fost pus în
funcția de ministru de Externe ca să ne arate el cum negociază ieșirea din
comunitate, dar calcă jalnic în străchini. Xenofobia a luat dimensiuni
delirante. Englezii au avut prilejul să se manifeste lamentabil: grupuri de
tineri, atunci când văd străini, se apropie și îi adulmecă de-aproape, la propriu, ca în lumea fiarelor,
strigă la ei că put și îi iau la bătaie. La fel ca UE, NATO se confruntă cu o situație
similară la frontiera de sud-est: Turcia ofensează grav America și Erdogan
amenință că va merge alături de Rusia și de Iran. Dacă aceste tensiuni se vor
menține, transporturile vor fi afectate grav, la fel ca întreaga economie
comunitară. Deja eurotunelul a devenit un calvar.
Majoritatea celor peste 17,4 milioane de britanici au
votat în favoarea ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană, dar au făcut-o
pentru că se tem de apariția unui număr tot mai mare de imigranți. Deci,
practic, a fost un vot împotriva imigranților. Dar și împotriva lui David
Cameron care a organizat referendumul, după care s-a ridicat contra Brexitului
ca să-și salveze funcția. Xenofobia și
fariseismul occidental au mers mână în mână: cei mai mulți dintre imigranți
asigurau mâna de lucru pentru așa-numitele munci de jos, agricultură,
baby-sitter, curățenie etc. Și impresia generală este că, deși nu mai vor
imigranți, englezii nu sunt dispuși să coboare la munca de jos, mai ales pentru
aceiași bani, puțini, pe care îi încasează un imigrant. În plus, în ciuda
prăbușirii de moment a lirei sterline, englezii sunt convinși că pe plan mediu
sau lung nu vor avea probleme financiare sau economice. Se bazează în special
pe faptul că Londra asigură adăpost pentru cele mai multe dintre afacerile
conduse de oligarhi ruși, precum Roman Abramovici sau Alisher Usmanov, de
americani, vezi familia Glazer, sau de prinți și șeici arabi precum Khaldoon al
Mubarak.
Marea Britanie se rupe și, dacă se rupe de comerțul și
de transportul comunitar, speră să se salveze tot pe seama coloniilor. Anglia
tânjește după Australia, India și Noua Zeelandă. Ignoranța supremă face ca
românii să fie urâți sincer la Londra (din cauza comportamentului țiganilor),
deși ei nu au pus și nu vor pune niciodată bombe prin Regatul Unit, cum fac
pakistanezii care se bucură de trecere.
Dumnezeul popoarelor nu bate cu ghioaga. Bate cu
Islanda, ca la fotbal… Scoțienii, galezii și nord-irlandezii au votat, în
majoritate, pentru rămânerea în UE și sunt dezamăgiți de rezultatul final al
referendumului. Iar la nivel înalt deja s-au luat decizii. Autoritățile
scoțiene au anunțat că vor să se rupă de Anglia și să se mențină în Uniunea
Europeană. De asemenea, scoțienii vor să negocieze separat legislația
europeană. Irlanda de Nord vrea și ea referendum pentru a ieși din Marea
Britanie și a se uni cu Irlanda. Este de așteptat ca și galezii să ia urma
scoțienilor și să decidă și ei ruperea de Anglia și menținerea în Uniunea
Europeană. În schimb, Anglia tânjește după dezvoltarea relațiilor
politico-economice cu India, Australia și Noua Zeelandă. Însă aici intervine o
mare problemă. Grație distanței mici și a costurilor scăzute, Australia și Noua
Zeelandă au deja relații economice foarte bune cu marile forțe asiatice. La
fel, Canada prefer să aibă relații cu Uniunea Europeană, care este agreată de
SUA, iar nu cu Anglia. Străinii se tem că britanicii de rând vor avea impresia
că brexit-ul le legitimează acțiunile și astfel se vor înteți atacurile rasiste
și xenofobe.
Rusia poate jubila ca urmare a prostiei britanicilor:
acțiunea de subminare continuă a Kremlinului pentru subminarea Uniunii Europene
a reușit. În primul rând, speră să scape de cel mai teribil susținător al
sancțiunilor UE contra Rusiei la Bruxelles. În al doilea rând, ar visa ca
Londra să iasă treptat din sistemul de securitate al NATO. Cum e să te cheme…
Boris și să fii campionul Brexitului?...
La cei 49 de ani, evreul Roman Abramovici din Rusia nu
este doar patronul clubului de fotbal Chelsea Londra. E adevărat că s-a
inoculat pe lângă Jorge, tatăl lui Lionel Messi, ca să-l cumpere pe marele
fotbalist de la FC Barcelona. În schimbul lui Messi, Abramovici ar fi dispus să
plătească aproximativ 110 de milioane de lire sterline şi să îi ofere acestuia
un salariu săptămânal de 600.000 de lire sterline. Abramovici încearcă astfel
să profite de faptul că Lionel Messi şi familia sa se simt nedreptăţiţi de
autorităţile spaniole, după ce jucătorul şi tatăl său au primit 21 de luni de
închisoare cu suspendare şi o amendă de 2 milioane de euro pentru fraudă
fiscală. Însă fotbalul este doar acoperirea pentru acest agent FSB. Abramovici
a dat 4 miliarde de dolari pentru a cumpara pachetul majoritar de acțiuni al
companiei. Compania Evraz, controlată de magnatul apropiat de Putin, a devenit
cel mai mare furnizor de țevi de oțel pentru sectorul energetic nord-american,
după ce a cumpărat divizia americană a fabricantului suedez de conducte SSAB.
Abramovici nu a spus nimic public despre Brexit. A așteptat și atât.
Rădăcinile istorice pentru „exitul” Perfidului Albion
Într-un text excelent excris, Petru Dumitriu explică
de unde vine idiosincrasia en glezilor față de continentul pe care își fac
totuși banii: „Încep, cu justificată mândrie patriotică, prin a constata că
termenul Perfidul Albion este cumva verişor cu noi românii, pentru că şi el tot
de la Rîm se trage. Şi anume, însemna
abandonarea dreptei credinţe, prin exit-ul Angliei din sânul bisericii catolice
şi din jurisdicţia cât se poate de binevoitoare a Papei. Ca şi la mai recentul
exit, independenţa se cerea din alte motive decât cele declamate în public. Aşa
cum aveam să aflăm din serialul de televiziune consacrat sentimentelor
dinastiei Tudor, era vorba de dorinţa oarecum firească a regelui englez de a
recurge la serviciile matrimoniale ale unei neveste mai noi, după care îşi
pierduse capul. La figurat, să ne înţelegem!
Să facem distincţia între capul regelui care a rămas totuşi pe umeri şi
cel al reginei respective, care avea să-i părăsească la propriu, după ce
dragostea s-a retras în Turnul Londrei.
Dacă eşti francez sau ai apucat să emigrezi în Franţa
vei putea ilustra înţelesul expresiei prin bătălia de la Azincourt din 1415.
Atunci, în virtutea tradiţiilor cavalereşti, de la care la noi nu a mai rămas
decât pupatul mâinilor la doamne, englezii îi ucid mintenaş pe cavalerii
francezi făcuţi prizonieri, deşi nobila practică, povestită în balade
medievale, era răscumpărarea libertăţii lor.
Francezii, spălându-se pe picioare în acelaşi canal ca
şi Anglia, au mai multă experienţă în folosirea expresiei şi ne mai dau nişte
exemple. De pildă, în 1755, fără declaraţie prealabilă, Perfidul Albion
capturează 300 nave de comerţ franţuzeşti, forţând un avantaj decisiv în ceea
ce avea să fie, cu acte în regulă, războiul de 7 ani.
Până şi marele Napoleon se va apleca de nevoie asupra
dicţionarelor, din păcate nu înainte de a înţelege pe pielea proprie cum se
citeşte Perfidul Albion. In iulie 1815, la sfârşitul celor 100 de zile,
împăratul cere azil căpitanului de marină Frederick Lewis Maitland, care îl
acordă necondiţionat în numele Angliei şi îl invită la bordul navei
Bellerophon. Napoleon, contând pe onoarea descrisă în îndrumarele de bună
purtare ale gentlemenilor englezi, urcă. Numai că, odată asigurat că în afara
de onoare Napoleon nu mai are pe ce conta, Perfidul Albion schimbă direcţia
prorei spre pupa şi invers, îl declară prizonier şi îl exilează cu tot cu
bicorn pe insula Sfânta Elena”.
Ideea este că toate națiunile europene au a se plânge
de perfidia Albionului, inclusive românii, dar mereu îi caută pe englezi când
ajung la ananghie. Mă gândesc inclusiv la grija prințului Charles pentru
Transilvania și vreau să fie doar o obsesie maladivă…
Cine plătește pentru Brexit?
Posibila dispariție a Marii Britanii din formula de
unitate pan-europeană începe să aibă impact asupra fiecărei componente
individuale din cadrul Uniunii Europene. Estul Uniunii Europene se află într-o
situație dificilă: nişa actuală din interiorul UE, în care se simt aceste ţări
mai confortabil şi mai familiar, a fost posibilă în mare parte datorită
prezenţei Regatului Unit în această comunitate. Fostele ţări socialiste din
centrul Europei, care au intrat în UE după anul 2004
(Polonia, Ungaria, Slovacia și Republica Cehă), au
format în interiorul Uniunii, dacă nu o coaliție, atunci, în orice caz, un grup
al țărilor cu interese similare. Aceste țări, cu excepția Slovaciei, au
preferat să nu se grăbească cu abandonarea monedei naționale și, în general, nu
au fost niciodată entuziaste pentru unificarea accelerată în cadrul UE.
Euroscepticismul a fost mult timp baza ideologiei timp de mulți ani pentru
longevivul prim-ministru ungar Viktor Orban și partidul său "Fidesz".
Nu mai puține pretenții şi reproşuri faţă de "birocrații de la Bruxelles",
care vor să distrugă statele naţionale, şi-a exprimat şi partidul polonez
"Lege și Justiție", condus de Jaroslaw Kaczynski, acum având
autoritate deplină în țară. Ungaria lui Viktor Orban este considerată unul din
modelele de regimuri autoritar-conservatoare şi populiste, construite în
interiorul UE. "Lege și Justiție" şi, personal, Jaroslaw Kaczynski
(care, fără să ocupe nicio funcţie în statul polonez, păstrează un control
sever asupra partidului) sunt acuzaţi, nu fără motiv, de dorința de a instaura un
regim similar în Polonia. Prim-ministrul slovac Robert Fico și președintele ceh
Milos Zeman nu sunt nici ei nişte susținători ai integrării europene. Pe de
altă parte, Polonia și Ungaria sunt beneficiari suficient de mari de diferite
tipuri de subvenţii financiare din partea UE. Bugetul european pentru 2014-2020
va aloca pentru Polonia un total de aproape de 106 miliarde € din diferite
subvenții (aproximativ aceeaşi sumă au primit polonezii în planul bugetar
precedent pentru 2007-2013). Ungaria, în cursul aceleiași perioade, ar trebui
să primească aproape 39 miliarde €.
În sfârşit, toate aceste țări sunt, mai mult sau mai
puțin, interesate de libertatea migrației forței de muncă în cadrul UE, una din
direcțiile principale ale acesteia fiind Regatul Unit. La scurt timp după 2004,
numărul de polonezi, care sosesc în Regatul Unit și care beneficiază de
asigurări de imigrare, a depășit în mod semnificativ numărul de imigranți din
India și Pakistan. Ieșirea Marii Britanii din UE devalorizează în mare măsură avantajele
aflării în afara zonei euro, de care, până de curând, profitau intens mai multe
țări din Europa Centrală.
După cum s-a arătat în ultimul buletin informativ,
realizat de Institutul Polonez pentru Afaceri Internaționale (un centru
autoritar în Polonia pentru analizele de politică externă), poziția regiunii din afara zonei euro din
cadrul UE a fost asigurată, în mare măsură, de ponderea Regatului Unit.
Împreună cu Marea Britanie, contribuția ţărilor membre UE, care îşi păstrează
moneda națională (Danemarca, Suedia, Polonia, Republica Cehă, Ungaria,
Bulgaria, România și Croația), a fost de 40% din PIB-ul UE. Cu toate acestea,
în cazul în care Regatul Unit ar fi în afara UE, ponderea statelor din afara
zonei euro va scădea la 17% din PIB-ul UE. Și influenţa lor asupra politicii de
la Bruxelles este puțin probabil să fie luată în considerare.
Mai mult decât atât, importantele beneficii ale
țărilor, care nu se grăbesc să adopte moneda euro, au asigurat şi menţinerea în
afara zonei euro a unor puternice instituții financiare din Marea Britanie.
Acum, odată cu ieșirea din UE a Marii Britanii, statele membre din Europa
Centrală și de Sud vor avea raporturi de unul la unu cu Banca Centrală
Europeană și cu alte instituții financiare din zona euro. Şi, după cât se pare,
dialogul se va duce după altă tonalitate (cu atât mai mult că trecerea la
moneda euro este înregistrată ca o obligaţie, deși fără o perioadă de execuție
specifică, pentru toți noii membri ai UE). Potrivit experților Institutului
Polonez pentru Afaceri Internaționale, prin ieşirea Marii Britanii, ţările care
au rămas în afara zonei euro aşteaptă marginalizarea lentă în cadrul UE sau vor
trebui să-şi abandoneze moneda (rămânând fără unele instrumente care asigură
avantajele economiilor naţionale).
În cele din urmă, nu în ultimul rând, apare şi
întrebarea în ce condiții se va desfăşura emigraţia la muncă în Marea Britanie
după ieşirea acesteia din UE, precum şi ce statut îi aşteaptă pe cetăţenii UE
în această ţară. În ce priveşte problema migranţilor în căutare de lucru din
Europa Centrală, care deja trăiesc în Marea Britanie, cel mai probabil, poziția
lor în viitorul apropiat ar trebui să nu se schimbe. În orice caz, acest lucru
ar putea constitui baza pentru negocieri asupra status quo-ului, după care
cetățenii UE din Marea Britanie și britanicii care trăiesc pe continent pot fi
lăsaţi în pace, fără să mai fie nevoie să se examineze statutul șederii lor
acolo. În ceea ce privește perspectivele imigrației forței de muncă după
plecarea Marii Britanii din UE, acestea sunt vagi.
După estimările ziarului "Financial Times",
masa majoritară a imigranţilor din UE o constituie forța de muncă cu o
calificare redusă (mai precis, ei primesc un astfel de loc de muncă în
arhipelag). În cazul în care Londra ar invoca aceleași cerințe faţă de ei, la
fel ca pentru imigranții din restul lumii, trei sferturi din ei, cel mai
probabil, nu ar primi permisiunea să mai intre în această ţară. Este puțin
probabil ca pentru UE să se aplice aceleași reguli: la negocierile preconizate
cu privire la retragerea acestei țări, UE încearcă să negocieze condiții
speciale. Dar, având în vedere starea de spirit anti-imigrație a alegătorilor
britanici, inclusiv în legătură cu "instalatorul polonez",
introducerea anumitor restricții nu poate fi evitată.
Şi mai nesigure par perspectivele unor alocări
financiare din partea Uniunii Europene, atât de importante pentru proiectele de
infrastructură și de investiții în ţările din regiune. Odată cu plecarea unuia
din cei mai mari donatori, aceste probleme trebuie revizuite. Corespondenții
ziarului "Die Welt" au calculat cum se va reflecta asupra bugetului
UE eventuala dispariție a depozitelor financiare din Marea Britanie. În
special, ei au luat în considerare un posibil scenariu, nu obligatoriu, după care
contribuţiile fiecărei ţări din Uniune vor creşte proporţional. Folosind metoda
ziarului "Die Welt", publicația poloneză a estimat că Polonia, care a
adus în 2015 aproximativ 3,1 miliarde € la casieria UE, va trebui să se
prezinte acolo cu un obol de 300 până la 500 de milioane de euro mai mult.
O problemă deosebită apare în legătură cu asigurarea
securităţii europene, inclusiv în domeniul politicii economice. Și aici,
factorul pe care trebuie să-l ia în considerare ţările din această regiune va
fi, în mod inevitabil, Rusia. Marea Britanie a fost, într-adevăr, unul din
factorii determinanți din UE pentru poziția dură faţă de Rusia. Acum, Germania
și Franța par înclinate să fie de acord cu Rusia, în numele UE, cu condiții mai
blânde, inclusiv în ce priveşte şantajul economic faţă de ţările din regiune.
Totuşi, această problemă provoacă îngrijorare, în primul rând, pentru Polonia.
Viktor Orban, în discursul său anual, adresat națiunii
ungare în luna februarie a acestui an, a declarat că ţara trăieşte o experiență-limită:
existența pașnică a Ungariei este posibilă prin realizarea păcii și a
parteneriatului cu Germania, Turcia și Rusia. Deci, este posibil, într-un
astfel de sistem de gândire, ca el să încerce să găsească unele beneficii de pe
urma Brexitului. La scurt timp după ce s-au aflat rezultatele referendumului cu
privire la Brexit, Frank-Walter Steinmeier și Jean-Marc Ayrault, miniștrii de
Externe ai Franței și Germaniei, au prezentat un plan de ieșire din criză.
Acest plan prevede o mai mare integrare în zona euro, și, de fapt, trecerea la
un mod de integrare cu două viteze în
cadrul UE. Unii observatori europeni au numit acest document "un ultimatum
pentru Polonia", deoarece punerea în aplicare efectivă a unui astfel de
plan ar însemna o marginalizare garantată a Varșoviei în toate procesele majore
din cadrul UE. Până în prezent, planul nu are forță oficială. Steffen Seibert,
purtătorul de cuvânt al Angelei Merkel, l-a calificat drept "una din
propuneri". Cu toate acestea, propunerea a fost considerată adecvată
pentru spectacol, iar Polonia şi-a manifestat clar preocuparea.
Unul din răspunsurile din partea Poloniei a fost o
propunere de-a lui Jaroslaw Kaczynski. Într-un interviu pentru publicaţia
"Rzeczpospolita" din 26 iunie,
el a propus practic un plan contrar, considerând că, după Brexit, urmează
revizuirea Tratatului de la Lisabona, pentru a reveni la "Europa
Patriilor", privând de prerogative birocraţia de la Bruxelles, dar
menţinând totuşi piaţa comună şi creând forţe armate proprii. De asemenea, el a
propus să se introducă o nouă procedură de alegere a președintelui Uniunii
Europene, care ar trebui ales de regiunile din UE şi care să aibă un mandat
pentru o perioadă lungă de timp şi având dreptul de a dispune de forțele
aliate. El a calificat Brexitul "nu doar ca un eveniment pur şi simplu
rău, ci foarte rău" pentru Polonia şi a cerut să se treacă pe cât posibil
mai repede la reforme. Anterior, el declara că establishment-ul de la Bruxelles
poartă întreaga răspundere pentru eşecul referendumului şi a cerut demisia lui
Jean-Claude Juncker. El nu a putut să se abţină şi a cerut şi demisia lui
Donald Tusk, preşedintele Consiliului European, fost premier al Poloniei şi
vechiul său rival (faţă de care trăieşte vechi resentimente extrem de ostile).
Cu toate acestea, propunerea lui Kaczynski, un om care
nu deține nicio funcție publică în ţara lui, are, de asemenea, un caracter pur
informal. Se pare că el a rămas destul de singur cu dorinţa lui de a continua
cruciada împotriva "birocraților europeni", pe care i-a copleşit cu
un nou atac violent după eşecul referendumului britanic. Prim-ministrul polonez
Beata Szydlow și ministrul de Externe Witold Vashchikovsky, cu toate că, în
vorbe, îl sprijină pe şeful lor de partid, nu au venit cu asemenea iniţiative la
summit-ul UE din 28 iunie. Nu s-a auzit din partea lor nicio propunere cu
privire la schimbările de personal în cadrul Comisiei Europene și Consiliului
European: nimeni nu vrea astăzi să se certe cu instituțiile de la Bruxelles și
să pună la îndoială credibilitatea lor, cel puțin pentru moment.
Un oarecare sprijin pentru tezele lui Kaczynski l-a
adus Viktor Orban, care a repetat, la conferința din 29 iunie, ideea că faţa
Uniunii Europene trebuie construită nu de către instituţiile de la Bruxelles.
Cu toate acestea, în condițiile actuale, el a considerat că nu este prudent să
sprijine atacurile contra celor de la Bruxelles - cel puțin, în ceea ce
privește remanierile de personal din
conducerea instituțiilor europene.
Deocamdată, reacţia ţărilor din centrul şi din estul
Europei faţă de ieşirea Marii Britanii din UE este slabă fiindcă evenimentul
provoacă anxietate prin tulburarea echilibrului pan-european. Iar la nivel
retoric, scepticismul multor țări din regiune faţă de instituţiile generale de
la Uniunea Europeană nu dispare, dar se manifestă mai puţin. Devine tot mai
evident că toţi vor fi mult mai prudenţi în alegerea cuvintelor, după efectele
greu de prezis ale Brexitului.
Bucureștiul nu mai are însă reflexe, ca pe timpul lui
Traian Băsescu. Când un eveniment major iese din prim-planul atenției publice,
apare și Klaus Iohannis să ne citească și el că este „puțin îngrijorat”.
Para mălăiață
"Singurul care se bucură în această situaţie este
Kremlinul care a primit gratis ceea ce altfel trebuia să cumpere", spunea
un bătrân rechin de lângă Ion Iliescu. Vom vedea.
MAE de la Bucureşti și-a exprimat regretul cu privire
la votul britanicilor, însă, cu toate acestea, a precizat că "această
decizie trebuie respectată." Prim-ministrul român Dacian Cioloș a declarat
că "nu fără regret" a aflat de rezultatele referendumului. «Cu toate
acestea, aceasta este alegerea poporului britanic, iar noi o vom respect», a
spus el. Șeful Guvernului a subliniat că "România dorește să-și continue
drumul său european și să fie un actor activ în procesul de evoluție a Uniunii
Europene, care, desigur, se va produce după această decizie din Marea
Britanie."
Dacian Cioloş a precizat că o analiză preliminară
arată că impactul direct al Brexitului asupra economiei românești va fi neglijabil.
El şi-a exprimat încrederea că impactul acestei decizii asupra cetățenilor
români, care trăiesc și muncesc în Marea Britanie, va fi neglijabil. Potrivit
acestuia, punerea în aplicare a deciziei referendumului din Marea Britanie va
dura cel puțin doi ani, timp în care vor avea loc negocierile în care România
va participa în mod activ. Că România "se va îngriji" de cetăţenii ei
care trăiesc sau lucrează în Marea Britanie a promis şi Klaus Iohannis,
preşedintele României.
«Ieşirea Marii Britanii din UE nu se va întâmpla
mâine. Acesta este un proces care va dura destul de mult timp. Experții sunt de
părere că va dura cel puțin doi ani, timp în care vor fi negociate condiţiile.
Eu pot să vă asigur astăzi deja că România este parte a acestor negocieri, şi că
România va negocia în aşa fel, încât interesele Românie să fie apărate. Şi cel
mai important, vom negocia în aşa fel, încât românii care trăiesc şi lucrează
în Marea Britanie să fie îăn maximă siguranţă», a spus Klaus Iohannis.
Șeful statului român a declarat că, după ieșirea din
UE, "Marea Britanie va rămâne un partener foarte important" pentru
România, dar nu va mai avea "statut privilegiat în relațiile sale cu
Uniunea Europeană." Iohannis a relatat că el va merge la Bruxelles pentru
reuniunea Consiliului UE, unde se vor rezolva următoarele: «cum vom fi mai
departe». «Pentru toată lumea este evident că Europa, Uniunea Europeană va avea
mult de lucru. Noi trebuie să reconsiderăm proiectul european, noi trebuie să-l
facem mai bun, mai pe înţelesul cetăţeanului de rând, mai modern. Același lucru
este valabil şi pentru România. Eu vreau să-i asigur pe români că această criză
cu denumirea Brexit aduce oportunităţi extraordinare pentru România, și,
împreună cu întreaga clasă politică, ne vom asigura că România și Uniunea
Europeană vor ieși din această criză mai puternice», a adăugat Klaus Iohannis. Și
a tăcut și acolo.
Ioan Mircea Pașcu, vicepreședinte al Parlamentului
European, europarlamentar român de la PSD, și-a exprimat regretul cu privire la
faptul că "proiectul european a devenit ostatic al jocurilor politice
interne" și că "un popor aşa de educat, un popor cu atâta experienţă
politică, aşa cum este poporul britanic, s-a lăsat sedus de minciunile
euroscepticilor." "Consecințele deciziei britanicilor sunt imposibil
de prezis în prezent," a continuat Pașcu. "Avem multe de făcut în
legătură cu decizia britanicilor care vor să se retragă din UE, dar mă tem că
britanicii nu vor mai putea profita de această înțelegere, aşa cum au profitat
până acum... Singurul care este fericit în această situație este Kremlinul care
a primit gratis ceea ce trebuia să plătească în alte circumstanţe către
partidele extremiste din Europa", a adăugat politicianul.
În aceste circumstanțe, transporturile noastre vor fi
tot mai afectate. Nu întâmplător, transportatorii noștri au avertizat Comisia
Europeană cu privire la neoprotecționsimul care cuprinde comunitatea, mai ales
după Brexit. Însă noi vom rămâne ultimii fiindcă ne e lene să gândim
alternative strategice. Bun, se va rupe Uniunea Europeană, dispare NATO. Ce
facem? Murim? În timpul campaniei pentru Brexit, englezii ne ironizau uneori
grotesc, folosind chiar și copii care cântau despre criminalul conte Dracula.
Ei spuneau că numele țării noastre va fi Remania, în loc de Romania.
Jenante manifestări de xenofobie au manifestat unii
britanici. Nu generalizăm. Au ajuns până acolo, încât atunci când simt că un
trecător este immigrant, se apropie de el și încep să-l adulmece ca sălbaticii,
după care îl iau la bătaie. Există dovezi în acest sens… Și nu se comportă așa doar cu negrii sau cu
pakistanezii. La fel procedează cu polonezii sau cu românii.
Anglia lui Shakespeare!
Viorel
PATRICHI
oferă împrumuturi pentru oricine
RăspundețiȘtergerePentru toate nevoile dvs. financiare să ia contact cu mine. Sunt un creditor cinstit și de încredere. Oferta mea variază de la 3.600 € la 620.000 €.
e-mail: stephannefillon@gmail.com